Херсонські ЗМІ пройшли тест на прозорість

Херсонські ЗМІ пройшли тест на прозорість
24 ноября 2016 года.

3 вересня 2015 року Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому закон про прозорість медіавласності, а саме №674-19 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики в сфері телебачення і радіомовлення». Завдяки йому громадяни отримали можливість нарешті дізнатися про справжніх власників телеканалу або радіо (тих, кому належить принаймні 10 % у юридичній особі).

Ми вирішили перевірити, як виконують норму згаданого закону херсонські ТРК, та навіть більше - дослідити, наскільки відкритими та прозорими в своїй роботі є усі типи ЗМІ регіону: телеканали, місцеві радіостанції, газети та інтернет-сайти.

Всі ЗМІ Херсонщини ми оцінювали на наявність інформації на офіційних сайтах (а для преси також у вихідних даних самих газет) щодо власників, керівництва медіа, головних редакторів, контактів, інформація щодо аудиторії ЗМІ, чи доступною для перегляду є редакційна політика медіа, чи є доступною будь-яка інформація фінансового характеру (прибутки, дохід від реклами і тд.). Наголошуємо, що частина цих вимог є обов'язковою виключно для ТРК, отже відсутність якихось показників для інших видів ЗМІ не є порушенням закону, а скоріше тест на відкритість перед читачем.
Умовний рейтинг ми визначили від 7 до 0 балів, де найвища оцінка - абсолютна прозорість, а 0 відповідно - абсолютна непрозорість.

ТЕЛЕКАНАЛИ

У Херсоні на даний момент веде мовлення шість місцевих телеканалів. З них тільки один порушує діючий закон, і не опублікував дані про власників. Це телеканал «Kratu», який до того ж на своєму сайті не містить інформації про керівництво, редакторів, аудиторію чи редакційну політику - тільки контактні телефони.

Володіє телеканалом, який мовить виключно у кабельних мережах міста, ТОВ «Реал-медіа», що можна прослідкувати через портал використання публічних коштів E-data.

uhkjdcrbq

Саме з цим підприємством укладено договори на висвітлення на каналі діяльності Херсонської ОДА та Херсонської міськради.

Засновниками та кінцевими бенефіціарами ТОВ є В'ячеслав Горловський (32,43%) та ТОВ «Мото-континент» (67,57%). Засновниками останнього є Ніна Горловська, ТОВ «АЕ-Електромаш» та ВАТ «Херсонський електромашинобудівний завод». Кінцеві власники цих компаній - Ніна та Захар Горловські. Родина володіє потужним заводом, і телеканал є скоріше статусною річчю, ніж бізнес-активом.
Цікаво, що у червні Нацрада накладала штрафи на херсонські ТРК за відсутність необхідної інформації, але телеканал «Kratu» до списку не потрапив. В своєму дослідженні ми назвали структуру цього телеканалу повністю непрозорою.

Наступні три канали - «ЯТБ», «Твій+» та «Херсон+» набрали по 4 бали, і, відповідно, їх оцінили як прозорі.

Телеканал «ЯТБ» у червні отримав штраф від Нацради, після чого на сайті каналу відразу з'явилася інформація про власників, а саме Світлану Карриєву (34%), Ігора Краєвого (33%) та Олексія Івницького (33%).

Телеканал користується ліцензією дитячого каналу, але транслює звичайний контент виключно в кабельних мережах міста. Своєю потенційною аудиторією називає всіх містян - 328 985 осіб, хоча у кабельних операторів набагато менша аудиторія.

На сайті «ЯТБ» не вдалося знайти інформацію про його керівництво, головного редактора чи редакційну політику, але наявність контактів, задекларованої аудиторії та фінансової інформації дозволило цьому телеканалу з мінімальною кількістю балів потрапити до переліку прозорих.

Така ж оцінка у місцевого телеканала «Твій+». На сайті наявна інформація про власників, керівництво, редакторів та контакти.

Невеличкий кабельний телеканал транслюють не тільки в Херсоні, але і в кабельних мережах малих міст області: у Олешках, Голій Пристані, Каховці та Новій Каховці. Окрім цього, за словами співробітників каналу, його транслюють у забутій всіма системі «Сіріус». Але перевірити це наразі неможливо, бо автори не знають, хто досі має обладнання кінця 90-х і користується ним.

Володіє каналом ТОВ «Медіа Група Позитив», яку на 100% контролює Лариса Краченко. Вона ж є директором каналу. Справжнім власником «Твого+» у 2011 році Телекритика називала відомого бізнесмена Олега Довбиша, але зараз офіційно він до каналу відношення не має. 

Замикає перелік прозорих телеканалів «Херсон+». На відміну від перелічених вище, цей канал має ширшу аудиторію за рахунок ліцензії на цифрове мовлення Т2. Канал декларує, що його глядачі - 150 тисяч родин, на які поширюється цифрове мовлення. При цьому на сайті телекомпанії зазначено, що тільки у двох кабельних операторів Херсона клієнтів 83 280 осіб.

Власником каналу є ТОВ «Телерадіокомпанія Херсон плюс». На сайті каналу, за датою 25 березня 2016 року, засновниками та бенефіціарними власниками вказані Іван Шаламай (51%), Володимир Косюк (24,5%) та фронтмен легендарного гурту «Степ» Андрій Череднюк (24,5%).

Цікаво, що в системі Yоucontrol.com.ua міститься дещо інша інформація. Замість Івана Шаламая в якості бенефіціара значиться екс-нардеп від КПУ Катерина Самойлик. До речі, Іван Шаламай був помічником нардепа Самойлик у 4-6 скликаннях парламенту.

На сайті телеканалу відсутня інформація про керівництво, головного редактора та редакційну політику.

Високу оцінку - 5 з 7 можливих балів отримав приватний телеканал «ВТВ+». На сайті каналу наявна уся інформація, яку ми шукали, окрім прізвища головного редактора та фінансової інформації.

Каналом володіє приватне підприємство «Телерадіокомпанія ВТВ плюс», засновником і єдиним бенефіціарним власником є Тетяна Каменська. Її син Віталій працює директором компанії.

Це єдиний приватний телеканал, який веде аналогове мовлення в радіусі 70 кілометрів від обласного центру (Херсонська міськрада, Білозерський, Олешківський, Голопристанський, частково Бериславський, Скадовський, Каховський, Чаплинський, Каланчацький райони, Новокаховська міськрада). Аудиторія - близько 1 млн. осіб. Також канал має ліцензію на цифрове мовлення. Це єдиний приватний телеканал на Херсонщині, який опублікував редакційний статут

Неочікувано сайт філії НТКУ «Херсонська регіональна дирекція «Скіфія» виявися найкращим у нашому моніторингу. Не вказавши тільки розмір аудиторії, державний телеканал набрав 6 балів із 7 та здобув оцінку абсолютно прозорого.

Цікаво, що ХОДТРК «Скіфія» як юрособа ще не припинена, а філія НТКУ на стадії створення, і фактично телерадіокомпанія досі у підвішеному стані.

Багаторічним директором компанії є Валерій Долина. Мовлення компанія здійснює по усій території області аналоговим та цифровим сигналом.


Загалом ситуація з телеканалами більш, ніж зрозуміла. Тим паче, що як ми вже вказували, їхня діяльність врегульована законами і встановлено, які дані мають бути публічними. Достовірність даних контролює Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. А от приміряти ті ж самі стандарти до інших видів ЗМІ складно, але ми це зробили.

РАДІО

Ситуація з місцевими радіостанціями на Херсонщині така, що для моніторингу ми змогли обрати лише дві. Але вже після публікації материалу виявилося, що не всі регіональні радіостанції, яких у кращі часи налічувалося до десятка, перестали існувати. Єдина приватна FM-радіостанція «Софія», яка тепер працює під брендом ТРК «Херсон ФМ» не має сайту, що призвело до хибного враження, що радіостанція припинила існування. Направді володіє діючим радіо приватне підприємство «Херсон ФМ», що належить Олекандру Мироненко і Євгену Сидоренко. У кожного з сасновників по 50% участі у ПП. 

Фактично в регіоні, окрім «Херсон ФМ» залишилася ще одна локальна FM-радіостанція - «Таврія», яка є складовою філії НТКУ. Окремого сайту у неї немає, а на сайті «Скіфії» вона навіть не має окремої сторінки, як це можна побачити в інших областях. Колишній співробітник «Таврії» розповів, що колись популярна радіостанція зараз працює на півсили, і невідомо, чи продовжить своє існування.

Другою радіостанцією, яку ми змогли назвати місцевою і діючою, стала АКС. Це приватна станція, яка веде мовлення декілька годин на день на дротовому радіо, популярність якого впала, але аудиторія ще існує. Його єдиний ведучий, а також фактичний керівник і співзасновник - одіозний Сергій Осолодкін. Він мав шалену популярність у слухачів радіо на початку 2000-х. У 2006 році навіть став депутатом міської ради від блоку імені іншого одіозного діяча, учасника антиукраїнських мітингів Сергія (Яробора) Кириченка.

Радіостанція АКС не має сайту, отже дізнатися про її власників і менеджмент можна тільки з державних реєстрів. Так, власником ліцензії є ТОВ «Телерадіокомпанія АКС», засновниками якої є ТОВ «Студія - А» ЛТД (33%) і вже відома нам комуністка Катерина Самойлик (67%). Керівником ТРК є дружина Сергія Осолодкіна Ганна. Вона (10%) разом з чоловіком (5%), Іваном Бутенком (25%) та Катериною Самойлик (60%) є засновниками ТОВ «Студія - А» ЛТД.

За словами джерела з оточення Катерини Самойлик, вона не має впливу на цю станцію, і відійшла від участі у компаніях після майнового конфлікту, який, втім, до суду не дійшов. До слова, офіс радіо знаходиться у колишньому офісі нардепа Катерини Самойлик. Навесні 2016 там проходила прес-конференція одіозного Василя Волги, від партії якого (СЛС) рік тому Катерина Самойлик балотувалася до облради. Сергій та Ганна Осолодкіни балотувалися до Херсонської міської ради від партії «Наш край». Ганна Осолодкіна була активною учасницею акцій КПУ в Херсоні, а у березні 2014 року активно брала участь в акціях «Русскої весни» у Херсоні. 

У червні 2016 року представники Меджлісу написали скаргу до Нацради за фактами розпалювання міжетнічної ворожнечі. Але радіостанція, яка відповідно до висновку Нацради, поширювала інформацію, «що в умовах інформаційної війни може бути використана для розпалювання національної ворожнечі» отримала лише попередження.

Всі три радіостанції, як ми вже казали, не мають сайтів, отже отримали від нас по 0 балів, і їх ми вважаємо повністю непрозорими у своїй роботі.

ГАЗЕТИ

Ринок друкованої преси Херсонщини за останні 5-7 років скоротився. Зникли цілі видання, а ті, що досі виходять, скоротили тиражі.

Фактично, у обласному центрі виходять 3 потужні газети: «Гривна», «Вгору» та «Новий день». У газети «Гривна» виходить ще дешевша версія - «Гривна СВ» (суботній випуск). До живих газет ми також додали найстарішу газету Херсонщини «Наддніпрянська правда». Втім, це скоріше зроблено для порівняння, ніж в якості констатації популярності газети. Віднайти у продажі номер виявилося складно.

Найпопулярнішою і найбільш тиражною газетою області є «Гривна». Тижневий наклад, за інформацією самої газети, складає 42 800 номерів. Засновником видання є ПП «Редакція газети «Гривна», а видавцем - ПП «Копроміс-Медіа». З останнім органи влади укладають договір на висвітлення діяльності.

газета гривна херсон

До речі, це єдина газета регіону, яка позначає такі матеріали як рекламні.

Єдиним засновником ПП «Редакція газети «Гривна» є мешканка київського гуртожитку Ганна Пастух, а директором - Оксана Дорошенко. Засновником приватного підприємства «Копроміс-Медіа» є Наталія Новицька, а директором - її чоловік Михайло. Ці дані не дають до кінця зрозуміти, хто є кінцевим власником газети. У вихідних даних ця інформація відсутня.

Зате інформація про редакцію видання більш, ніж повна. Шеф-редактором газети є Валерій Боянжу, з яким це видання і асоціюється у більшості читачів. Головним редактором, відповідальним за випуск є Сергій Болотов. Відповідальним секретарем вказаний Максим Лубяной, а заступником головного редактора Альона Гребенюк. Варто віддзначити, що сайт grivna.ks.ua не пов'язаний з газетою, а є окремим підрозділом у видавничому бізнесі Михайла Новицького. Доступ до нього є платним, а контент складають передруки з інших сайтів регіону.

Родині Новицьких належить мережа кіосків з продажу преси, якими керує ПП «Наталі - Медіа» і ТОВ «Союздрук» ЛТД. Але основним активом Новицьких є ТОВ «Херсонська міська друкарня».

Проаналізувавши дані, доступні в газеті, ми поставили 5 балів, та визнали її діяльність прозорою.

Приватна фірма «Редакція газети Гривна» також виступає засновником газети «Суботній випуск». Видавець, як і у газети «Гривна» - ПП «Компроміс-медіа». Шеф-редактором газети працює Валерій Боянжу, головним редактором - Наталія Ніколенко, її заступником - Оксана Тюріна. Тираж газети - 28730 екземплярів. Фактично, це більш дешевий аналог газети «Гривна», зі своєю аудиторією.

Як і газета «Гривна», «Суботній випуск», набравши 5 балів, оцінений як прозорий.

Засновником газети «Вгору» у вихідних даних вказано приватну фірма «Вавілон-ХХІ». Засновник і директор компанії - журналіст Світлана Смаль. Редактор газети - Леонід Бондарчук, а директор - Денис Костюнін.

Видавцем газети є ФОП Коваленко А.В. Саме з цією людиною Херсонська міська рада і Херсонська облдержадміністрація укладає договори на висвітлення діяльності.

газета вгору херсон

За вказаною адресою на ім'я Андрія Коваленко зареєстровано десяток різних компаній. Сказати напевно про кінцевого власника видання неможливо.

На сайті газети вказано, що незалежний громадсько-політичний тижневик «Вгору», започаткований у жовтні 2002 році Херсонською міською асоціацією журналістів «Південь» та Херсонським обласним Фондом милосердя і здоров'я для розвитку громадянського суспільства у Херсонській області. Шеф-редактор - відома правозахисниця Алла Тютюнник. Редактор газети - її чоловік Леонід Бондарчук, а їхній син - відомий кінорежисер Роман Бондарчук.

На сайті видання є текст про редакційну політику, але немає фінансової інформації. Тираж одного номеру видання 16 000 примірників.

В результаті, згідно нашої методики оцінювання, газета «Вгору» набирає 6 балів, і її ми назвали абсолютно прозорою.

Газета «Новий день» повідомляє читачам, що видається з 2 березня 1960 року. Це пов'язано з тим, що редакція вважає себе правонаступником видання ЛКСМУ «Ленінський прапор». Видавець газети - ТОВ «Редакція газети «Новий день». Засновниками компанії є Анатолій Жупина (86,21%), Людмила Жупина (8,62%), Майя Устиненко (1,72%), Софія Серебрякова (1,72%), Анатолій Яїцький (1,72%). Кінцевим власником є Анатолій Жупина. А ось видавець не вказаний.

В.о. головного редактора є Олена Косюк, про що вказано у вихідних даних газети, хоча на сайті значиться на цій посаді власник Анатолій Жупина. Цікаво, що на сайті опубліковані дані усіх членів редакції, включно з регіональними кореспондентами.Тираж газети складає 23 350 номерів.

Набравши 5 балів за методикою, газета «Новий день» визнана нами прозорою.

Громадсько-аналітична газета «Наддніпрянська правда» - найстаріше друковане видання регіону. У вересні наступного року буде відзначати свій столітній ювілей. До цього поважного віку колись щоденна газета з мільйонними місячними тиражами підійшла у вигляді бойового листка на двох шпальтах, наповненого прес-релізами органів влади та передруками з інтернет-сайтів.

Засновником газети є Херсонська обласна рада та трудовий колектив. Багато років газета виживає самостійно, не отримуючи підтримки з бюджету. Єдиним джерелом є договори на розміщення судових повідомлень та реклами. Головним редактором газети незмінно працює Ігор Рева. Тижневий тираж, згідно повідомленню у газеті - 8933 екземпляри.

Набравши 4 бали, газета «Наддніпрянська правда» отримала оцінку - прозора.

ІНТЕРНЕТ-ЗМІ

Для аналізу ми взяли 10 інтернет-сайтів, що, на нашу думку, є найбільш популярними.

Скажемо відразу - жоден сайт не перетнув межу трьох балів. Але, про все по черзі.

Створений у 2011 році сайт khersonline.net швидко набрав популярність, і є неформальним лідером, хоча власного контенту майже не виробляє, а є фактично агрегатором, який наповнюють вручну. При цьому, за нашою методикою, сайт набрав лише 1 бал за те, що має лічильник відвідувань. Інформації про редактора, власника, та навіть контактів на сайті немає.

Колишній прес-секретар голови Херсонської ОДА Бориса Силенкова Светозар Дорофєєв, який представлявся редактором сайту, схоже ним і володіє. Такий висновок можна зробити, оскільки гроші за висвітлення діяльності Херсонської ОДА на сайті отримує дружина редактора - ФОП Наталя Дорофєєва. 

Один з найстаріших сайтів Херсонські вісті (visti.ks.ua) набрав 2 бали з 7, і визнаний нами як непрозорий. Окрім контактної інформації і лічильника відвідувань на сайті немає ніякої інформації, яку ми шукали: ні власників, ні керівника, ні редактора. Але є перелік журналістів, які працюють над сайтом.

У 2014 році, під час позачергових виборів, редакція сайту випускала газету «Херсонские вести плюс», у вихідних даних якої вказувалося, що замовником є ГО «Редакція інтернет-видання «Херсонські вісті», а редактором - Ігор Трубаєв. Засновниками ГО є сам Ігор Трубаєв і його дружина Ірина. Директор - Олег Соломін. Мешканець Донецька Соломін також є засновником ТОВ «Южноукраинский медиа холдинг». Директором цієї компанії є Ігор Трубаєв. Крім цього Ігор Трубаєв є співзасновником та кінцевим власником ТОВ «Нью Діджитал Медіа». Разом з ним компанію засновував дизайнер Сергій Кухтін.

З 2009 року Ігор Трубаєв також керує ГО «Союз комуністичної молоді Херсона». Зараз організація знаходиться у стані ліквідації.

Раніше фінансування сайту visti.ks.ua приписували депутату міської ради VІ скликання, голові земельної комісії Тетяні Варущик. Редакція і прес-центр видання довгий час знаходилась у офісному приміщенні заводу, що належить Командитному товариству «Приватне підприємство «В.А.Т. Компанія Дніпро і компанія». Кінцевими власниками цього підприємства є Андрій та Тетяна Варущик. Після місцевих виборів з'явилася інформація про те, що сайт придбав депутат обласної ради, голова обласної організації партії «Наш край» Віталій Булюк. Саме через нього один з депутатів, з яким ми розмовляли на цю тему, знімав з сайту невигідні для себе матеріали.

Після зміни власника на сайті майже зникла «джинса», а рекламні матеріали почали маркувати.

Сайт kherson.net.ua з'явився не так давно, але досі точно не відомо, хто саме володіє ним і фінансує. На сайті про це, а також про редактора, керівника проекту нічого не зазначено. Окрім контактів, прайсу на рекламу та даних про аудиторію ми інформації не знайшли.

Чи то редактором, чи керівницею сайту є журналістка Євгенія Попенко. Сам сайт брендовано, та заповнено рекламою декількох фірм, що займаються продажем авто аксесуарів. Власником сайту називали бізнесмена Станіслава Самборського, але в коментарі, отриманому під час підготовки цієї статті, він це заперечив: «Я допомогав створювати цей сайт, але зараз це проект Євгенії Попенко», - повідомив він автору.

Сайт pik.ua (Південа інформаційна компанія) з'явився у 2011 році. Власником є екс-голова облради Андрій Путілов.  Засновником і директором ТОВ «Південна інформаційна компанія» є Дмитро Ємельянов. Він працює заступником генерального директора ТОВ «Механічний завод», що через офшори належить родині Путілових.

Хто редагує сайт невідомо. Так само нічого не відомо про його редакційну політику.

Набравши 2 бали з 7 можливих, сайт Андрія Путілова визнаний непрозорим. Окрім контактної інформації, та розцінок на рекламу - ніякої інформації про власників та структуру.

Сайт «Херсонці» (khersonci.com.ua) у свій час створила громадська організація «Херсонці», голова якої, Альона Ротова, у 2002-2010 роках була одним з лідерів Партії регіонів Херсонської області, тричі очолювала виборчий штаб ПР на виборах. 

Фактично, у 2009-2010 роках це був сайт ГО, від якої Ротова та її команда планували йти на місцеві вибори, але після зміни в законі, місцеві блоки були ліквідовані, і ГО «Херсонці» замінили на Українську морську партію.

Пізніше сайт було перероблено, і він перетворився на ЗМІ. Довгий час він асоціювався саме з Ротовою, хоча приблизно рік тому з'явилась інформація, що Альона Іллівна з проекту вийшла, і сайт переведений на самоокупність.

Редактором сайту є Володимир Мостовий. Свого часу він працював радником з питань ЗМІ голови облради Володимира Демьохіна.

За нашою методологією сайт набрав 1 бал, і визнаний абсолютно непрозорим. Окрім контактів нам не вдалося знайти нічого.

Сайт «МОСТ» було створено 6 вересня 2012 року у рамках гранту NED. Засновниками були Сергій Нікітенко та Катерина Гандзюк.

Зважаючи на конфлікт інтересів, ми попросили проаналізувати сайт колегу з Полтави.

Виявилося, що ми також не прозорі, набрали всього 3 бали. Експерт знайшла на сайті тільки дані про головреда, контакти та редакційну політику. Тож редакція зважила за необхідне привести сайт до вимог, виставлених у методології моніторингу прозорості.

Сайт 0552.ua входить до мережі міських сайтів, але має місцевого власника і керівника. На самому сайті про це не повідомляють, так само як і про редактора.

Після закриття комунальної газети «Херсонський вісник» частина її редакції перейшла до 0552.ua. Редактором там працює Ірина Саліхова.

Набравши 2 бали, сайт 0552.ua визнаний непрозорим.

Сайт «Херсонщина за день» (ksza.ks.ua) було створено у 2012 році Тетяною Дергачовою, яка довгий час працювала редактором комунальної газети у Олешках (Цюрупинську).

На сайті даних про те, хто є редактором, керівником сайту немає, так само як про аудиторію та редакційну політику. Редакція та її прес-центр знаходяться у приміщенні, що належить екс-начальнику Херсонської обласної міліції часів Януковича Валерію Литвину. За цією ж адресою зареєстровано ветеранську ГО «Єдиний щит», яку очолює Валерій Литвин.

Сайт отримує гроші з бюджету на висвітлення діяльності Херсонської облдержадміністрації. Договори укладають з ФОП Дергачова. 

Сайт «Саміздат» (samizdat.ks.ua) створено за підтримки ГО «Асоціація політичної та розслідувальної журналістики», про що вказано на сайті. Засновниками та керівниками ГО є Артем Сопов і Ірина Домащенко. Вони ж вказані у якості керівників сайту. Окрім цього і контактних даних на сайті з бажаних даних знайти більше нічого не вдалося. Набравши 2 бали, сайт отримав оцінку «непрозорий».

Наймолодшим з досліджуваних сайтів є «Агентство новин Таврія-24», що з'явився восени 2016 року. Його керівником є Ростислав Супрунов. Про це він повідомляв у соцмережах після появи сайту. Ростислав працює помічником голови Херсонської обласної держаної адміністрації Андрія Гордєєва.

На сайті досі немає жодної згадки про те, кому він належить, хто його редагує і хто ним керує. Також там не вказані контакти, і навіть лічильника немає. В результаті, маючи 0 балів, сайт Таврія 24 очолює антирейтинг відкритості.

Можливо, результати нашого чималого дослідження є неповними, і викличуть дискусію. Та саме професійної дискусії у питанні прозорості медіа і не вистачає. Тим паче, що звичайний читач, слухач, чи глядач не має ритися в реєстрах, щоб зрозуміти, контент чийого ЗМІ він у даний момент споживає, і яким чином те чи інше повідомлення корелюється з поглядами власника.

Сергій Нікітенко, ІМІ

Новости по теме
Комментарии (0)

Новости

шипшина