В Херсоні пройшов круглий стіл в рамках проекту “Функціональне обстеження місцевих органів влади щодо ефективності і виконання державної гендерної політики в Херсонській, Миколаївській, Одеській областях та АР Крим.
Організатором виступила ГО «Центр політичних студій та аналітики», яка протягом січня-травня 2014 року здійснювала моніторинг в рамках проекту.
Перш за все, спеціалісти, які проводили моніторинг відзначили непогану роботу більшості місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування щодо виконання ЗУ «Про доступ до публічної інформації».
Всю інформацію було подано швидко та розгорнуто, хоча є і певні недоліки. Деякі відповідальні за доступ до публічної інформації не знають, хто саме є розпорядником відповідної інформації. Наприклад, колишній голова Херсонської обласної ради В.Пелих не відповів нічого про розпорядника інформації, зате вказав, що існує обласна програма з утвердження гендерної рівності, відповідальність за виконання якої лежить на депутатській комісії з питань науки, освіти, культури молоді та спорту та взаємодії із ЗМІ.
В Херсонській ОДА ж вважають, що розпорядник і координатор з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків – ідентичні поняття. У Миколаєвській ОДА нам відповіли, що не визначили координатора та не створили орган х питань забезпечення рівних прав жінок та чоловіків. Не існує уповноваженої особи і у Южноукраїнській міській раді, де вважають, що це є «не обов’язковою умовою». Міської програми тут теж немає.
У керівників Миколаївської міської ради та виконкому міської ради координаторів з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків окремо не передбачено.
Одеською обласною радою не визначена уповноважена особа (координатор), а також не створено консультативно-дорадчого органу з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Частина органів, до яких надсилалися запити вирішили не розбиратися у суті заданих питань, і просто відповіли на всі запитання лаконічним: «Ні».
Таким чином з ситуації вийшли Голопристанська, Скадовська та Ізмаїльська міські ради. Якщо вірити їх відповідям, в міських радах та виконавчих комітетах не визначено уповноваженої особи (координатора) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, не приймалась програма з питань забезпечення рівних прав та можливостей чоловіків і жінок, не створено консультативно – дорадчий орган з питань забезпечення рівних прав та можливостей чоловіків і жінок, у керівників міських рад та виконавчих комітетів не має радників з питань забезпечення рівних прав та можливостей чоловіків і жінок та протягом 2010-2013 років на сесіях рад не були розглянуті питання щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та впровадження гендерних підходів у діяльності міських рад та виконавчих комітетів.
В Южноукраїнській міській раді (Миколаївська область) питання забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у всіх сферах життя міської громади розглядається на засіданнях координаційної ради з питань сім’ї, жінок , дітей та молоді, яка утворена в місті у 2007 році (розпорядженням Южноукраїнського міського голови).
В Херсонській області діє програма з утвердження ґендерної рівності на період до 2016 року, яку затверджено рішенням обласної ради від 11 липня 2012 року № 510.
Відповідні програми прийняті майже у всіх районних радах. За таким же принципом складені документи в місті Каховка.
Гола Пристань та Скадовськ не планують розглядати такі питання.
Отже, у всіх РДА та ОДА визначена уповноважена особа (координатор) органу виконавчої влади з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, це або спеціалісти відповідного відділу/управління, в одному випадку – такою особою названо депутата, всі інші – заступники. В частині (оскільки Закон не зобов’язує) міських рад також визначена уповноважена особа (координатор) органу місцевого самоврядування з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
У виконавчої влади/органах місцевого самоврядування немає радників голови з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Активісти зазначають, що аналіз ситуації в АР Крим є незакінченим, з відомих причин.
Вони не змогли отримати уточнюючі запити, тому інформація подана на основі перших відповідей на запити.
Отже, в секретаріаті Верховної Ради АРК нам відповіли, що питання, що стосуються забезпечення гендерної рівності віднесено до повноважень постійної комісії з питань освіти, науки, сім ї, молоді та спорту. В парламенті Криму не було визначено уповноважену особу (координатора) з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, що пояснили відмінностями у статусі та повноваженнях ВР АРК і місцевих рад.
Севастопольська міська рада повідомила, що інформація, яку ми хотіли отримати – відсутня. Уточнюючи запити залишилися без відповідей.
Джанкойська міська рада повідомила про те , що в штатному розкладі міської ради не передбачена посада радника з питань забезпечення рівних прав між жінками та чоловіками. «Питаннями жінок, молоді та сім’ї» займається відділ молоді , культури та спорту міської ради та Джанкойський міський центр соціальних служб для сім’ї , дітей та молоді.Міська програма з питань забезпечення рівних прав між жінкою і чоловіком на 2014 рік не затверджена. Привід – у зв’язку з недостатністю коштів у бюджеті.
Більш-менш повну інформацію надала Сімферопольська міська рада. Куратором питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків є заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, що відповідає за соціальну сферу.
Безпосередньо питаннями реалізації заходів щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків займається головний спеціаліст відділу у справах сім’ї та молоді управління у справах сім’ї, молоді, туризму і спорту Сімферопольської міської ради.