Якби не дотаційні вирівнювання розміром 29 млн, Скадовськ не став би спроможною громадою. Новообраний міський голова Скадовської ОТГ Олександр Яковлєв називає орієнтовну суму річного бюджету у розмірі 260 млн. І розповідає про головні проблеми, які слід вирішити у громаді найближчим часом. Те, що Скадовськ став райцентром, розцінює як можливість туристичного розвитку.
Під час першого перебування на посаді міського голови Олександра Яковлєва відсторонили від роботи депутати. На цих виборах він балотувався знову від партії “Самопоміч”. У цієї партії на виборах по всій Україні перемогли лише два кандидата у міські голови – чинний мер Львова Садовий та Яковлєв, який очолив Скадовськ.
Яковлєв вважає справедливою ініціативу Мінрегіону відправляти раду та мера на перевибори разом, якщо ? ради висловили голові недовіру. І каже про те, що вже формує коаліцію з депутатів різних політичних сил. Очільник Скадовська припускає, що депутати зможуть чинити опір імперативному мандату і будуть керуватися інтересами виборців.
Рух ЧЕСНО поспілкувався з новообраним головою після засідання першої сесії, коли той склав присягу, в рамках проєкту “ЧЕСНО. Громади”.
– Які зараз найголовніші проблеми Скадовської ОТГ і яким чином ви будете їх вирішувати?
– Головна проблема, напевно, не тільки Скадовської, а всіх громад, які утворились на цих виборах, це зміна адмінустрою – додаткові села, які долучаються до громад, а відповідно, і додаткові проблеми, за які лягає на нас відповідальність. І це зміна загалом системи управління. Умовно кажучи, зникли районні ради – ті органи влади, які займались вирішенням більшості проблем міст районного значення, таких як Скадовськ. То тепер всі ці питання забезпечення життєдіяльності всіх цих органів влади – і соціальний захист, і медицина, і культура, освіта у селах, освіта в усіх школах громади – все лягає на плечі нової влади.
І тут немає сьогодні однакового рецепту для всіх громад, як вийти з цієї ситуації. Є рекомендації, наприклад, Херсонської ОДА – там створили управління з питань децентралізації та розвитку громад, і він там проводить ці тренінги, де розповідає, допомагає новообраним громадам пройти цей етап. Сьогодні треба пройти етап вступу у повноваження доволі швидко, з чим ми уже не впорались: більше місяця, як пройшли вибори, а в нас немає першої сесії.
– Розумію, вам потрібно пришвидшитися?
– Так, є проблеми прийняття нового бюджету, щоб 1 січня у нас продовжили працювати клініки, дитсадки, культура, музична школа, вся та соціальна структура.
– Бюджетний процес цього року унікальний. По-перше, нова громада у вас. По-друге, місяць найактивнішого бюджетного процесу випав. Знаєте, який буде цього року бюджет Скадовської ОТГ?
– Ну дивіться, по затримці. Затримка відбулась і через карантин, оскільки вся комісія ТВК перебувала два тижні на карантині, оскільки там захворів і голова, і секретар, і заступник. Весь ключовий склад. Звісно, можна було, як робили по деяким комісіям, ліквідувати і створити нову. Але ми все-таки дочекалися, комісія запрацювала. І 3 грудня відбулася перша сесія, на якій я та депутати прийняли присягу, створили комісії та фінансове управління.
– Я так розумію, що ви все одно в бюджетному процесі. Що це буде за бюджет? Бо ви ж не вперше з цим стикаєтеся.
– Уже фахівці міської ради, фінансовий відділ підготував деякі цифри, зібрав бюджетні запити майже з усіх організацій, сільських рад, які увійшли до складу громади, взяв дані від фінансового відділу РДА, і був складений прогнозований бюджет. Можу сказати тільки загальні цифри: 260 млн гривень доходів на громаду, з усіма дотаціями вирівнювання. Сьогодні збирають докупи всі видатки, щоб зрозуміти, чи залишаються у нас кошти на розвиток, чи щось треба буде ще шукати.
– 260 млн – це доволі-таки значна цифра для невеликої громади, але ви спроможна громада чи ні?
– Так, як я бачу, на сьогоднішній день – так, ми спроможна громада, хоча це досягається в тому числі за рахунок дотацій вирівнювання, яка на цей рік запланована на рівні 29 млн для Скадовської громади.
«Якби не ця дотація вирівнювання, то по параметрам ми б не були спроможні. Наявність її показує, що середній рівень спроможності громади є нижчим, ніж середній у країні. Але такі наші сьогоднішні реалії»
– У вас досить потужна громадськість у Скадовську, в самому місті. Обговорення бюджету, вашої стратегії було?
– По бюджету тільки один раз прозасідала робоча група, утворена розпорядженням нині діючого секретаря. Там було мало залучено представників громадськості, було мало депутатів нині діючих та новообраних, представники фінансового відділу міської ради і громадськість сьогодні до цього процесу не залучені. Але ми на першій сесії створили фінансовий відділ, тобто структуру, яка буде відповідати з 1 січня за всі фінанси в місті, то, відповідно, одним завданням якраз буде легітимізація цього процесу і діалог із громадою, де ми будемо показувати, хто ми є насправді сьогодні.
Це ваше питання – спроможні чи не спроможні – воно емоційно важливе для кожного громадянина, і воно важливе і для нас, для розуміння, а де брати гроші на якісь речі. Ми повинні розуміти, чи ми маємо ці гроші і чи є резерви.
– Ви йшли на вибори зі своєю командою, своєю програмою. Які три основні обіцянки, з яких би ви розпочали виконання всіх своїх передвиборчих обіцянок?
– Ми йшли з гаслом «Ми повертаємось!».
– Ну, це гасло ви виконали.
– Так (сміється). Але це не тільки про прізвища депутатів чи міського голови. Тут малися на увазі принципи прозорості, відкритості, діалогу з громадою. Ми хотіли сказати, що ми повертаємося, і повертається оця відкритість. Влада повертається обличчям до людей. Це один із принципів, на якому буде базуватися робота цієї влади під нашим керівництвом.
– У минулій каденції ви не мали підтримки більшості депутатів. За результатами виборів “Самопоміч” на першому місці, але це дало їй лише шість мандатів із 26. Зрозуміло, що вам доведеться домовлятися з тими чи іншими представниками політсил. Математично – вам доведеться домовлятися навіть із партіями, які вам ідеологічно не близькі. Яким чином ви будете комунікувати це з виборцями?
– Сьогодні дійсно в новому складі депутатського корпусу маємо одного безумовного союзника – партію “Європейська солідарність”, яка має чотири депутата. Наших шість. Тобто разом десять. І маємо ще чотири партії: “Слуга народу” – чотири депутата, “Наш край” – чотири депутата, ОПЗЖ – п’ять, і Партія місцевого самоврядування – три. І тут би я якраз сказав, що в нас є з ким говорити про майбутню коаліцію. І ми вже такі розмови ведемо. Це і представники “Нашого краю”, і партії “Слуга народу”. Та, в принципі, і з рештою.
Я зустрівся з представниками кожної політичної сили і запитав про їхнє бачення формату цієї майбутньої коаліції. І почув цю відповідь. І, відповідно, сьогодні ми зробили пропозиції до цих структур, і ми про це повідомляємо людям, говоримо, що маємо сьогодні коаліції з двох сил і хочемо, щоб до нас приєднались ще мінімум дві сили, які створили б стабільну більшість. Це якраз фракції “Слуги народу” та “Нашого краю”. Звісно, це не говорить про те, що ми не будемо з іншими працювати. Але на них ми ставимо більші ставки. Там більше всього нових депутатів. Наприклад, фракція “Слуги народу” взагалі на сто відсотків з нових депутатів, та й фракція “Наш край”, там є люди, які були.
– Голова обласної організації партії “Нашого краю”, депутат облради Віталій Булюк – політик, який, як пишуть місцеві ЗМІ, формував голоси під зміну влади у в Скадовську. Він мешкає у Скадовську і місцеві активісти стверджують, що вважає місто своєю вотчиною. Чи вдасться вам зараз домовитись, аби уникнути повторного перевороту влади?
– Правда в тому, що цих людей, цих депутатів обрали люди. І за ними так само стоять люди, які за них проголосували і очікують від них виконання обіцянок. Якраз на виконанні цих обіцянок ми намагаємось будувати ту роботу.
«І так, це фракція “Наш край”, можна вважати кінцевим бенефіціаром Віталія Булюка, але це не говорить про те, що ми не можемо говорити з кожним депутатом і з ним як з керівником осередку в Херсонській області»
Ми говоримо про те, що ми готові до співпраці і хочемо нормально працювати. В мене завдання сформувати діючий корпус, який почне приймати рішення, почне працювати на досягнення тих цілей, які були обіцяні людям і нами, і іншими партіями.
– Цікавить ваша думка щодо виборчої реформи. Чи доцільно було спускати партійну систему в громадах до 10 тис. виборців? Чи потрібна була ця партійна система на рівні Скадовської громади?
– Я думаю точно, що вона могла бути, але не у вигляді стовідсоткового рабства, скажемо так. Тобто мав би бути вибір у людей, як іти балотуватись. Хоча я розумію, що якби не було цього стовідсоткового рабства, то кандидатів у депутати від партій було би просто обмаль. Були б самовисуванці. І в принципі для місцевого самоврядування такого формату, як наш, це мало би позитивний вплив на якість депутатського корпусу. Не було би тих перекосів, які ми маємо сьогодні.
Ця виборча реформа декларувала можливість просування, так звані відкриті партійні списки, що незалежно від того, на якій позиції знаходиться людина, вона могла за рахунок свого депутата потрапити до ради. Але ці умови були прописані з багатьма складовими, які не дозволили стати депутатами тим людям, які набрали там і 25, і 30, і 40 відсотків виборчої квоти. Але отримали мандати люди, які набрали там три відсотки виборчої квоти. В десятки разів менше.
– А ця квота у 25% від ціни мандата не спрацювала у вашій громаді?
– У нас десь можливістю скористались, здається, сім депутатів. Які отримали можливість просунутися по виборчому округу і потрапити до загального списку депутатського корпусу. Тут іще пов’язано це з тим, що на початковому етапі і я особисто радив комісії поділити громаду на чотири округи. При тому що законодавець говорив, що наша кількість – два плюс-мінус два. Взяти кількість депутатів, поділити на десять, і плюс-мінус два. Тоді від двох до чотирьох округів набрало би. На чотири округи воно класно ділилось, бо два міських округи і два сільських округи.
А потім, як виявилося, як раз подолати виборчу квоту на окрузі проблематично, бо розміри округу зменшилися. А виборча квота – це стала величина загалом по виборах громади. Якби в нас було два округи, то людей, які подолали б виборчу квоту, точно було у два рази більше. Розмір округу зіграв погану штуку, але через те, що на початку ніхто цього не прорахував.
– А жіноча квота? Вона спрацювала чи ні?
– Як показує результат, та гендерна рівність, яка була закладена у виборчих списках, зменшилась вдвічі, тобто вже в результаті закінчення виборів. Більше чоловіків потрапило, ніж жінок.
– Жінок брали як технічних кандидаток чи не було жінок – лідерок думок?
– Як правило, при формуванні списку завжди були декілька місць, які мали бути відведені жінкам. І для керівників було проблемою заповнити ці місця. Хоча є і виключення. Партії, де було серед кандидатів більше половини жінок. Жінки насправді дуже активні і мали можливості рівні потрапити до ради. Але факт є факт. Я думаю, все-таки більше потрапило чоловіків в результаті волевиявлення виборців.
– Зараз активно обговорюється питання компенсації депутатам міської ради. Фактично встановлення зарплати.
– Думаю, робити роботою це не потрібно. Це має бути громадянська позиція, відповідальність цих людей. Але ввести їм компенсацію, наприклад на ті самі телефони, пересування, бо сьогодні доїзд депутата з села потребує часу і коштів – це має бути. Щоб депутат не дорікав, що витрачає на це свій час і кошти. Сьогодні це апріорі присутнє.
– А ви винесете своїм депутатам це питання?
– Не планував. Це моя загалом думка як людини в місцевому самоврядуванні, експерта. Але ж я думаю, це має бути прийняте на рівні держави, а не на рівні якоїсь ради. Тому що де знайти той поріг, незрозуміло. Це має бути державна політика, якщо вона зміниться, до речі, такі думки ходять, то ми будемо виконувати.
– Чи готові ви пропонувати якесь відшкодування людям чи соціальну допомогу, пов’язану з пандемією?
«Міська рада повинна розробити програму підтримки бізнесу, принаймні яка буде направлена на зниження податкового навантаження для підприємців, які сьогодні найбільше страждають від цього карантину»
Наприклад, або на адекватне зниження єдиного податку для підприємців, які сьогодні змушені бути закритими, або зменшення орендних платежів, якщо це оренда комунального майна або земельних ділянок. Це має бути зроблено і відкрито обговорено з громадою, і запропоноване таке рішення депутатів. Це мінімум.
Максимум – це якісь компенсаційні виплати, хоча це більше завдання держави. І тут в нас не буде таких ресурсів. А наша головна допомога – це підтримка медицини, щоб вона функціонувала, мала якийсь запас ліжкомісць для прийому хворих і забезпечення медикаментами, елементарні захисні речі – це лягає на плечі місцевого самоврядування.
– Як ви бачите, чи буде діалог між новими районною і міською владою?
– Шлях до діалогу я бачу, оскільки вже встиг познайомитися з цим новим головою. В новій раді “Самопоміч” також має фракцію. Хоч і невеличку, але там є наші депутати, які будуть ставати на захист інтересів Скадовська. Там, якщо подивитися на склад депутатський, то відсотків 40-50 – це саме депутати від колишнього Скадовського району (Скадовський район – це тепер і колишні Каланчакський та Голопристанський райони – С. Н.).
Сподіваюсь, що той системний конфлікт, який був закладений у відносинах місто – район – районна адміністрація, він зараз зникає у зв’язку з тим, що повноваження не перетинаються. Зараз повноважень районної ради немає, але очікую, що не буде закладеного системного конфлікту.
– Питання з імперативним мандатом і впливом партії. Як ви вважаєте, буде партійне рабство і постійна загроза для депутата бути відкликаним важливіша за інтереси виборців?
– Це залежить від конкретного депутата. За перший рік імунітету він точно може ні на що не зважати. І, в принципі, я не думаю, що у якоїсь партії будуть такі вимоги, які не зможе виконати депутат. Ніхто не зможе декларувати відкрито якісь реактивні речі. Тому все-таки в першу чергу депутат має відповідати перед своїми виборцями і своїм сумлінням, а боятись імперативного мандата – це другорядна штука. Ще спробує хай хоч раз застосувати цей мандат.
– А місцеві керівники партосередків? Не буде так, що п’ять-шість людей з Херсона будуть керувати міською радою?
– Я думаю, що, навіть якщо і буде якийсь вплив, він не буде настільки значний, щоб депутати мусили відмовлятись від своїх переконань і роботи так, як каже партійне керівництво, а не так, як того вимагає ситуація у громаді. Це така моя загальна думка. Звісно, якісь там окремі перекоси можуть бути.
Просто теоретично складно уявити собі ситуацію: наприклад, депутат голосує за виділення земельної ділянки. І це голосування є абсолютно відкритим, законним і продиктованим інтересами громади. А партійне керівництво вважає, що цю земельну ділянку не треба виділяти. Я не думаю, що це буде причиною для відкликання. Тому що такий депутат себе захистить. До того ж, наскільки мені відомо, всі рішення по депутатству будуть закінчуватись рішенням ТВК. І це також буде нівелювати той негативний вплив партійної осі на депутатів місцевих рад.
– А оця новела, яку зараз пропонує Мінрегіон, що якщо міського голову відправляють у відставку, то і вся міська рада йде у відставку – це справедливо чи ні?
– Вважаю, справедливо. Якщо саме депутати відправляють міського голову у відставку, значить, вони беруть відповідальність, говорячи, що міський голова не справляється, то нам потрібно перезавантаження, а відповідно, ми перезавантажуємось і самі. Ця позиція унеможливить спекуляції, адже, як відомо, з політичних мотивів збирались 2/3 депутатів і відправляли міського голову у відставку, а самі продовжували працювати. Часто такі рішення потім нівелювались судами і міські голови повертались. Тобто знайти об’єктивні причини, по яким зробити висновок, що міський голова не справляється, то це дуже складно.
– Ще питання щодо району. Так сталось дуже дивно, що Скадовськ став центром району. При тому, що є та ж Гола Пристань, яка претендувала. На вашу думку, за яким принципом відбувався поділ на райони нашої області – з 18 районів на п’ять? І чи мали тут якийсь вплив групи впливу? Той самий Булюк, інші люди в регіоні?
– Я думаю, що якісь групи точно мали вплив. Бо це питання про райони тягнулося пару років. І було і три райони, і чотири, і було п’ять районів, які ми сьогодні маємо. Це стало несподіванкою точно для Скадовська, бо останнім часом стало точно відомо, що Скадовськ, Гола Пристань і Каланчак – вони відходять до Херсонського району. Це нас трохи лякало, оскільки хоч і не зрозумілі повноваження цієї районної влади, але було зрозуміло, що ми стаємо якоюсь дальньою-дальньою периферією.
Чи логічно, що центром оцієї території став саме Скадовськ – то географічно так. Бо якщо подивитись на наш район, то Скадовськ знаходиться ближче до центру. До того ж, відстань від Голої Пристані до обласного центру є близькою, думаю, що по якихось параметрах і в цьому плані географічно Скадовськ виграв.
«Сьогодні Скадовськ став центром чорноморської частини Херсонської області, і бачу в цьому позитив якраз у можливостях розвитку курортно-рекреаційної сфери, розвитку туризму, тому що зрозуміло, що це один із пріоритетних напрямків»
– Не забувайте, що у вас голову РДА призначили – знайому одного з нардепів, Юрія Корявченкова. Так що тут інтереси можуть бути ширшими.
– Думаю, що багатьом політичним колам цікавий Скадовськ як місце відпочинку, місце відносин, де можна побудувати собі будиночок на старість, або побудувати якісь відносини міжрегіональні, той же Кривий Ріг має у Скадовську багато соціально-культурних об’єктів – табори відпочинку, бази. Але так щоб сказати, щоб це якось вплинуло на політичне становище Скадовська… Все-таки перед грошима, а туризм і курорт – це гроші, тут все-таки політика відступає на другий план.
– Чи не постраждає бюджет Скадовська, тому що потрібно буде вирішувати проблеми новоприєднаних сіл?
– Точно на початковому етапі це об’єднання буде додатковим тягарем для бюджету Скадовська саме як міста, тому що місто частину прибутків буде віддавати на розвиток сільських територій. Але в довготривалій перспективі я бачу ці відносини партнерськими, і важливо знайти в кожному селі точку тяжіння, точки росту для бізнесу. Це, звісно, буде в першу чергу сільське господарство, але, може, і зелений туризм, щоб ця спільна робота приносила дохід і центру, і периферії. На перших порах це точно буде для нас додатковим навантаженням.
Інтерв’ю підготовлено в рамках проєкту ЧЕСНО. Громади