Громадянська мережа ОПОРА здійснювала короткотермінове спостереження на виборчих дільницях 183-виборчого округу, де проходили проміжні вибори до Верховної Ради України. Результати спостереження сьогодні стали темою прес-конференції ОПОРИ, трансляцію якої ми вели. Тепер – детальніше.
День голосування 17 липня 2016 року відбувся здебільшого із дотриманням законодавства, явка виборців була дуже низька – 16,4 %. Ці вибори на Херсонщині відзначились каскадами неправдивих повідомлень про мінування дільниць, масовим підвозом виборців та зафіксованим фактом спроби підкупу виборців. ОПОРА фіксувала окремі порушення виборчого законодавства, але вони не ставлять під сумнів результати виборів.
Кандидати не спромоглись забезпечити якість та в достатній кількості подання до складу виборчих комісій різного рівня, що призвело до постійних ротацій їх членів. Зважаючи на це, не всі працівники ОВК та ДВК були готові на високому рівні організовувати виборчий процес.
В роботі дільничних виборчих комісій допускались поодинокі, але суттєві помилки – були спроби видати виборчі бюлетені без паспорта, проводили засідання ДВК підчас голосування, давали ставити виборцям підпис за отримання бюлетеню не у тій графі, забували вести протокол засідання комісії про підрахунок голосів. Фіксувались випадки незаконної агітації – смс-розсилки, програми на радіо, не знята наочна агітація та ін. Робота ОВК по прийняттю документів та встановленню результатів виборів була організована на низькому рівні, що викликало невдоволення членів ДВК, які привезли виборчу документацію, і як результат – безлад і затягування безперервного засідання.
Широкого резонансу набули сумнозвісні «мінування» виборчих дільниць. Протягом дня голосування поліція здійснила, вранці і ввечері, біля 30 перевірок на виявлення вибухонебезпечних речовин у приміщеннях дільниць. Ці форс-мажорні ситуації заважали роботі комісій, відлякували виборців і завдавали зайвої роботи правоохоронцям, а це все кошти платників податків. При перевірці об’єктів вибухотехніки ніяких вибухових речовин не виявили, проте, за даним фактом відкрито кримінальне провадження за ч. 1 ст. 259 Кримінального кодексу України “Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності”.
Також були зафіксовані факти масового безкоштовного підвезення виборців до дільниць. Підвезення виборців, яке є наданням їм безкоштовної послуги перевезення, у випадку, якщо воно поєднане з агітацією, може вважатися непрямим підкупом виборців.
Ще один факт, який має ознаки порушення – підкуп виборців, був виявлений на виборчій дільниці № 650703, що розташована у школі №11 в Шуменському мікрорайоні. Біля дільниці невідомі особи чекали матеріальну винагороду за те, що проголосували за одного з кандидатів, інформацію підтвердив старший слідчий, що прибув на місце пригоди. Виборцям обіцяли гроші в телефонному режимі. Як повідомив слідчий, громадський активіст затримав людину, яка мала принести грошову винагороду. Крім цього випадку, спостерігачі ОПОРИ фіксували і інші, але не змогли зловити зловмисників.
Обидва ці випадки – підвіз та грошова винагорода, підпадають під статтю Кримінального Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 160 Кримінального кодексу України, пропозиція, обіцянка або надання виборцю чи учаснику референдуму неправомірної вигоди за вчинення або невчинення будь-яких дій, пов`язаних з безпосередньою реалізацією ним свого виборчого права чи права на участь у референдумі (відмова від участі в голосуванні, голосування на виборчій дільниці (дільниці референдуму) більше одного разу, голосування за окремого кандидата на виборах, кандидатів від політичної партії, місцевої організації політичної партії або відмова від такого голосування, передача виборчого бюлетеня іншій особі), – караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років. ОПОРА закликає правоохоронні органи перевірити факт підвезення виборців на наявність ознак непрямого підкупу (стаття 160 КК України) та з’ясувати джерело фінансування перевезення для виявлення наявності чи відсутності таких ознак (210 КК України).
Висновки ОПОРИ ґрунтуються на результатах довготермінового та короткотермінового спостереження, критеріях та принципах демократичних виборів, які визначено документами Венеціанської Комісії, Копенгагенської конференції та Організації з Безпеки та Співробітництва в Європі (ОБСЄ). У своїй роботі спостерігачі ОПОРИ дотримувалися Декларації глобальних принципів непартійного спостереження і моніторингу виборів громадськими організаціям.