Частина херсонських медіа за півтора роки, що пройшли з початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, очистилися від політичної джинси, але продовжують розміщувати комерційні матеріали з ознаками замовності.
Такі дані Інститут масової інформації отримав у ході чергового моніторингу п’яти онлайн-медіа Херсонщини на наявність політичної і комерційної джинси, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього з 4 по 8 вересня 2023 року експерти ІМІ проаналізували 526 новин у виданнях Херсон онлайн, Суспільне: Херсон, Типовий Херсон, Вгору та Кавун.city.
У вказаних медіа ми не зафіксували жодного матеріалу, який би містив ознаки політичної замовності. А ще два роки тому, коли ми проводили подібне дослідження, приблизно 4% матеріалів у херсонських медіа мали ознаки замовності, а політичну джинсу публікували вдвічі частіше за комерційну. Втім треба розуміти, що в період моніторингу в 184-му окрузі на півночі Херсонщини проходили позачергові вибори до Верховної Ради.
Під час цьогорічного дослідження ми не виявили жодної публікації з контрагітацією. Очевидно, це повʼязано із тим, що політичне життя у Херсоні завмерло 17 місяців тому, і відлиги поки не очікується з огляду на безпекову ситуацію в місті та області.
Втім ми зафіксували факти розміщення немаркованої комерційної реклами та неналежного маркування такої реклами. Так, кожна сота новина в моніторингу мала ознаки немаркованої політичної реклами, при цьому, такі тексти були зафіксовані у двох медіа: Херсон онлайн і Типовий Херсон. На сторінках Херсон онлайн ми зафіксували 2,7% таких матеріалів від загальної кількості новин, а в стрічці Типового Херсона – 0,7%.
Херсон онлайн переважно рекламував онлайн-казино. Тут же ми знайшли і приклад забороненої Законом реклами. Так, 7 вересня видання розмістило матеріал з рекламою тютюну для кальянів, що однозначно порушує діючі з 11 липня норми Закону № 1978, якими внесено чимало змін до антитютюнового законодавства, а саме заборону реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них.
Відповідно до Закону “Про медіа”, Нацрада має контролювати такі порушення та виносити попередження їхнім власникам, хоча, наскільки можна зрозуміти з інформації на сайті, його власник ніде не вказаний, а саме видання не зареєстроване відповідно до Закону. Але законодавець це передбачив. У новому Законі “Про медіа” йдеться про те, що для незареєстрованого суб’єкта у сфері онлайн-медіа, особу якого не вдалося встановити є два види покарання за порушення, в тому числі і вимог до реклами, – припис та заборона поширення медіа.
“У разі вчинення впродовж одного місяця трьох незначних порушень, за які було винесено приписи, не скасовані у визначеному законом порядку, якщо вимоги приписів не виконано, суб’єкт у сфері онлайн-медіа може отримати заборону на поширення”, – вказано в Законі.
Тож тепер у Нацради є можливість впливу навіть на тих, хто не хоче реєструвати медіа.
Типовий Херсон тим часом джинсував біржі криптовалют.
Вся немаркована реклама у цих виданнях носить ознаки SEO просування, де головною вимогою замовника є не реклама певних товарів чи послуг, а просування сайту у пошуковиках.
На сторінках видання Кавун.city ми зафіксували декілька випадків неналежно маркованої реклами. Тут рекламні тексти розміщують під плашкою “Промо”, але виходять вони як у відповідний розділ на сайті, так і у стрічку новин. Таких матеріалів ми зафіксували 0,95% від усіх промоніторених новин.
Жодного випадку немаркованої чи неналежно маркованої реклами ми не виявили на сторінках Суспільне. Херсон та Вгору.
З огляду на те, що законодавством тепер передбачено досить широкий спектр можливостей Нацради в питанні притягнення медіа до відповідальності за приховування чи неналежне маркування реклами, медіа слід враховувати, що всяке порушення має свою ціну. Навіть для тих, хто вирішив не реєструвати свій сайт як онлайн-медіа. Про санкції за порушення Закону більш детально можна прочитати на сайті ІМІ.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.