Кожне медіа бореться за увагу аудиторії. Вдалий заголовок – один із основних прийомів, що спонукає нас відкрити журналістський матеріал. Водночас, саме у заголовках автори маніпулюють чи не найбільше.
Судження замість фактів, перебільшення, твердження зі знаками питання, перекручена інформація, емоційні оцінки – усе це ми періодично зустрічаємо в заголовках новин.
З 18 по 29 жовтня аналітики проєкту Infocrime моніторили херсонські онлайн-видання в тому числі на предмет маніпуляцій у заголовках. І якби заголовки деяких новин виявилися правдою, то Україну вже б виключили з зеленого списку країн, громадяни яких можуть в’їжджати до ЄС, нас би полило кислотними дощами, а всі бюджетні організації вже готувались би до повного локдауна через відсутність газу.
Всього за вказаний період ми виявили 20 маніпулятивних заголовки. Вибірка становить 3732 новин у 13 онлайн-виданнях. Найбільше маніпулятивних заголовків ми зафіксували на сайтах «Херсон онлайн» (8) та «Типичный Херсон» (6).
Поширеним способом маніпуляції в заголовку є використання чиїхось суджень і прогнозів як фактів. Наприклад, у тексті «Много регионов Украины на зиму остается без газа» посилаються на думку голови Спілки споживачів комунальних послуг Олега Попенка, який прогнозує, що «Украина будет иметь огромные проблемы, потому что без транспортировки российского газа мы фактически остановим поставки газа в восточные и южные области». Це лише думка однієї людини, а не доконаний факт, як можна подумати з заголовку цієї новини.
Ще один приклад маніпуляції – клікбейтні емоційні заголовки, які частково або повністю не відповідають основному тексту новини. В матеріалі «Украинцы возмущены: почему банки и обменники не принимают некоторые долларовые купюры» йдеться про причини, чому банки не приймають доларові купюри, однак про те, що «украинцы возмущены» нема жодного слова: ні коментарів людей, які зіштовхнулися з проблемами обміну купюр, ні думок банкірів чи інших експертів.
Значна кількість маніпуляцій у заголовках зустрічається у новинах із порадами, прогнозами різних екстрасенсів, експертів, народних синоптиків тощо. Автори матеріалу «Названы продукты питания, сочетание которых вредит здоровью» описують поєднання продуктів харчування, які нібито шкодять здоров’ю, однак ні в заголовку, ні в самому тексті не посилаються на жодні дослідження з цієї теми, відсутні будь які джерела поданої інформації чи коментарі дієтологів.
Гучний заголовок «На Херсонщині відкрили перший туристично-інформаційний центр» виявився маніпулятивним, адже це не перший такий центр в області. Цікаво, що цю інформацію поширили на сайті Херсонської ОДА.
Важко сказати, який саме туристично-інформаційний центр був на Херсонщині першим, однак, наприклад, ще у 2019 році такий відкрили у с. Щасливцеве на Арабатській стрілці.
«Порохова бомба» у заголовку сайту «Херсонці» виявилася звичайним порохом, який правоохоронці знайшли у мешканця Херсонщини. Вже у тексті автор пояснив, що мова йде про звичайний порох для рушниці, який чоловік зберігав дома у скляній банці. Зрозуміло, що ні про які елементи, які б робили з цієї знахідки бомбу, у тексті не йдеться.
Загалом, новини кримінальної хроніки, дуже часто мають маніпулятивні заголовки. автори намагаються таким чином надати тексту «перчинки». Втім, дуже часто такі «приправи» лише шкодять загальному враженню про текст та автора.
Моніторинг проводився у період з 18 по 29 жовтня (крім вихідних днів) і охоплює 13 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Український південь, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсон week, Кавун.City, Новости Херсонщины, Типичный Херсон, Kherson.life)
Проєкт реалізується ГО «Інститут масової інформації» фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.
Іван Антипенко,
Сергій Нікітенко