Шість мільярдів рублів – така сума бюджетної заявки на серпень для окупованої Херсонської області. Про це під час приїзду в область сказав заступник голови уряду РФ Марат Хуснуллін.
«На серпень бюджетна заявка для Херсонщини сформована у розмірі шести мільярдів рублів, що вдвічі більше, ніж було у липні. Будуть повністю профінансовані зарплати бюджетникам, пенсії та соціальні виплати», – сказав Хуснуллін.
«Гауляйтер» Херсонщини Володимир Сальдо додав, що «подібна увага з боку уряду РФ говорить про те, що Росія тут назавжди».
Й чиновник з країни-окупанта, й місцевий колаборант говорили про начебто турботу агресора про загарбану українську область. Але якщо розібратися докладніше, то виходить дуже цікава картина.
Наприклад, окупанти хочуть виплачувати пенсіонерам по 10 тисяч рублів, що більше мінімальної пенсії встановленої в Росії (в 2022 році мінімальна соціальна пенсія – 6 295 рублів), але значно нижче середньої «трудової» пенсії для громадян РФ, яка становить 19 360 руб.
В Херсонській області, згідно із статистичними даними, зараз живе приблизно 300 тисяч пенсіонерів. Тобто зараз якщо виплачувати по 10 тисяч рублів усім, то доведеться витратити приблизно 300 мільйонів рублів. Чи збережеться такий розмір пенсії в разі затягування окупації, невідомо. Можливо, окупанти захочуть піти від зрівнялівки й перерахувати розмір пенсій. Тоді загальна сума на ці витрати зміниться. І якщо з популістською метою пенсії будуть перераховані, щоб люди отримували трудові пенсії згідно з російськими методиками розрахунків, то загальна сума, скоріше за все, «перестрибне» за мільярд рублів. Якщо окупанти залишать зрівнялівку, це не додасть їм популярності. Бо ціни на продукти та ліки зростають, й вже зараз 10 тисяч рублів – зовсім не та сума, на яку пенсіонер може нормально прожити в окупованому Херсоні.
Пенсії – не єдині соціальні виплати, які запровадили окупанти. Є ще однократна виплата вагітним жінкам (10 тис. рублів), одноразова виплата при народженні дитини – 20 тис. рублів. У разі народження двох або більше дітей ця сума виплачується на кожну дитину. Також запроваджена щомісячна виплата для догляду за інвалідами I групи, дітьми-інвалідами й людьми у віці від 80 років – 3000 рублів. Також є щомісячна виплата на кожну дитину у віці від 0 – 18 або до 23 років за умови очного навчання – 4 000 рублів, а у разі, якщо дитина перебуває під опікою та піклуванням – 15 000 рублів.
В теперішніх умовах неможливо отримати статистичні дані про кількість потенційних отримувачів таких виплат. Але цих людей точно – не один десяток тисяч загалом. Й в результаті виходить, що шість мільярдів рублів підуть просто на проїдання. А якщо додати зарплати тим бюджетникам, які отримують їх в рублях, а також чиновникам і силовикам (окупаційній «поліції», персоналу установ виконання покарань), надзвичайникам, то взагалі виникають сумніви в тому, чи вистачить названої Хуснулліним суми.
Від самого початку окупаційною владою анонсовані настільки щедрі соціальні виплати, що навіть людині, яка не є спеціалістом, зрозуміло: видаткова частина бюджету – це не просто популізм, а позамежний популізм. Бо економіка області з її спричиненим війною «коматозним» станом не здатна забезпечити надходження, які покривали б такі видатки. Та й про які надходження до окупаційного бюджету може йтися в умовах, коли на окупованих частинах Херсонської й Запорізької областей пішли на співпрацю з окупантами, тобто пройшли «реєстрацію» в окупаційних «податкових службах» лише 2% від загальної кількості зареєстрованих в цих регіонах підприємців?
Окупаційна адміністрація не оприлюднює дані про надходження в «бюджет» окупованого регіону, але очевидно, що ці суми просто жалюгідні. І якщо уявити (не дай, Боже!!!), що окупація затягнеться на рік і більше, то все одно окупанти не зможуть «дотягнути» економіку Херсонщини до такого стану, щоб була можливість покривати такі витрати на одну лише соціалку, не враховуючи іншого.
Варто зазначити, що російський чиновник казав не про виділені кошти, а про якусь «бюджетну заявку», згідно з якою мають бути профінансовані якісь витрати. Тому невідомо, чи будуть гроші виділені. Й немає навіть приблизної деталізації структури цього «бюджету». На відміну від публікацій українських органів влади про їх бюджети окупаційна адміністрація Херсонської області не утруднює себе оприлюдненням інформації про надходження й витрати своїх «бюджетних» грошей. Й окупанти цього не вимагають. Тобто, російська влада не вважає за потрібне звітувати перед своїми громадянами, платниками податків, на що витрачаються їх гроші. Так вона – «страна рабов, страна господ».
Якщо порівняти окупаційний «бюджет» Херсонської області з бюджетами російських регіонів, які хоча б більш-менш зіставні з нашим, то для такого порівняння можна використати Астраханську область. Цей регіон – теж південний, із схожою чисельністю населення (близько мільйона людей) й дещо схожою економікою. Й обидві області – далеко не зразок добробуту в своїх країнах: дотаційні, із збитковою економікою, .
Згідно із російськими статданими, видаткова частина бюджету Астраханської області на 2022 рік – 82,54 млрд рублів, тобто – 6,8 млрд рублів на місяць. Й в цьому бюджеті 65% видатків – різні соціальні асигнування. Варто зазначити й те, що Астраханська область (й не вона одна в Росії) – дотаційний регіон, де дефіцит цьогорічного бюджету – понад 3 млрд рублів.
Тобто Херсонщина отримує від окупанта менше, ніж депресивний російський регіон. Й, скоріше за все, окупанти не зможуть постійно забезпечувати її грошима навіть в такому обсязі. Бо згідно з дослідженнями незалежних міжнародних експертів, зокрема, економістів Єльського університету, в результаті відступу бізнесу Росія втратила компанії, які становлять близько 40% її ВВП, втративши майже всі іноземні інвестиції за три десятиріччя та посиливши безпрецедентну одночасну втечу капіталу та населення в результаті масового відтоку російської економічної бази.
Економіка країни-агресора – в стані «крутого піке». Не варто забувати й про дотаційні Крим та окуповані території Донецької й Луганської областей. Отже сподіватися на довготривалий «атракціон небаченої щедрості» від окупантів для Херсонщини навряд чи варто. Якщо загарбникам вдасться провести так званий «референдум», то після, скоріше за все, виявиться, що навіть ті шість мільярдів рублів на місяць (звісно, якщо їх виділять) були «безкоштовною першою дозою» для наркомана. Дуже ймовірно, що потім окупований регіон триматимуть «в чорному тілі», безсоромно грабуючи й даючи грошей лише на «підтримання штанів».
Росія не буде розвивати на Херсонщині галузі з високою доданою вартістю: машинобудування, туризм, переробка сільгосппродукції, тощо. Російським виробникам й так несолодко від санкцій. Навіщо їм конкуренти з окупованих територій. Тому справжні плани окупантів – перетворити Херсонську область в цілком залежну від метрополії аграрну колонію з дотаційним бюджетом й наднизькими соціальними стандартами.
Але це – не більше, ніж «вологі фантазії» росіян. Бо ніхто не збирається віддавати їм українську Херсонщину. Хочеться вірити, що після визволення будуть враховані усі помилки щодо розвитку Херсонської області, й регіон, відновившись, перетвориться в територію, яка реалізує увесь свій потенціал, забезпечивши для населення бюджет й соціальні стандарти на найвищому рівні.
Остап Шапіро
Цей матеріал було виготовлено за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ і справ Співдружності націй Великої Британії в рамках проекту «Протидія інформаційній навалі Росії у Херсонській області» (як частина проекту «Голоси України»). Відповідальність за зміст цього документа несе ГО «Херсонська обласна агенція громадської журналістики «МІСТ», і за жодних обставин не може вважатися таким, що відображає позицію Уряду Великої Британії».