Всі четверо народних депутатів-мажоритарників від Херсонської області підтримали законопроєкт про скасування незалежності Національного антикорупційного бюро.
Такі дані голосування оприлюднив рух Чесно.
Вікторія Вагнер, Павло Павліш, Володимир Іванов та Сергій Козир при голосуванні натисли на кнопку «За».
Мова йде про законопроєкт №12414 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних зі зникненням осіб безвісти за особливих обставин під час дії воєнного стану».
Ним нардепи внесли поправки до законодавства, якими ліквідували незалежність Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Жоден з чотирьох нардепів перед голосуванням не захотів відповісти МОСТу, чи голосуватиме за скандальний законопроєкт, та досі не пояснив це голосування.
Натомість, речник Європейської комісії Гійом Мерсьє вже заявив, що ЄС занепокоєний останніми діями України щодо її Національного антикорупційного бюро (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП).
Мерсьє зазначив, що НАБУ та САП мають вирішальне значення для порядку денного реформ в Україні й повинні працювати незалежно, щоб боротися з корупцією та підтримувати довіру громадськості.
Він зауважив, що ЄС надає значну фінансову допомогу Україні за умови прогресу у сфері прозорості, судової реформи та демократичного врядування.
Крім того, за його словами, вступ України до ЄС вимагатиме від неї потужної спроможності боротися з корупцією та забезпечувати інституційну стійкість.
«ЄС продовжуватиме стежити за ситуацією та підтримувати Україну у відстоюванні верховенства права», — додали в Єврокомісії.
Антикорупційна інфраструктура була й залишається одним із ключових елементів у перемовинах з Європейським Союзом. Саме створення незалежного НАБУ та САП було умовою безвізу, макрофінансової допомоги, кандидатського статусу.
“Законопроєкт №12414 може призвести як до гальмування перемовин про вступ України в ЄС, так і до припинення фінансової допомоги. Щобільше, він стає однією з точок неповернення – як у питанні реформи прокуратури, так і в загальній архітектурі верховенства права в Україні. Сьогодні країна втратила не лише антикорупційні інституції, а й довіру, яку так складно вибудовувала після 2014 року”, – вважають експерти Лабораторії законодавчих ініціатив.
За словами депутатки Анастасії Радіної, туди додали правки, які «роблять САП декоративною інституцією і передбачають повне узалежнення діяльності НАБУ і САП від волі генерального прокурора».
Цей законопроєкт, серед іншого, передбачає таке:
- генеральний прокурор отримує доступ до всіх справ НАБУ або може надати такий доступ будь-якому іншому прокурору;
- має право давати обов’язкові письмові вказівки детективам НАБУ і в разі їхнього невиконання змінювати підслідність, передаючи справу іншим органам;
- може закрити розслідування на вимогу сторони захисту;
- сам вирішує спори про підслідність;
- самостійно підписує підозри топпосадовцям;
- керівник САП втрачає право входити до групи прокурорів — це вирішує тільки генпрокурор.

