Трохи більше 5% публікацій у херсонських медіа можна назвати маніпулятивними. Про це свідчать результати моніторингу аналітиків проєкту Infocrime, проведеного протягом 11-15 жовтня.
В кількісному вираженні ми зафіксували найбільше число маніпуляцій у порівнянні з попередніми тижнями – 95 матеріалів.
Передусім – це політична джинса, а також матеріали з елементами російської пропаганди. Про ці випадки розповідаємо далі.
Проросійські наративи
Сайт Kherson.life опублікував матеріал під назвою «На «Миротворец» внесли 12-летнюю писательницу из Луганска, которая обратилась к Макрону», в якому поєднані факти і коментарі, що підтримують проросійський наратив щодо війни на Донбасі.
Аналогічний текст опублікований на проросійському сайті Страна.ua, а також у російському пропагандистському виданні «РИА Новости» та низці інших російських та проросійських медіа в Україні.
В метеріалі йдеться про те, що сайт «Миротворець» вніс до своєї бази юну письменницю з Луганська Фаіну Савенкову за «участие в антиукраинских пропагандистских мероприятиях».
Дійсно, на «Миротворці» є сторінка, присвячена Фаіні Савенковій. Окрім опису її діяльності на сайті представлені матеріали, які засвідчують, що дівчина просуває виключно російський погляд на ситуацію на Донбасі, називає Луганськ російським містом, бере участь у різних заходах, організованих так званою владою в окупованому Луганську, відвідує пропагандистські російські телеканали і загалом є медійною особою, яка поширює сепаратистські та антиукраїнські ідеї.
В опублікованому матеріалі на сайті Kherson.life та інших ресурсах представлене відео, в якому Фаіна говорить: «В 14 году на мой родной город совершили налет украинские самолеты, сбросили бомбы на наши дома и обстреляли нас. Погибли взрослые и дети. Взрослые вынуждены были взять в руки оружие, чтобы защитить наши жизни».
Відтак, дівчина повністю повторює наративи російської пропаганди про те, що війну на Донбасі нібито розв’язала українська влада, що українські військові чомусь просто напали на українські міста і почали їх обстрілювати, а у відповідь місцеві мешканці були змушені взяти в руки зброю, щоб захищатися.
Публікація такого матеріалу без додаткових пояснень про збройну агресію Росії проти України, анексію українських територій, військову та економічну підтримку бойовиків на непідконтрольних територіях Донбасу є маніпуляцією і вводить читачів в оману. Крім того, сама інформація про наліт українських літаків на Луганськ є вигадкою.
Варто додати, що сайт Kherson.life уже багато місяців є рупором подібних наративів у херсонському медіапросторі. Також ми щотижня фіксуємо випадки маніпуляцій та політичної джинси на користь проросійських політиків в Україні (Медведчук, Рабинович), які поширює це видання.
Наприклад, минулого тижня Kherson.life опублікував рекордну кількість матеріалів (6), що містили у собі елементи російської пропаганди, поширені через публікацію коментарів Миколи Азарова, Іллі Киви та відразу два меседжі екс-президента Росії Дмитра Мєдвєдєва.
Окрім цього, вказаний сайт за тиждень опублікував вісім матеріалів, що мають ознаки замовності. І в усіх ключовими спікерами були проросійські та російські політики.
Цікаво, що сайт не публікує жодної інформації про себе: ні адреси, ні контактів, ні імен авторів чи редакторів, тому читачу слід бути максимально обережним із цим та подібними ресурсами.
Політична джинса
Минулий тиждень став не тільки рекордним за кількістю виявлених маніпуляцій загалом, а й рекордним за кількістю замовних політичних матеріалів.
Таких матеріалів ми виявили 63, що складає 66% від усіх виявлених за тиждень маніпулятивних матеріалів.
Пов’язано це, в першу чергу, із проміжними виборами, які пройдуть 31 жовтня у 184 виборчому окрузі. Ми зафіксували 26 замовних публікацій, які так чи інакше присвячені кандидатам на цих виборах. Абсолютна більшість (19) матеріалів – про чинного голову ОДА та кандидата від партії «Слуга народу» Сергія Козиря. Ще 7 – про його опонента від партії «Нам тут жити» Геннадія Лагуту. Замовних матеріалів про інших кандидатів ми не фіксували.
Крім цього, місцеві політики, які не балотуються на проміжних виборах, вітали виборців із Покровою та піднімали соціальні питання.
Нагадаємо, що немарковану політичну рекламу, ми відносимо до маніпуляцій, адже ці матеріали з’являються у стрічках новин поряд з іншою суспільно-важливою інформацією, але в ній відсутній критичний підхід, баланс, повнота, що може викривлювати уявлення про певних людей, організації, події та факти.
Моніторинг охоплює 14 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Український південь, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсон week, Надднепрянка, Кавун.City, Новости Херсонщины, Типичный Херсон, Kherson.life), 3 телеканали (Херсон плюс, ВТВ плюс, UA: Херсон), Facebook-сторінки міського голови Херсона, голови Херсонської ОДА та голови Херсонської обласної ради.
Проєкт реалізується ГО «Інститут масової інформації» фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.