Тільки 2% новин у херсонських медіа містять авторські фото, і лише третина всіх фотографій в новинах має вказівку на джерело походження.
Такі результати дослідження, яке проводив Інститут масової інформації з 10 по 14 жовтня 2022 року. Загалом було проаналізовано 495 новин (що містили 694 фото) таких видань: Херсононлайн, Суспільне: Херсон, Типовий Херсон, Вгору та Кавун.city.
За результатами моніторингу, 91% новин в херсонських онлайн-медіа проілюстровані запозиченими фото. Як правило, це фото з офіційних джерел, інших медіа або з популярних пабліків. Так, новини про громади області журналісти ілюструють вʼїзними стелами або іншими зображеннями населеного пункту, включно зі скріншотами з Google maps, а матеріали про людей — скріншотами з відео окупаційних медіа, або фото від пресслужб відомств.
Така ситуація пояснюється тим, що всі, без виключення, медійники Херсонщини працюють поза межами тимчасово окупованої Херсонщини, отже робити власні фото змоги майже не мають. Отримати фото з території, окупованої ворогом, наразі майже неможливо. Багато хто, виїжджаючи з Херсона, був вимушений залишити свої фотоархіви, адже вивозити жорсткі диски та інші накопичувачі із зображенням людей та подій було просто небезпечно.
Масове використання запозичених фото, на нашу думку, призвело до того, що в ході моніторингу ми не виявили жодної новини, яка б містила шокуючий контент. Навіть “Типовий Херсон”, в якому раніше були подібні ілюстрації, ілюструючи новини про вибухи та вбивства, ставить нейтральні фото з населеного пункту, де сталася описувана подія.
Єдине медіа, яке в період моніторингу використовувало власні фото, — це регіональна філія Суспільного. Як правило, це були скріншоти з власних репортажів, які журналісти компанії робили в різних регіонах країни. В цьому медіа ми виявили 13 авторських фото.
Разом з тим, ми зафіксували майже 8% новин взагалі без фотографій. Як правило, це були невеличкі повідомлення.
У виданнях Вгору, Кавун.city та Суспільне:Херсон новин без фото не зафіксовано.
Ще 5,5% зображень у проаналізованих новинах взагалі або частково не відповідають змісту самої новини.Наприклад, видання Херсононлайн проілюструвало новину про заборону української мови зображенням героїв російського мультфільму на фоні військових.
В інших виданнях такі зображення зустрічаються, як правило, у матеріалах рекламного характеру (продаж посилань).
Аналізуючи підписи під фото у новинах, ми зʼясували, що 63% фото взагалі не мають підписів під фото. Тобто, на них чи під ними не вказано, хто автор фото, а також хто або що на ньому зображено. Так, на сайті Вгору ми виявили всього 3% підписаних фото у новинах, Типовий Херсон підписав 5,5% фото, а Херсон онлайн 13% фото від загальної кількості фото в новинх регіональних медіа. Натомість, Кавун.city мають підписаними майже 65% фото, а Суспільне:Херсон підписує 100% своїх фото.
Підсумуємо, що ситуація з використанням фото у херсонських медіа продиктована, в першу чергу, відсутністю можливості робити такі фото і тимчасовою відсутністю доступу до своїх фотоархівів у багатьох видань.
Сергій Нікітенко, регіональний представник ГО “Інститут масової інформації” у Херсонській області