Саме так, на думку заступника директора Херсонського академічного ліцею Віталія Марюхна, варто називати те, що відбулося 25 лютого 2017 року на базі Херсонської ЗОШ № 31 у межах проведення ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з правознавства.
«Вся справа у тому, що запропоновані завдання ІІІ етапу олімпіади з правознавства для учнів 11 класу були підготовлені зі значною кількістю завдань, що стосувалися кримінального права і майже при повному ігноруванні завдань з інших галузей права. Більше 50% балів, які учні мали можливість набрати за підсумками виконання усіх завдань олімпіади, стосувалися виключно кримінального права. Такий підхід до формування завдань виглядає досить дивним, оскільки основи таких галузей права як адміністративне, сімейне, трудове та цивільне вивчалися учнями ще у 9 класі. В 11 класі учні вивчали господарське, екологічне, земельне, кримінально-процесуальне та фінансове право. Проте, завдання ІІІ етапу учнівської олімпіади з правознавства не передбачали реальну перевірку рівня знань учнів з цих галузей права.
Оскільки завдання ІІІ етапу олімпіади з правознавства підготовлено КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», саме до цієї установи я звернувся з проханням пояснити підходи (принципи) та мотиви, якими керувалися працівники академії при формуванні завдань для учнів 11 класу. Але замість надання аргументованих пояснень, я отримав відповідь, що у цілому зводиться до наступного: «У 2017 році олімпіада з правознавства проводилася за завданнями, складеними відповідно до методичних рекомендацій МОН України (додаток до листа МОН № 1/11-645 від 30.01.2017)».
Крім того, якщо уважно подивитися на зміст методичних рекомендацій МОН щодо IV етапу олімпіади, ми побачимо там посилання на більшість галузей права. Щоправда, у рекомендаціях зазначено, що до IV етапу олімпіади не включатимуться питання з фінансового та процесуальних галузей права. Про якусь особливу увагу до кримінального права мова взагалі не йде. Разом з тим, Міністерство акцентувало увагу учасників IV етапу на врахуванні останніх змін в українському законодавстві що стосувалися правосуддя та державної служби. Наголошувалося на внесенні змін до таких законів України, як: «Про Національну поліцію», «Про прокуратуру», «Про військовий обов’язок і військову службу».
Проте на ІІІ етапі олімпіади завдань, які б виявляли рівень знань учнів щодо останніх змін у національному законодавстві, не було взагалі. Цьому також важко підібрати логічне пояснення. Взагалі складається таке враження, що усі правові реформи та зміни у законодавстві проходять повз увагу розробників завдань ІІІ етапу олімпіади з правознавства.
Учні академічного ліцею імені О. В. Мішукова на ІІІ етапі олімпіади з правознавства показали найкращий результат – 4 призових місця (для порівняння: жодна з міських шкіл немає навіть 2 призерів). І ми не виступаємо проти об’єктивності перевірки робіт чи встановлення остаточних результатів олімпіади. Просто прагнемо мати зрозумілі для всіх правила проведення олімпіади, у тому числі чіткі підходи (принципи) при формуванні олімпіадних завдань. А так, на сьогодні, ми лише маємо якийсь невиправданий і сильний потяг до кримінального права», – зазначає Віталій Марюхно.