У серпні цього року на порталі державних закупівель «Prozorro» Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області та Державна установа «Місцеві дороги Херсонщини» почали публікувати тендери на закупівлю послуг з експлуатаційного утримання та ремонту автомобільних доріг на території правобережжя Херсонської області.
Після цього у період з 13 серпня по 5 вересня було укладено шість договорів на загальну суму 418,2 млн грн.
Підряди отримали чотири компанії – ТОВ «Європейська дорожньо-будівельна компанія», ТОВ «Ростдорстрой», ТОВ «Автомагістраль-Південь» та ТОВ «Будівельна фірма Паритетбудінвест».
У цих компаній є багато спільного, зокрема, те, що їх власники – впливові одесити, або ж наближені до одеської влади, а також те, що отримуючи багатомільйонні тендери вони або не мають конкурентів, або ж конкурують між собою.
Під час торгів на Херсонщині все було організовано за класичним сценарієм – тендери за процедурою відкритих торгів з особливостями з відсутністю конкурентів, або ж конкурент – твій добрий знайомий.
Хто ж підрядник?
ТОВ «Європейська дорожньо-будівельна компанія»
Свій підряд вартістю 110,3 млн грн компанія отримала без конкуренції.
З укладеного договору між Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області та підрядником вказано, що у період 2024 та 2025 років компанія має обслуговувати шість відрізків автомобільних доріг на території Херсонського району загальною протяжністю 104,3 км – ділянку від Миколаївської області до Херсона на трасі М-14, під’їзд до Херсона, ділянку дороги Р-47 від Херсона у напрямку Дар’ївської громади, ділянку дороги Р-81 від Миколаївської області до селища Антонівка, відрізок дороги «Білозерка-Херсон» та під’їзд до аеропорту «Херсон». Фінансування відбувається коштом держбюджету.
За даними кореспондентів МОСТ, які після деокупації правобережжя області об’їздили більшість звільнених громад, майже всі з перелічених вище доріг (окрім дороги до Дар’ївської громади) раніше були капітально відремонтовані та наразі мають хороший стан.
Зазначимо, що на Херсонщині «ЄДБК» працює не вперше. Торік компанія отримала підряд вартістю понад 51 млн грн за послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг на правобережжі Херсонщини у зимовий період, підряд вартістю 297 млн грн на послуги капітального ремонту дороги на ділянці між Миколаєвом та Херсоном, а на початку цього року отримала підряд на будівництво модульного містечка для переселенців вартістю 12,7 млн грн.
Наразі «ЄДБК» належить одеському бізнесмену Мусліму Кєлоєву. Він довгий час постачав нафтопродукти у морські порти Одещини. Також Муслім Кєлоєв є сином голови Одеської обласної організації “Діаспора чеченського народу” Муси Кєлоєва, який є громадянином Росії.
ТОВ «Ростдорстрой»
Отримуючи підряд від Служби відновлення Херсонщини ТОВ «Ростдорстрой» також не мало конкурентів.
За 114,3 млн грн компанія зобов’язується до кінця грудня 2025 року обслуговувати три ділянки доріг загальною протяжністю 247,2 км – ділянку дороги Р-47 від Херсона у напрямку Дар’ївської громади, відрізок дороги Т-04-03, що пролягає через Бериславську, Новорайську, Милівську, Новоолександрівську та Нововороцовську громади та шлях від селища Високопілля до міста Берислав через Велику Олександрівку.
Кошти на це також виділені з держбюджету.
Зазначимо, що з квітня цього року рух транспортних засобів на ділянці дороги Т-04-03 «Мар’янське – Берислав» заборонено. Виключенням є автомобілі екстрених служб та військовий транспорт.
«Ростдорстрой» має скандальну репутацію в медіа та регулярно стає фігурантом журналістських розслідувань, про що свідчить згадки у системі YouControl.
Компанія відома тим, що часто отримує багатомільйонні будівельні контракти, які фінансуються з держбюджету. Лише від початку 2024 року в різних областях України вона назбирала тендерів на загальну суму понад 9,6 млрд грн.
Фірма отримувала підряди й на Херсонщині. Зокрема, через місяць після деокупації правобережжя Служба відновлення, яка на той час ще була Службою автомобільних доріг уклала з «Ростдорстрой» договір на експлуатаційне утримання доріг на період 2023-2024 років вартістю 202 млн грн. Також протягом 2023 року компанія отримувала підряди на проведення капітального ремонту та експлуатаційного утримання доріг.
Власником ТОВ «Ростдорстрой» є австрійська компанія “Юттема”, а бенефіціарами – одесити Євген Коновалов та Юрій Шумахер. Шумахер є депутатом Одеської міської ради від партії “Довіряй ділам”. Зазначимо, що співголовою цієї партії є одеський міський голова Геннадій Труханов.
Наразі ТОВ «Ростдорстрой» є фігурантом розслідування, яке проводить Бюро економічної безпеки, щодо ухиляння від податків. Крім цього, за даними видання «Наші гроші», компанія фігурувала у низці кримінальних проваджень, які стосуються службової недбалості, неякісного виконання робіт і привласнення коштів при будівництві доріг, завищення вартості матеріалів і робіт, подвійного зарахування одних і тих же робіт і т.д. Також НАБУ підозрювало фірму у можливому розкраданні 200 млн грн, проте з 2022 року жодних оновлень по справі не було.
ТОВ «Автомагістраль-Південь»
Ця компанія отримала свій підряд вартістю 137 млн грн від ДУ «Місцеві дороги Херсонщини». Цього разу на торгах змагались дві компанії – «Автомагістраль-Південь» та «Будівельна фірма Паритетбудінвест». Попри те, що «Паритетбудінвест» прийшла на аукціон із пропозицією 127,3 млн, грн – її відхилили, обґрунтувавши відмову відсутністю необхідної для виконання робіт техніки.
Вже після укладання договору замовник та фірма-переможець уклали додаткову угоду, змінивши ціну договору на 127,9 млн грн.
Тож за ці гроші «Автомагістраль-Південь» зобов’язалась до кінця 2024 року провести аварійні роботи на ділянках автомобільної дороги від межі Дніпропетровської області через села Заградівка, Кочубеївка, Давидів Брід, Калинівське, Бобровий Кут і до межі Миколаївської області.
Це найпроблемніші ділянки доріг на всій деокупованій частині Херсонщини. Дороги між Кочубеївкою та Давидовим Бродом просто не існує, а проїхати по ній можна з величезними труднощами. Приблизно така ж сама ситуація із дорогою між Давидовим Бродом та Калинівським.
У 2021 році там частково поклали новий асфальт та планували продовжувати роботи у 2022 році, проте пізніше за рішенням суду договір з підрядником розірвали, адже Держаудитслужба встановила, що тендерна пропозиція переможця не відповідала вимогам тендерної документації замовника.
В опублікованих на «Prozorro» документах ми не знайшли точно визначених кілометрів, де мають проходити роботи, але згідно із переліком, який було затверджено начальником ХОВА у березні цього року, загальна протяжність цієї дороги – 69,6 км.
У жовтні «Автомагістраль-Південь» вже отримала 14 млн грн за частину виконаних робіт за цим контрактом.
Зазначимо, що з усіх фірм, яким віддали дорожні підряди на Херсонщині, «Автомагістраль-Південь» є найскандальнішою.
За даними видання Цензор, компанія разом із компаніями-партнерами протягом 2019-2022 років могли привласнити до 5 млрд грн державних коштів.
Фірма є рекордсменом і за кількістю отриманих підрядів. Лише від початку цього року в різних областях України вона зібрала тендерів на 11,3 млрд грн.
За інформацією Економічної правди, у період «Великого будівництва» фірму називали ключовим підрядником програми. У 2021 році, коли програма була у самому розпалі, «Автомагістраль-Південь» отримала тендерів на 48,7 млрд грн.
Наразі бенефіціаром компанії є одесит Олександр Бойко. За даними українських медіа, раніше компанією керували люди з оточення міського голови Одеси Геннадія Труханова. Також, за однією з версій, вона може бути пов’язана із ексзаступником голови Офісу президента Кирилом Тимошенко.
ТОВ «Будівельна фірма Паритетбудінвест»
Якщо забрати попередній тендер цій компанії не вдалося, то успішно отримати три підряди від ДУ «Місцеві дороги Херсонщини» загальною вартістю понад 65,5 млн грн – не завадило нічого.
На двох з трьох аукціонів компанія конкурувала із вже знайомою ТОВ «Ростдорстрой», а на третьому – з ТОВ «Проммонтажбуд» з Кривого Рогу.
З договору на 13,9 млн грн відомо, що «БФ Паритетбудінвест» має здійснити «експлуатаційне утримання (аварійні роботи) автомобільної дороги загального користування місцевого значення С220159 Кошара-/0220119/» при цьому точної інформації про кількість кілометрів, де мають проходити роботи, у документах немає. Але з того ж затвердженого начальником ХОВА переліку доріг Херсонщини відомо, що протяжність цієї дороги – 8,2 км. Вона розташована поряд із селом Кошара Новорайської громади і з’єднує невеличке село із навколишнім світом.
Частину грошей по цьому договору, а саме 11,9 млн грн – компанія вже отримала.
У договорі на 16,9 млн грн вказано, що підрядник зобов’язується виконувати аварійні роботи на відрізку дороги від села Сагайдачне (кол. Максима Горького) Новорайської громади до села Червовий Маяк. Це ділянка протяжністю 31,8 км, про що ми знову ж таки дізналися з переліку ХОВА, а не з документів на «Prozorro».
Зазначимо, що село Червоний Маяк розташоване на березі річки Дніпро на правобережжі Херсонщини та періодично обстрілюється військовими армії РФ та наразі майже безлюдне.
За ці роботи компанія також вже отримала оплату двома платежами – 8,6 та 8,1 млн грн.
У договорі на 34,8 млн грн вказано, що компанія має виконати аварійні роботи на ділянці дороги від села Борозенське до села Стариця Борозенської громади. Згідно із документом ХОВА, протяжність цієї дороги складає 19,7 км. За цей підряд компанія також отримала частину оплати – два платежі по 9,8 млн грн та 581 тис. грн.
Власниками ТОВ «Будівельна фірма Паритетбудінвест» є одесит Аркадій Іллящук та Артем Соболєв, який зареєстрований у Винницькій області.
У минулому Іллящук був помічником депутата Одеської міської ради від партії «Довіряй ділам» Валентина Гапуніча. Нагадаємо, що бенефіціар ТОВ «Ростдорстрой» Юрій Шумахер є депутатом саме цієї ради і саме від цієї партії.
Як і три попередні компанії, про які йде мова у цьому матеріалі, «БФ Паритетбудінвест» є частим переможцем тендерів. Від початку цього року вона назбирала підрядів на 124 млн грн.
Гроші, які заплатили ТОВ «Автомагістраль-Південь» та ще заплатять «БФ Паритетбудінвест» були виділені Кабміном з резервного фонду держбюджету. Тоді зазначалось, що кошти витратять на відновлення доріг Херсонщини, які використовуються для потреб військових і гуманітарних цілей. Перелік ділянок, які підлягають відновленню, мав узгоджуватись обласною адміністрацією з Міністерствами оборони, інфраструктури та охорони здоров’я.
Кошти розподілили на чотири ділянки загальною протяжністю 79,5 км. Начальник ХОВА Прокудін розпорядився призначити одержувачем коштів саме ДУ «Місцеві дороги Херсонщини».
А хто замовляє?
Державну установу «Місцеві дороги Херсонщини» заснувала Херсонська ОДА у 2020 році. Як зазначається на сайті установи, головна її функція – утримання автомобільних доріг загального користування, здійснення функцій замовника та технічного нагляду з будівництва, реконструкції, ремонтів доріг.
Фактично установа займається лише тим, що контролює технічний стан доріг та шукає підрядників для їх утримання та ремонту. А в арсеналі транспортних засобів має лише п’ять легкових авто 2020-2021 років випуску. Жодні роботи власними силами вона не виконує.
З моменту свого створення установа є фігурантом не тільки численних журналістських розслідувань, а й кримінальних проваджень. Зокрема, у 2021 році поліція розслідувала зловживання службовим становищем посадовцями Херсонської ОДА та ДУ «Місцеві дороги Херсонщини», які залучали підконтрольні фірми для можливої організації незаконної схеми з привласнення бюджетних коштів на ремонті доріг, проте через окупацію Херсонської області матеріали справи були втрачені. У травні цього року суд задовольнив клопотання слідчого щодо відновлення матеріалів провадження та наразі розслідування триває.
На момент відкриття провадження керівником установи був Андрій Золотько.
У 2020 році він став заступником директора з експлуатаційного утримання автомобільних доріг, штучних споруд та безпеки руху ДУ «Місцеві дороги Херсонщини», а у 2021 році очолив цю ж установу. За даними херсонських журналістів, Золотько був людиною з оточення тодішнього голови ХОДА Сергія Козиря.
У червні 2024 року новим керівником установи став Михайло Голубенко.
Судячи з його декларацій, у 2019 році, коли Голубенко обіймав керівну посаду у Службі автомобільних доріг на Донеччині, він вимагав і отримав від місцевого підприємця 4000 гривень хабаря за видачу дозволу на розміщення торгової точки на узбіччі дороги на території Донецької області. За що його звинуватили за ч. 3 ст. 368 КК України та затримали. У результаті Голубенка визнали винним та призначили покарання у вигляді штрафу 23 тисячі гривень. Після цього його понизили до дорожнього робочого та відправили працювати до однієї з філій Донецького облавтодору.
А у 2022 році Голубенко став заступником директора з експлуатаційного утримання автомобільних доріг вже у ДУ «Місцеві дороги Херсонщини».
Ще один замовник – Служба автомобільних доріг у Херсонській області, яка раніше була структурним підрозділом Укравтодору, а у 2023 році перетворилась у Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області та тепер підпорядковується Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України.
В основному Служба відновлення займається тим, що шукає підрядників для відновлення об’єктів, які постраждали внаслідок російської збройної агресії та самостійно не виконує ніякі роботи. Проте у Служби є вісім легкових авто. Найстарший автомобіль – 2008 року випуску.
З 2011 року Службою керує Микола Савченко, і судячи з його декларації за минулий рік, на цій посаді щомісяця він заробляв по 152 тис. грн. Для порівняння, у жовтні цього року троє керівників Херсонської облради разом заробили майже 145 тис. грн.
Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення України». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.