Найсерйозніша проблема мешканців Херсона – дії російської армії: обстріли, бомбардування, атаки безпілотників. Та іноді мешканцям міста додають проблем дії служб, обов’язок яких – навпаки забезпечувати людей благами цивілізації навіть у непростих херсонських умовах.
До нас звернулася мешканка Херсона Наталія Братушенко і розповіла історію, у яку можна й не повірити, якби не документи, надані жінкою.
Протягом вже понад п’яти місяців жінка намагається довести, що їй відключили електроенергію необґрунтовано і мають підключити. Але це не виходить, навіть попри висновок Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), де вказано, що надавач послуг має відновити підключення за власний рахунок.
«Вдають із себе ідіотів»
За словами Наталії Братушенко, у жовтні 2024 року у розташованому на вулиці Фрітаун будинку жінки зникла електроенергія. Згодом до будинку під’їхало службове авто підприємства «Херсонобленерго»
«До будинку, – розповідає жінка, – під’їхало службове авто з вишкою і стало біля опори лінії електропередачі. Я питаю: «Що ви збираєтеся робити?». Вони кажуть: «Відключати вас». Питаю: «На якій підставі?». Вони мовчать, вдають із себе ідіотів, вибачте. Я викликаю поліцію. Вони поліції кажуть: «У нас тут – аварійна ситуація, ми ремонтуємо лінію». Я прошу поліцейських не їхати. Говорю, мені сказали, що відключатимуть. І енергетики відключили мене та поїхали. Я не отримала від тих людей ніяких документів. Більше того, там перебувала контролерка «Херсонобленерго», але вона стояла осторонь, ховалася. Я навіть не бачила її. Мені потім сусіди сказали, що вона здалеку за усім спостерігала. Просто спостерігала. Не прийшла, щоб перевірити лічильник і вирішити усі питання без відключення».
Наталія каже, що заборгованостей за електрику вона не має, а причиною відключення став акт, складений співробітниками «Херсонобленерго» 30 серпня 2024 року на дії матері жінки, Марії Братушенко, померлої у жовтні 2022 року.
Саме так. У написаному вище немає помилки у датах. Працівники «Херсонобленерго» склали акт про те, що мати Наталії Братушенко, яка жила у тому ж подвір’ї, але в іншому будинку, відмовила працівникам енергокомпанії у доступу до лічильника. Підписаний акт двома співробітниками акціонерного товариства (АТ) «Херсонобленерго» і начальником департаменту клієнтських операцій компанії Бєлугіним І. О.

Але про це пані Наталія дізнається пізніше. А після відключення працівники поліції, які були присутні при цьому, порадили жінці звернутися у ТОВ «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» (ХОЕК), яка є офіційним постачальником електроенергії побутовим споживачам.
У компанії відповіли, що не надавали АТ «Херсонобленерго» завдання на відключення абонента за вказаною Наталією Братушенко адресою.

«У ХОЕК, – каже пані Наталія, – мені порадили звертатися до «Херсонобленерго», що я й зробила 24 жовтня 2024 року. Написала листа і залишила його на підприємстві у скриньці для звернень. А згодом отримала від компанії СМС-повідомлення з таким текстом: «Зазначена проблема не відноситься до компетенції АТ «Херсонобленерго».
За словами Наталії Братушенко, коли вона запитала директорку ХОЕК Світлану Макаренко: «Ви можете якось вирішити це питання як постачальник послуг?», почула у відповідь, що ХОЕК не має для цього ніяких можливостей. Зокрема, не може відключати і підключати абонентів, не має жодного впливу на «Херсонобленерго».
Коли НКРЕ – не указ
Втім компанія «Херсонобленерго» все ж надала Наталії Братушенко пояснення щодо відключення.
У цьому поясненні, зокрема, йдеться (цитуємо згідно з оригіналом):
«Електропостачання до електроустановки об’єкту квартира. м. Херсон, вул. Фрітаун № [персональні дані] було припинено 22.10.2024 року на підставі підпункту 1 пункту 7.5 ПРРЕЕ, а саме недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв’язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача. 30.08.2024 працівниками Товариства був складений акт про недопуск до вузла обліку на об’єкті споживача за вказаною адресою. Актом про недопуск зазначено, що для уникнення відключення просимо надати допуск до електроустановки об’єкту для проведення зазначених робіт та/або узгодити дату проведення робіт за телефоном кол-центру Товариства. У зв’язку з тим, що споживач не допустив до електроустановки об’єкту 05.09.2024 року гр. Братушенко М. Г. було направлене повідомлення про відключення поштовим відправленням №0600958728724».

Тобто, згідно з повідомленням АТ «Херсонобленерго» 30 серпня 2024 року працівників компанії не пустила на подвір’я для перевірки лічильника жінка, яка померла у жовтні 2022 року.
Втім варто зазначити, що договір на постачання електроенергії дійсно був укладений з Марією Братушенко, але був договір і з її донькою, яка, нагадаємо, живе у тому ж подвір’ї, але в іншому будинку. І донька, прийнявши у спадок будинок матері, поки що не переоформила на себе материнський договір та розрахунковий рахунок, що безумовно є певним порушенням обов’язків споживача електроенергії.
Сама Наталія Братушенко укладала договір на електропостачання ще у 2003 році, тобто, до створення ХОЕК.
«Я, – каже з цього приводу пані Наталія, – взагалі не розумію певні речі. Коли замість однієї енергокомпанії створили компанію-оператора системи розподілу та компанію-постачальника, то абонентів зобов’язали укласти договори з останньою. І переклали увесь клопіт по укладанню нових договорів та усю відповідальність за їх відсутність на абонентів. Але ж ініціювали зміни не абоненти. Чому тоді нічого не було зроблено, щоб полегшити для нас цей клопіт і чому усю відповідальність маємо нести ми?»
До того ж згідно з Постановою Кабміну №206 від 5 березня 2022 року на період воєнного стану заборонено відключення побутових споживачів від житлово-комунальних послуг.
Неправомірним є відключення і на думку НКРЕКП. У висновку Нацкомісії йдеться, що наданий АТ «Херсонобленерго» відеозапис, який свідчить про недопуск споживачем працівників компанії до лічильника не дозволяє визначити, коли робилася відеозйомка. Можна припустити, що вона робилася за життя матері Наталії Братушенко, і літня жінка дійсно не пускала співробітників компанії.

Та чим і як можна пояснити появу акту, складеного понад два роки після смерті Марії Братушенко і відправку на ім’я покійної повідомлення про відключення?
До речі, у висновку НКРЕКП зазначено, що «акт вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника ОСР (оператора системи розподілу, – МОСТ) та незаінтересована особа або більше одного уповноваженого представника ОСР за умови підтвердження відеозйомкою факту відсутності доступу до вузла обліку та ЗВТ (засобу вимірювальної техніки, – МОСТ) користувача системи».
Також сказано, що у разі відмови абонента підписати акт у документі робиться відповідний запис.
Натомість акт, який надала нам Наталія Братушенко, не має підписів незаінтересованих осіб і не має запису про відмову абонента підписати документ.
«АТ «Херсонобленерго» має відновити (за власний рахунок) електроживлення об’єкта», – такий висновок зробили НКРЕКП ще у грудні 2024 року.
Але минув 2024 рік, триває 2025-й, а електропостачання не відновлене.
Судова «епопея»
У листопаді 2024 року Наталія Братушенко звернулася до Херсонського обласного суду.
«Суддя Ірина Зуб, – каже жінка, – винесла ухвалу про скорочене провадження без участі сторін. Я спочатку зраділа, бо думала, що таким чином рішення буде прийняте швидко. Але у січні 2025 року адвокатка «Херсонобленерго» звернулася до суду з проханням дати час на вивчення матеріалів, стверджуючи, що отримала їх тільки 22 січня. Потім у суд надійшов письмовий відгук від цієї адвокатки – дев’ять сторінок тексту, де було неправильно вказане по батькові моєї матері. Я сприйняла це як спробу затягнути розгляд справи. Потім було спроба позиціонувати мене як сторонню особу, яка не може бути стороною у цьому процесі, бо я начебто не маю договору (хоча справді маю договорів на електропостачання мого будинку). Не вплинули на «Херсонобленерго» і два листи від НКРЕКП з висновком про те, що мені мають відновити підключення».
Пані Наталія каже, що єдиний документ, який АТ «Херсонобленерго» спочатку надало на підтвердження своєї правоти, – вже згаданий вище акт, про недопуск до лічильника, складений через вже понад два роки після смерті абонентки. Потім енергокомпанія ще надала документи, вивчення яких зайняло певний час.
Під час розгляду справи засідання кілька разів переносилися через відсутність представників сторін, через технічні проблеми. Вплинуло на час розгляду і рішення Наталії Братушенко змінити представника.
«Спочатку, – каже жінка, – мені надали адвокатку від держави на безоплатній основі. Але ця адвокатка нічим не допомогла мені. Більше того, з’ясувалося, що вона без узгодження зі мною домовлялася про щось з представниками «Херсонобленерго». Тому я відмовилася від її послуг, зараз мої інтереси представляє інша людина. Зараз ми намагаємося добитися від енергокомпанії надання, окрім акту від 30 серпня 2024 року, якихось інших документів, на підставі яких були відключені від електрики два будинки».
Під час засідання суду, яке відбулося 3 березня Наталія Братушенко подала клопотання про відвід судді, бо вважає, що та сприяє затягуванню справи. Тобто, знадобиться час, щоб новий суддя вивчив усі матеріали, а потім…
Наступне засідання суду призначене на 31 березня.