Парламент:
Незважаючи на скепсис експертного середовища, парламент всіх здивував своєю результативністю. Проаналізувавши 150 ухвалених рішень, цей період можна сміливо назвати як “інституційно-економічний прорив.” За чотири місяці парламентська більшість нарешті домовившись між собою, призначила нового голову НБУ, членів Рахункової палати, обрала Уповноваженого з прав людини, призначила аудитора НАБУ та прийняли всі законопроекти необхідні для створення Антикорупційного суду.
Водночас відсутність домовленість за взаємної довіри не дозволила депутатам доукомплектувати КабМін, в якому станом на сьогодні працює вже чотири виконуючих обов’язки. Також парламентарі не змогли оновити ЦВК де повноваження втратили 13 з 15 членів. Зважаючи що до старту Президентських виборів лишається менше ніж пів-року, така ситуація ставить під загрозу належну організацію Президентської виборчої кампанії.
Депутати на цій сесії ухвалили найбільшу кількість економічних законопроектів. Законодавчі ініціативи, які були розроблені урядом, президентом та народними депутатами з метою стимулювання зростання національної економіки, увійшли до запропонованого Урядом економічного пакету Топ-35. За результатами сесії 9 законопроектів були ухвалені в цілому, ще 6 пройшли перше читання. Окрім того в останній день депутати ухвали у першому читанні два законопроекти, які дозволяють зрушити з мертвої точки питання легалізації «євробляхерів.»
КабМін
Кабінет міністрів сконцентрувався на вирішенні трьох ключових завдань:
· продовження переговорів з МВФ щодо узгодження ціни на газ для населення, з метою отримання траншу 1,9 млрд доларів. Переговори ідуть дуже не просто через послідовну позицію Прем’єра, який відмовляється піднімати до ринкових ціну на газ для населення допоки не буде знайдений фінансовий компенсатор, який дозволить добитися соціального захисту громадян. Уряд продовжує шукати формулу, але поки за словами міністра енергетики Насалика “Уряд не збирається піднімати ціни на газ для населення.”
· прозорий запуск великої приватизації, яка дозволить залучити додаткові кошти до державного бюджету
· забезпечення фінансового та організаційного ресурсів на підтримку започаткованих минулої осені пенсійної, медичної та освітньої реформ. Зокрема була надана додаткова підтримка первинній медицині, яка на сьогодні перебуває у активній фазі реформування.
Окрім того Уряд ініціював боротьбу з контрабандою на митниці. Однак наскільки вона виявиться ефективною ми зможемо оцінити не раніше чим за 2-3 місяці.
Президент
Цей період можна охарактеризувати як підвищенням рівня апатії у суспільстві та як наслідком зниженням рівня довіри до всіх кандидатів у Президенти. Їх рейтинги перебувають на однаково низькому рівні, а розрив між ними складає менше 6% відсотків. Той факт, що понад 60% українців не знають за кого віддати свій голос на наступних президентських виборах, демонструє, що за відсутності реальних фаворитів ніхто не зможе виграти вибори у першому турі. А отже вся боротьба за Президентську булаву ще попереду.
Президент Порошенко мав кілька можливостей весною-літом оголосити дострокові Президентські вибори, наприклад об’єднавши їх із Всеукраїнським референдумом по внесення змін до Конституції України. Однак Президент вирішив не ризикувати і дочекатися більш сприятливих умов. На думку частини його оточення, вони можуть настати після отримання “томосу” на створення Єдиної помісної православної церкви та введення осінню миротворців на окуповані території Донбасу. Окрім того Президент ініціювавши законопроект “Про податок на виведення капіталу” (реформу, яку бізнес середовище наполегливо вимагає останні два роки) сподівається отримати підтримку серед бізнес середовища країни.
Станом на сьогодні Банкова прийняла рішення не ризикувати, а продовжувати накопичувати організаційно-фінансові ресурси, які дозволять у березні наступного року виграти виборчу кампанію.
Опозиція
На опозиційному полі розгорілася боротьба за “примус до об’єднання” навколо “єдиного кандидата.” Переговори між собою ведуться на всіх електоральних фронтах. Поки найближче до об’єднання навколо одного кандидата наблизились команди Бойко та Рабіновича. На політичному полі “демократичних сил” ситуація складніша. Гриценко безуспішно намагається домовитись про свою підтримку із Садовим, Демократичним Альянсом, Силою Людей, та Громадським Контролем. Юлія Тимошенко, потужно стартувавши із оголошення Нового курсу та пропозицією нової Конституції, продемонструвала цим, що кандидати з умовно колишнього помаранчевого табору мають об’єднатися виключно навколо її фігури.
Однак, переговори між ними про єдиного кандидата навряд чи завершаться успішно, зважаючи як на минулі стосунки між кандидатами так і їх персональні амбіції.
Загалом сезон пройшло під тінню проведення дострокових парламентських і президентських виборів та посилення протирічь у трикутнику влади (Президент – Премєр-міністр – Парламент). Протистояння посилились і між союзниками у самій парламентській коаліції, яка сьогодні роз’єднана як ніколи. Це у свою чергу може призвести до непередбачуваних наслідків вже у вересні. На полі “опозиційних сил” спостерігаються аналогічні тенденції до роз’єднання та загострення протистоянь. При цьому всі “гравці” забувають просту істину, що роз’єднання та протистояння політичних еліт в умовах гібридної війни становить загрозу для національної безпеки.
Підсумовуючи охарактеризую цей політичний сезон фразою з книги “Буря Мечів” з циклу Ігри Престолів:
“Здригається в боротьбі Залізний Трон Семи Королівств. Зраджують один одного недавні союзники, найлютішими ворогами стають добрі друзі, брат пішов на брата, син – на батька. У неприступному замку плете сіті витонченої змови могутня чорнокнижниця. У далеких, холодних землях збирає сили Король Диких Людей. Нові та нові воїни сходяться під прапори Дейнеріс Штормородженної, законної спадкоємиці Залізного Трону Вестероса. Але нині в пожежу битв вступають ще й «Чужі» – армія живих мерців, яких не зупинити ні владою зброї, ні владою магії. Буря мечів гряде в Семи Королівствах – і багато хто впаде під ударами цієї бурі …”
Віктор Таран, Голова Центру “Ейдос”, кандидат наук з державного управління