Найбільшу кількість маніпулятивних повідомлень протягом шостого тижня моніторингу зафіксували аналітики проєкту Infocrime у херсонських медіа.
Із 1675 проаналізованих матеріалів 43 виявились маніпулятивними, а один текст ми віднесли до фейків.
Найбільше цього тижня публікували комерційну джинсу – 23 тексти. Зафіксували також і політичну джинсу від голови Херсонської облради Олександра Самойленка, партії «Батьківщина», яка «опікується» питаннями освіти, або від «благодійників» з партії міського голови Херсона Ігоря Колихаєва «Нам тут жити».
Ось ще кілька прикладів маніпуляцій, які привернули нашу увагу.
Про херсонців, які «не хочуть» вакцинуватися
Чергову маніпуляцію на тему пандемії ми зафіксували у матеріалі «Херсонцы не хотят делать прививки против коронавируса», опублікованому на сайті «Любимый Херсон».
Приводом для оціночного судження, яке чомусь опинилося у заголовку новини, став виступ директора Департаменту здоров’я Херсонської ОДА Віктора Короленка під час селекторної наради. Пряму мову Короленка подає сайт Depo.Херсон.
Короленко розповідає про кількість пунктів вакцинації, проведених щеплень та надає іншу статистику.
За даними сайту Depo.Херсон, який посилається на чиновника, «якщо на Херсонщині не активізується вакцинальна компанія, регіон може опинитися у дуже скрутному становищі у вересні, коли, згідно з прогнозами, має статися різке збільшення захворюваності на COVID-19».
Однак чому автор новини на сайті «Любимый Херсон» зробив висновок, що херсонці саме «не хочуть» вакцинуватися – невідомо. Можливо, херсонці не знають про пункти вакцинації?
Натомість, наприкінці матеріалу автори вдаються до нової маніпуляції і наводять статистику без вихідних даних, у якій зазначено, що українці не довіряють вакцині Covishield.
Ми знайшли такі цифри у дослідженні Центру Разумкова. Однак воно датоване ще 5-9 березня цього року, коли кампанія з вакцинації в Україні тільки починалася. Актуальних даних щодо довіри чи недовіри українців до різних вакцин видання не наводить.
Майбутнє Херсона та стара соціологія
Місцеві медіа, а точніше всі, хто отримує кошти за висвітлення від Херсонської міської ради, на минулому тижні розповсюдили матеріал про те, що в Херсоні обговорюють майбутнє.
Матеріал – передруківка з сайту міської ради.
Сам текст – це певна рефлексія авторки (а нам вдалося дізнатися авторство) на те, що в Херсоні працює робоча група, яка має розробити стратегію міста.
Але нас зацікавило посилання на «соціологічне дослідження».
«На початку 2020 року в одному з інформаційних агентств провели соціологічні дослідження, проаналізувавши які, дійшли висновку: якщо місто Херсон найближчі 5-7 років не почне активний розвиток, не буде вкладатися в економічний та людський капітал, то нас, як міста, не стане», – йдеться у статті.
Але жодного посилання на результати цього дослідження у матеріалі немає, що схоже на маніпуляцію.
Аналітики проєкту Infocrime уже кілька разів акцентували увагу на тому, що посилаючись на результати невідомих досліджень, журналісти чи спікери можуть вдаватися до маніпуляцій.
Так сталося і цього разу. На наш запит начальниця Департаменту у справах засобів масової інформації та зв’язків з громадськістю Херсонської міської ради Гаяне Оганесян повідомила, що у матеріалі мова йде про дослідження групи «Рейтинг» від грудня 2018 року.
Більш того, авторка матеріалу – директорка Департаменту економіки та інвестицій Ірина Ніколаєва посилалася на цей слайд.
Як бачимо, жодних висновків про те, що «Херсона як міста не стане», у дослідженні і на слайді немає. Отже, фіксуємо чергову маніпуляцію.
Читачам завжди треба пам’ятати: посилаючись на дані соціологічних досліджень, журналісти та спікери мають хоча б давати повну назву дослідження та назву організації, яка його проводить.
«Третя світова війна»
Сайт «Надднепрянка» традиційно і системно пропонує своїм читачам низку матеріалів із проросійською риторикою щодо політичних, історичних, культурних та інших тем.
Цього разу автори видання опублікували відвертий фейк під назвою «Третья мировая начнется в 2024 году» авторства Сергія Савіна.
Звичайно, текст є авторською колонкою і в ньому допускаються оціночні судження, припущення, прогнози, емоції. Однак поряд із неприхованою ворожістю до колективного «Заходу», який нібито «розграбував простори СРСР», автор вдається і до тверджень, які суперечать міжнародному праву та відображають виключно російський погляд на дійсність.
Наприклад, читаємо таке: «… в 2014 году туго натянутый лук русского долготерпения всё-таки переломился. В ответ на очередную «цветную революцию» в Киеве, которая поставила под угрозу базирование Черноморского флота в Севастополе, Россия забрала себе Крым».
У Резолюції Генеральної Асамблеї ООН про територіальну цілісність України від 27 березня 2014 року чітко зазначено про непорушність територіальної цілісності України.
16 березня 2014 року на території Криму і Севастополя під тиском російських військових відбувся незаконний і не визнаний більшістю країн світу «референдум» про статус півострова, за результатами якого Росія включила Крим до свого складу.
Україна, ЄС та більшість країн світу не визнають результати голосування на «референдумі». Крим вважається окупованою територією, який Росія не «забрала», а незаконно захопила, використовуючи своїх військових.
Далі великий текст переповнений домислами і вигадками автора про те, що Заходу і США зокрема вигідна війна з Росією, а НАТО нібито вже готується до неї.
«Все последние годы НАТО, ЕС, ОБСЕ, США и другие мировые структуры усиленно «поджигают» Россию изнутри и снаружи, раздувая возле её границ тлеющие угли застарелых конфликтов и создавая новые военно-политические и экономические проблемы. Крым, Донбасс, Сирия, Приднестровье и Карабах, экономические кризисы последних лет и обесценивание рубля, растущий сепаратизм в национальных республиках, общее обнищание населения и продолжающееся вымирание русского народа – всё это звенья одной цепи», – пише автор пропагандистського тексту.
Цікаво, що цей самий текст ми знайшли на сторінці групи «Россия – моя страна» російської соцмережі «Вконтакте», але вже під авторством Сергія Русова.
Моніторинг охоплює 13 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Мій Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Надднепрянка, Кавун.City, Новости Херсонщины, Типичный Херсон), 3 телеканали (Херсон плюс, ВТВ плюс, UA: Херсон), Facebook-сторінки міського голови Херсона, голови Херсонської ОДА та голови Херсонської обласної ради.
Проєкт реалізується ГО «Інститут масової інформації» фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.