Підтримати

У херсонських медіа повністю відсутня політична джинса та дуже мало немаркованої комерційної реклами. Єдиним медіа, де ми зафіксували такі матеріали, є Херсон онлайн, яке ніколи не маркує рекламу.

Такі дані експерти Інституту масової інформації отримали в результаті моніторингу п’яти херсонських онлайн-медіа (Херсон онлайн, Суспільне: Херсон, Типовий Херсон, Вгору та МОСТ*), який проводився 2-6 вересня 2024 року. Аналізували кількість публікацій із ознаками замовності і неналежно маркованої реклами і основних замовників політичної джинси в регіоні. Всього було проаналізовано 753 матеріали, з яких тільки два, або 0,3%  від усіх новин були комерційною джинсою.

Так, у першому замовному немаркованому матеріалі мова йде про техніку Apple, а активне посилання в статті йде на онлайн казино.

Приклад немаркованої комерційної реклами. Скриншот: khersonline.net

У другому матеріалі, замаскованому під дайджест новин про Телеграм та  iPhone 16, рекламують букмекерську контору.

Приклад немаркованої комерційної реклами. Скриншот: khersonline.net

В обох випадках — ця реклама заборонена в Україні.

“Змінами в Закон “Про рекламу” до ознак реклами додали оплатність, а довести, що за ці матеріали редакція отримала гроші, ми не можемо. Тому тут варто говорити про ознаки немаркованої реклами. Навесні, дійсно, була прийнята постанова Кабміну, яка фактично забороняє рекламу грального бізнесу, але постанова – це не Закон, тому ситуація з такою рекламою не зовсім однозначна. Заборона всіх видів реклами грального бізнесу діятиме до набрання чинності законом про боротьбу з ігровою залежністю”, – каже юрист ІМІ Роман Головенко. 

Ситуація із повною відсутністю політичної джинси в херсонських медіа триває вже понад два з половиною роки. Ми не знаходили іміджевих статей з ознакою замовності про політиків та політичні партії від початку повномасштабного вторгнення. У липні 2023 року ситуація була дуже схожою з нинішньою і кардинально відрізнялася від довоєнної.

Так, у липні 2021 року ми фіксували значне зменшення політичної джинси у медіа регіону – трохи більше 1% новин тоді містили ознаки політичної джинси. Цікаво, що у порівнянні із таким самим моніторингом 2020 року, напередодні старту місцевих виборів, кількість політичної джинси зменшилася майже вдвічі, а з проведеним у самий розпал агітації – у 10 разів.

Маємо також констатувати, що за цей час значно змінився набір сайтів, які, відповідно до методики, ми моніторимо. Так, медіа “Херсонщина за день” майже не оновлюється, втратило читачів і вже не є в списку популярних. Сайт “Мій Херсон” зник і про нього вже мало хто памʼятає. Суспільне, Вгору та МОСТ, навпаки, набрали популярності і увійшли до моніторингу. Зникнення політичної джинси можна пояснити не тільки тим, що до списку найпопулярніших онлайн-медіа потрапили учасники мапи рекомендованих медіа, а й тим, що політичне життя в області зникло на початку повномасштабного вторгнення і не відновилося навіть у мінімальному обсязі. Міська рада не збирається і її функції парламент передав начальнику міської військової адміністрації. Обларада збирається онлайн раз на декілька місяців у напівтаємному режимі, і перспектив, що ситуація якимось чином зміниться, не видно. Очевидно, що в такій ситуації політики навряд будуть витрачати кошти на свій піар. 

Ще рік тому ми зʼясували, що кількість політичних новин у медіа Херсонщини впала катастрофічно – до 9% від загальної кількості новин. Цього року ситуація не надто змінилася. За останні два роки ми не памʼятаємо жодної політичної заяви чи скандалу. 

Мало який виборець пригадає зараз основних замовників джинси минулого. Окрім, можливо, мера Херсона Ігоря Колихаєва, який колись платив багатьом медіа регіону, в тому числі, з бюджету, аби вони вихваляли його таланти. Наразі Колихаєв перебуває у російському полоні.

Голова Херсонської обласної ради Олександр Самойленко, який до повномасштабного вторгнення часто фігурував у замовних публікаціях, продовжує очолювати раду, але його активність обмежується власним фейсбуком, де ледь не щодня зʼявляються поздоровлення з усіма існуючими у світі святами.

Приклад політичної джинси з минулого. Фото: скриншот ksza.ks.ua

Так само обмежив свою активність в топових медіа регіону ректор ХДУ та депутат облради Олександр Співаковський, але залишився дуже активним у Facebook. Щоправда, там він більше зусиль направляє не на власну рекламу та політичні заяви, а на рекламу університету, який, як і інші херсонські виші, переживає не найкращі часи.

Перший заступник голови Херсонської ОДА Дмитро Бутрій і досі, з невеликими перервами, займає ту ж посаду, але обмежив свою медійність, і медіа його більше не піарять. А в 2021 році Бутрій, який мав проблеми і втратив на якийсь час посаду, закликав вакцинуватися від коронавіруса, що зараз виглядає дивно і навіть трошки ностальгічно.

Приклад політичної джинси з минулого. Фото: скриншот ksza.ks.ua

Політичні партії теж тепер не рекламуються у херсонських медіа. Хтось через відсутність чітких перспектив скорих виборів, а хтось, як партія “Наш край”, через скасування судом реєстрації.

Приклад політичної джинси з минулого. Фото: скриншот khersonci.com.ua

Хоча, цілком ймовірно, що ті ж люди, які проводили фестиваль у Скадовську, проводять щось в окупованому місті і зараз, адже лідер обласної організації партії Віталій Булюк перейшов на бік ворога і працює заступником голови окупаційного уряду Херсонщини.

Депутати обласної і міської рад Єгор Устинов та Андрій Дмитрієв, які станом на жовтень 2021 року були в топі замовників немаркованої політичної реклами, після початку повномасштабного вторгнення виїхали з України. Юрій Рожков релокував свій бізнес на Прикарпаття і рідко зʼявляється в херсонських медіа. І лише перший заступник голови обласної ради Юрій Соболевський перебуває в Херсоні та активно інформує виборців про роботу, але вже не в медіа, а через власний телеграм-канал.

Постійні обстріли Херсона та тимчасова окупація лівого берега призвели до серйозних втрат місцевого бізнесу. Хтось релокувався в інші регіони, хтось просто припинив роботу, а ті, хто зараз працює у надскладних умовах воліють не рекламуватися у медіа.

Тож навіть ті декілька рекламних матеріалів, які ми знайшли, належать немісцевим замовникам.

Очевидно, що з покращенням безпекової ситуації на Херсонщині, деокупацією лівого берега та стабілізації політичної й економічної ситуації, у херсонські медіа почнуть повертатися замовники політичної та економічної джинси. Але ситуація після ухвалення Закону “Про медіа” дещо змінилася і тепер передбачений досить широкий спектр можливостей Нацради в питанні притягнення медіа до відповідальності за приховування чи неналежне маркування реклами. Тож, у майбутньому медіа слід враховувати, що всяке порушення має свою ціну. Навіть для тих, хто вирішив не реєструвати свій сайт як онлайн медіа. А про санкції за порушення Закону більш детально можна прочитати на сайті ІМІ. 

Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області

*Онлайн-медіа “МОСТ”, власником якого є автор публікації, відповідно до вимог методології моніторингів ІМІ, які передбачають дослідження найбільш популярних медіа регіону, задля уникнення конфлікту інтересів досліджувала регіональна представниця ІМІ з іншої області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Розвиваємо проект за підтримки