Майже 32% матеріалів у херсонських медіа присвячено кримінальній хроніці, ДТП та іншим надзвичайним ситуація, а 17% новин про політику – джинса.
Такі дані моніторингу п’яти херсонських онлайн ЗМІ, який з 2 по 6 листопада 2020 року проводив Інститут масової інформації.
Під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки п’яти онлайн ЗМІ (ХерсонОнлайн, Херсонці, Мій Херсон, Херсонщина за день та Любимый Херсон). Загалом проаналізовано 716 новин.
На які теми писали ЗМІ?
Традиційно найбільшу кількість новин у стрічках проаналізованих сайтів склали кримінальні зведення та повідомлення про ДТП та інші надзвичайні події. таких новин ми зафіксували 32% від загальної кількості матеріалів.
Більшість таких новин – це передруки прес-релізів Нацполіції, прокуратури, судів та МНС.
На другому місці за популярністю – політичні новини. Цій темі херсонські медіа присвятили 21,5% своїх публікацій. Цей показник майже такий самий, який ми фіксували у вересні 2020 року, досліджуючи ці ж самі ЗМІ.
До п’ятірки популярних тем увійшли: соціальні проблеми (13,5%), економіка та бізнес (12%) та все, що пов’язано із коронавірусом та карантинними заходами (11%).
ЗМІ приблизно рівномірно висвітлювали ці теми, хоча визначалися і лідери за певними темами. Так, сайт Херсон онлайн традиційно концентрував увагу на кримінальних новинах та надзвичайних ситуаціях – 46% всіх зафіксованих новин цієї тематики ми зафіксували саме на його сторінках. Це ж медіа стало лідером з розміщення політичних новин, опублікувавши 44% від загальної кількості зафіксованих матеріалів цієї тематики. Очевидно, що в проміжку між місцевими виборами і другим туром виборів, журналісти сконцентрувалися на цих темах. Більшість матеріалів, так чи інакше стосуються теми другого туру виборів Херсонського міського голови. Висока, як для херсонських ЗМІ, концентрація політичних новин пояснюється проведенням у Херсоні другого туру виборів, що відбувся 15 листопада.
Також частина матеріалів на політичну тему мала ознаки замовності.
Хто джинсував?
Майже 17% новин (26 з 154 новин про політику) склала «джинса». Очевидно, що основними замовниками таких матеріалів стали два кандидати на посаду Херсонського міського голови Володимир Сальдо та Ігор Колихаєв.
Вони синхронно брали на контроль проблему боргів по зарплаті в КП Херсонтеплоенерго, запускали опалення на місцевій ТЕЦ та по черзі заявляли про свій внесок у справу скликання сесії для виділення коштів з бюджету на погашення боргів.
Лідером у розміщенні замовних матеріалів став сайт Любимий Херсон, у стрічці якого кожна четверта новина, присвячена політиці, мала ознаки замовності. Значно менше політичної джинси було на сторінках сайту Херсонщина за день, але відсоток від політичних новин тут був таким самим – 25% політновин були замовними.
У сайту Херсон онлайн кожна сьома новина про політику мала ознаки замовності, а у сайту Херсонці – кожна третя.
Єдине медіа з тих, які ми моніторили, що не опублікувало жодного замовного матеріалу – сайт Мій Херсон.
Треба відмітити, що з усіх матеріалів з ознаками замовності, 19% скала комерційна джинса. Всі виявлені матеріали написані не для людей, а для пошуковиків і мають на меті виключно SEO просування. Це легко побачити по структурі тексту, який переповнений ключовими словами та анкорними посиланнями.Такі матеріали ми фіксували тільки на двох сайтах: Херсон онлайн та Херсонщина за день.
Які теми оминають херсонські ЗМІ?
Права людини, міжнародні новини, екологія та війна на Донбасі – найменш популярні теми у місцевих медіа. Про кожну з цих тем було написано менше одного відсотка новин.
Так, всього одна новина з 716 проаналізованих у всіх п’яти медіа стосувалася проведень операції об’єднаних сил на Донбасі. Трохи більше уваги журналісти приділяли спортивним новинам та розважальному контенту, в тому числі, культурні заходи. Про кожну з цих категорій було зафіксовано по 2% матеріалів.
Спорт був здебільшого представлений результатами хокейних та футбольних матчів місцевих команд Дніпро та Кристал, а розважальний контент – передруками новин про зірок шоу-бізнесу.
Замість висновку
Моніторинги не вперше фіксують високу концентрацію новин на тему надзвичайних подій та криміналу, що пов’язано з тим, що цей контент не потребує особливих зусиль у виробництві – бо його пишуть співробітники прес-служби поліції, і в той же час він цікавить читача.
Але маємо відзначити також і збільшення кількості новин суспільно-політичної тематики та майже повне ігнорування теми проведення ООС, екології та прав людини. При тому, що це не політика окремого видання, а загальний тренд.
Також маємо констатувати поступове зниження ажіотажу навколо новин про пандемію. Якщо у квітні 2020 лише один сайт присвятив цій темі 312 новин з 525, надрукованих за тиждень (59%), то у листопаді всі п’ять сайтів написали лише 79 новин з цієї теми (11%).
Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО “Інститут масової інформації” у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.