Гральний бізнес, ба більше, його реклама в Україні — давно із бізнесу перетворилися на інструменти нав’язування участі у грі. Це призвело до збільшення кількості гравців та, що гірше, поширення ігрової залежності. Таку думку нещодавно висловив Євген Плінський у статті «Перевернути гральний стіл. Що не так із гральною індустрією і що з цим хоче робити влада».
Із введенням заборони на рекламу азартних ігор в багатьох типах медіа у власників онлайн-казино значно скоротилися можливості для просування свого бізнесу, адже офіційно зареєстровані медіа почали відмовлятися від такого виду реклами, побоюючись санкцій він Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ). Але дуже швидко власники онлай-казино, SEO спеціалісти та рекламні компанії знайшли альтернативу.
Ще у 2023 році редакції медіа по всій країні почали отримувати листи з пропозицією продати сайти своїх видань. Майже одночасно “Полтавська хвиля”, “Коло”, “Кременчуцька газета” (Полтавщина), “Точка доступу” (Кропивницький), мережі сайтів “Або”, “Шостка.info” (Сумщина), Вільне радіо з Бахмута, “Челайн” (Чернігв), 18000 (Черкаси), “Слобідський край” (Харків), “Маяк” (Одеса), “Без купюр” (Кропивницький) отримали однакові пропозиції щодо купівлі вебсайту.
Ми досі не можемо сказати, якою була ціль викупу сайтів, але є припущення, що популярні сайти з хорошими SEO-показниками викупали саме для розміщення реклами азартних ігор. Але це всього лише один інструмент, за допомогою якого агресивно просувають легальні, напівлегальні і нелегальні онлайн-казино в Україні.
Як просувають сайти онлайн-казино
Через високу конкуренцію і вже згадані обмеження з боку законодавців, чи не єдиним доступним інструментом для просування сайтів онлайн-казино є пошукова оптимізація. Тобто робота з алгоритмами пошукових систем, яка дозволяє отримувати клієнтів органічним шляхом.
Для цього оптимізатори масово скуповують посилання на свої сайти на популярних сайтах, аби алгоритми пошукових систем бачили, що сайт онлайн-казино має популярність і на нього посилаються авторитетні джерела. Тобто замовнику не дуже і важливо, аби рекламу їхнього сайту бачили читачі, головне, щоб сторінку просканували пошукові роботи, і їхній сайт отримав більше ваги.
“Щоб отримувати кращу видачу, домени (сайти) діляться на ті, які мають позиції за певними запитами, пов’язаними з казино, і на ті, які просто мають хороші позиції та посилання. Перший варіант — більше про медіа. Часто медіа публікує якусь статтю, навіть у негативному ключі, про казино. Вона починає займати позиції за брендовими ключовими запитами якогось казино. Далі, «як коршуни», з’являються SEO-спеціалісти, які моніторять ТОП-100 в Google і чекають, коли якийсь домен не встигнуть продовжити, щоб швидко його викупити”, – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко.
Масштаби такого викупу вражають. Подібні дії вчиняють багато онлайн-бізнесів та навіть політики, які так виводять свої сайти в топ пошуковиків.
Втім, все більше медіа відмовляються від пропозицій рекламних агентів, не бажаючі порушувати Закон. Після значних обмежень і заборони реклами азартних ігор оптимізатори втратили значну кількість сайтів і, в першу чергу, медіа. Хоча деякі з них продовжують рекламувати азартні ігри, прикриваючись плашками, що “доступ до цього контенту обмежено до висновку КРАІЛ“ посилання на сайт онлайн-казино розміщене у рекламній статті про… заборону реклами казино. До слова, це посилання ми знайшли у google по запиту “як рекламують казино”.
Приклад реклами, замаскованої під розʼяснення від КРАІЛ. Скриншот: poltava.to
Медіа стали онлайн-казино
Аналізуючи сайти, які рекламують казино, або були медіа, а стали онлайн-казино, ми знайшли кілька десятків прикладів з багатьох регіонів України. Наприклад, видання Наразі.медіа, що припинило оновлюватися в лютому 2023 року, тепер має назву BC.Game, і є по суті криптовалютним казино.
Так сайт виглядав до 2023 року. Скриншот: wayback.archive.org
Так сайт виглядає зараз. Скриншот: narazi.media
На сайті вказано, що керує ним компанія BlockDance BV, зареєстрована в Кюрасао (автономія Королівства Нідерландів). Хоча на справжньому сайті казино вказано, що з 30 квітня 2024 року воно належить компанії Small House B., яка перейняла діяльність бренду веб-сайту BC.GAME. Це означає, що казино на сайті екс-медіа – нелегальне.
У BlockDance BV є кілька відомих партнерів, найвідоміша з яких – збірна Аргентини з футболу. Відомо, що управління азартних ігор Нідерландів (KSA) видало компанії BlockDance BV наказ про сплату штрафу за надання неліцензованих азартних послуг у Нідерландах.
Так виглядає інформація про ліцензію. Скриншот: narazi.media
Компанія, що діє через сайти bc.game та bcgame.lu, зобов’язана припинити всі незаконні пропозиції азартних ігор голландським гравцям, інакше їй загрожує фінансовий штраф.
BlockDance дозволяє користувачам у Нідерландах створювати облікові записи гравців, вносити депозити та брати участь в азартних іграх без ліцензії. Тобто, вони – нелегальні казино, які переносять свої сайти на куплені домени по всьому світу. І це далеко не поодинокий випадок. Так, наприклад, копії своїх казино часто роблять компанії, які потрапили під санкції.
“Ця практика стара, вона існує років 5-7 точно. Використовують чужі домени для своїх сайтів. Навіщо? В основному, це роблять SEO-спеціалісти або команди, які створюють органічний трафік з Google, (російського) Яндекса та інших пошукових систем. Один із ключових факторів — ранжування. Важливо, щоб твій сайт високо показували пошуковики і направляли на нього користувачів. Треба, щоб домен, який використовують в таких цілях, був авторитетний. Як такої формули цього авторитету ніхто не знає, але є кілька факторів. Перше – вік. Чим старіше сайт, тим більше шансів, що він високо ранжуватиметься, тому що Google надає перевагу старим сайтам. Друге – авторитет. Колись ті, хто розробляв алгоритми пошуковиків, люди з академічного світу, взяли за основу принцип наукометричних баз даних. Чим крутіший науковець цитує ваші дослідження — тим вони авторитетніші у науковому світі”, – пояснює спеціаліст компанії iGaming SEO Святослав Слабошпицький.
Він погодився з нами поговорити, перш за все, через те, що не працює в Україні, і свою діяльність з просування онлайн-казино проводить за кордоном за тими самими принципами, які працюють і в Україні.
За його словами, у випадках, які ми бачимо, купують домени не для користувачів, а саме для пошукових систем і швидкого просування.
“Якщо ти вдало придбаєш домен і вдало його підготуєш, те, що люди роблять кілька років, у тебе займе, скажімо, тиждень”, – додає він і переконує, що для нелегального казино немає особливої різниці, який в нього домен, адже рідко хто з гравців звертає на це увагу. Якщо людина шукає сайт казино, вона заходить читати умови гри, дивиться на купу різних факторів, як-то знижки, акції, але ніяк не на доменне імʼя.
“Вважається, що 90% користувачів вилітає з видачі на ці домени, а основне завдання на цих доменах – переправити людину на казино. Психологія гравця в тому, що він не читає практично нічого. Звісно, є якась кількість людей, яка перевіряє казино, але якщо казати про українських гравців… Більшість обирають нелегальні казино, тож, не звертають особисто уваги на домени”, – пояснює логіку Слабошпицький.
Самі казино не займаються просуванням і рекламою. У мережі можна знайти десятки пропозицій для такого бізнесу. Такі послуги для казино надають як аматори, так і великі компанії з представництвами у багатьох країнах Європи. Наприклад, seo.casino має офіси у Україні, Данії, Німеччині і на Кіпрі. Саме ця компанія і перетворила Наразі.медіа в криптоказино.
Шукаючи сайти, які колись належали медіа, а тепер рекламують казино, ми знайшли і копії популярних сайтів, які дуже легко переводять користувача на майданчики інших гравців. Так, на домені media.sumy.ua замість регіонального онлайн-медіа рекламують начебто підсанкційне казино PinUp, повʼязане із росіянами. Втім, при переході за посиланням на сайті ви потрапите на сайт ще одного казино, володіння яким також довго приписували росіянам, нащадку підсанкційного Космолоту cosmobet.ua.
Вигляд сайту media.sumy.ua. Скриншот: media.sumy.ua
У березні 2024 року ліцензію на діяльність казино в інтернеті отримало ТОВ “Нейролінк” (ТМ Космобет/Cosmobet/Kosmobet). Фірма зареєстрована в листопаді 2023 року. Учасником компанії є ТОВ “Неоплей”, а бенефіціаром — айтішник Михайло Зборовський з Івано-Франківщини.
Випадок із сайтом з Сум далеко не поодинокий. Кіпрські казино тепер розміщуються і на сайтах миколаївської телерадіокомпанії Ніс-ТВ, а ще на сайті Ukrainian Media Forum, який проходив восени 2022 року. В обох випадках власники сайтів не оплатили оренду доменів і реєстратор продав їх.
“Телеканал Ніс-ТВ ще минулого року призупинив свою роботу, зараз телеканал не працює, контактувати там немає з ким”, – пояснює ситуацію регіональна представниця Інституту масової інформації в Миколаївській області Катерина Середа.
Не тільки медіа
Не особливо заглиблюючись в пошук, ми знайшли декілька десятків таких сайтів. Спектр їх широкий: від сайтів невеличких газет-районок чи туристичних баз на окупованій частині Херсонщини до старих сайтів державної влади.
Наприклад, під казино відійшов сайт управління туризму колишнього Острозького району, який ліквідували у 2020 році.
Приклад реклами на офіційному сайті. Скриншот: ostrogtoor.com.ua
А ще – старий сайт Білоцерківської РДА Київської області, який діяв на домені kiev.ua.
Головна сторінка старого сайту РДА. Скриншот: bcrda.kiev.ua
Або сайт вже неіснуючої Гайворонської районної ради Кіровоградської області, де поряд з гімном району рекламують казино.
Головна сторінка сайту гайворонської райради. Скриншот: gaivoron.in.ua
“Існує ціла індустрія купівлі і продажу доменів. Зазвичай, людина банально не хоче продовжувати домен. Прогоріла з бізнесом, компанія поміняла назву. Або просто забули оплатити домен. Є місяць, коли ти можеш його оплатити. Після цього його виставляють на відкриті торги. Працює ціла індустрія, кіберсквотери, які перехоплюють домени. Хтось перехоплює домени до аукціонів: є аукціони, де кожен може зайти і поторгуватись за якісь гарні домени, і існують сквотери. Їх бізнес – купити за 10 доларів, продати за 100”, – пояснює Святослав Слабошпицький.
Ціни за деякі домени доходять до десятків тисяч доларів. Але такий домен, за його словами, може окупитися за місяць чи швидше. “Нещодавно у продажу був сайт “Кембрідж аналітика”. Вважається, що ця компанія втручалася у попередні президентські вибори в США на боці Трампа. Він коштував порядка 25 тисяч доларів. Думаю, скоро побачимо там казино”, – каже Слабошпицький.
У чому небезпека для медіа?
Крім моральної сторони питання, існує і цілком реальна проблема. В якийсь момент будь-яке медіа або інший сайт можуть зʼясувати, що вони посилаються на десятки онлайн-казино, хоча ніколи усвідомлено цього не робили.
“Сайти медіа, органів влади та популярних сервісів часто мають органічний і дуже об’ємний профіль посилань. А посилання — це можливість рости за запитами, які цікавлять казино. Чи може казино отримати легально посилання з державного сайту? Або з сайту Української правди? Чи з сайту райради? Очевидно, ні! Тому спеціалісти з казино моніторять домени, які ось-ось звільняться і швидко їх викуповують. Рідко коли купують домен, просто роблять редирект (перенаправлення) з придбаного домену на існуючий сайт казино. Це також працює, але менш ефективно”, – розповідає партнерка агенції SEOforMedia Ольга Одарченко.
Схема, насправді, дуже проста. Ваш сайт Х десять років тому посилався на новину з сайту міськради міста Y. За 10 років міська рада вирішила отримати новий домен, скажімо, в зоні .gov, а старий домен просто не проплачують.
Спритні ділки викупають той домен, продають його тим, хто просуває казино, і на сайті Y за короткий час зʼявляється казино, яке, за замовчуванням, має посилання десятирічної давнини з вашого сайту Х. Казино стрімко починає подобатися пошуковикам і заробляє гроші, а ви навіть не здогадуєтеся, що допомагаєте йому. А ще ви можете втрачати позиції, коли Google зрозуміє, що ви посилаєтеся на “поганий сайт”. Інколи це виглядає дуже дивно та некрасиво. Як в цій ситуації, коли, наприклад, на сайт з посиланнями на казино посилається… Міністерство освіти України.
Перейшовши за посиланням на конкурс, кожен бажаючий побачить умови і… посилання на онлайн-казино.
Реклама казино на сайті МОН. Скриншот mon.gov.ua
Очевидно, що в 2023 році, коли тривав цей конкурс, цього посилання там могло і не бути.
“Якшо донор не побачив і не зняв таке посилання, воно все одно зберігається, і потім сайт посилається на казино. Існують парсери (програма для збору та систематизації інформації, розміщеної на різних сайтах), які допомагають знаходити такі сайти. Я колись консультував юристів, і ми найшли купу таких доменів, на які посилається Інтерпол”, – пояснює Святослав Слабошпицький.
Що робити? Однозначно треба видалити ці посилання на своєму сайті.
“Тепер таке посилання вам шкодить. Якщо сайт посилається на сумнівні казино-сайти, Google може вважати його сумнівним, знижувати його позиції та трафік через всі інструменти Google”, – каже Ольга Одарченко та надає поради, як це моніторити.
Вручну: побачили, що сайт тепер казино, і видалили всі посилання на нього там, де знаєте.
Професійний спосіб: треба проводити технічний аудит та аналіз профілю внутрішніх і зовнішніх посилань із SEO-спеціалістами, а потім видаляти ці посилання з текстів разом із програмістом або самостійно «вичищати». Таку перевірку можна і треба проводити раз на рік.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews