Геннадій Лагута витратив на кампанію мільйон гривень. Але це не стало на заваді тому, щоб відмовитися від виборчих перегонів на користь опонента від “Слуги народу”. В обмін на це Лагуті дали посаду голови Херсонської ОДА.
Останні проплати з передвиборчого рахунку Лагути здійснили 21 жовтня. Саме тоді у журналістів уже була інформація про потенційне призначення, яке відбулося 27 жовтня.
Рух ЧЕСНО проаналізував проміжні звіти кандидатів у народні депутати, які вони подали до окружної комісії.
Хто фінансував кандидатів?
П’ятнадцять кандидатів у депутати по 184 округу у проміжних звітах показали, що зібрали на рахунки своїх фондів понад 2,7 млн гривень. Чому цифра така невелика?
По-перше, це проміжний звіт, куди увійшли дані про надходження та витрати кандидатів з моменту їхньої реєстрації й по 20 жовтня.
А по-друге, звіти подали менше половини кандидатів – всього 7 осіб. Ймовірно, вони навіть не відкривали рахунків.
Раніше ми писали, що більшість кандидатів, які зареєструвалися, кампанію не ведуть, і пояснювали, чому так сталося.
Більше всіх акумулював на передвиборчому рахунку грошей вже колишній голова Херсонської ОДА Сергій Козир, якого висунула партія “Слуга народу”. Передвиборчий фонд Козиря – понад 1,35 млн гривень. Майже 200 тис. гривень кандидат вніс сам, і 1,15 млн гривень зарахували фізичні особи.
Найбільшим жертводавцем цього кандидата став мешканець Черкас Сергій Пасічник, який кількома транзакціями вніс на рахунок 283 650 гривень. Голову ГО “Академія стратегічних досліджень” Пасічника 28 вересня зареєстрували у ЦВК довіреною особою Сергія Козиря, але невдовзі його замінили.
Інші кошти внесли новокаховські підприємці Євген Шурхан, Олександр Литвиненко, Андрій Кірюшин та Олег Цисовський. Кожен з них вніс по 100-200 тис. гривень. Ще 150 тис. грн несла на рахунок Козиря рієлторка із сусіднього Таврійська Надія Костіна.
До речі, тиждень тому Сергій Козир не міг пояснити своєму конкуренту Ігорю Токовенку, звідки у нього гроші на вибори.
Наступнику Козиря, Геннадію Лагуті, який буквально позавчора став головою Херсонської ОДА, після чого закликав виборців підтримати провладного кандидата, дала трохи більше мільйона гривень партія Ігоря Колихаєва “Нам тут жити”, головою якої і досі є кандидат (має скласти повноваження, адже тепер він посадовець категорії А). Поки що – це всі кошти, які показав кандидат.
Місцевий фермер та депутат облради Ігор Йосипенко, якого висунула “Європейська солідарність”, наповнював свій передвиборчий фонд сам, внісши туди 203 тис. гривень. Примітно, що кампанію Романа Сущенка у 197 окрузі, а також кампанію Олександра Скорика на сукупно на кілька мільйонів профінансувала партія “Європейська солідарність”, тоді як Йосипенко фінансував свою кампанію самостійно.
Максим Негров, якого висунула “Європейська партія”, вказав, що 61 тис. гривень йому внесли фізичні особи, але розшифровку до звіту на сайті ЦВК не оприлюднили, тому до подання остаточного звіту ми не дізнаємося, хто фінансував його кампанію.
Така ж ситуація і в Катерини Одарченко, яку висунула її партія “Національна платформа”. Хто з фізичних осіб вніс на її рахунок 40 тис. гривень, ми поки не знаємо.
Ігорю Токовенко 19 600 гривень на рахунок перевела партія “Народовладдя”, яка його висунула.
А свободівцю Олегу Баркаренко 11 600 гривень внесла на рахунки однопартійка з Херсону Вікторія Карпова.
Хто на що витрачав?
Традиційно більшість коштів кандидати витратили на зовнішню рекламу, друковані ЗМІ та поліграфію. Порівняно високі витрати у кандидатів і на рекламу в інтернеті – понад 19%. Такі ж показники витрат на промоцію онлайн – і на 197 окрузі. Для порівняння, на місцевих виборах середнє значення витрат кандидатів на рекламу в інтернеті в залежності від міста коливалося від 4% до 12%, а під час двох загальнонаціональних кампаній 2019 року не перевищували 1-2% від загальної суми витрат кандидатів та партій.
Якщо Сергій Козир, Геннадій Лагута, Ігор Йосипенко та Ігор Токовенко вказали витрати на зовнішню рекламу, то у Максима Негрова та Катерини Одарченко таких витрат у проміжних звітах немає, хоча їхні білборди на окрузі рух ЧЕСНО зафіксував.
Водночас кандидати ще можуть вказати такі платежі в остаточних звітах, у яких мають бути зображені всі надходження та витрати впродовж кампанії.
У друкованих ЗМІ офіційно розміщували свої матеріали тільки три кандидати. Геннадій Лагута витратив на друковані медіа 179 тис. гривень, Сергій Козир – 353 тис. гривень, а Ігор Йосипенко – 66,6 тис. гривень
Агітаційні матеріали ці кандидати розміщували на сторінках колишніх “районок” та газет Нової Каховки. Йосипенко та Козир друкували агітації у газеті “Новий день”, яка має популярність у сільській місцевості, хоч і видається у Херсоні, а Геннадій Лагута – у херсонській газеті “Гривна”.
Щодо витрат на поліграфічні послуги, то, через відсутність доступу до деталізованої частини звіту Негрова та Одарченко, їх наразі неможливо верифікувати. ЧЕСНО не фіксував поширення таких матеріалів на окрузі. Ми бачили поліграфію Ігоря Токовенка, хоча у звіті кандидат вказав лише витрати на зовнішню рекламу. Лідер партії “Народовладдя” пояснив, що поліграфію з Токовенком партія друкувала на власному обладнанні, а витрати на папір покажуть у квартальній звітності партії.
Друкована агітація Максима Негрова.
І тільки у Токовенка на листівках вказали, що вони надруковані на власному обладнанні.
Серед значних витрат кандидатів ми відмітили 510 тис. гривень, які пішли на рекламу в інтернеті. 270 тис. гривень на це витратив Сергій Козир і 240 – Геннадій Лагута.
Обоє мали рекламу й у Facebook, і в Google. Згідно з аналізом ЧЕСНО на основі даних бібліотеки Facebook-реклами, мережа з восьми сторінок з моменту реєстрації і по 20 жовтня витратила на просування Козира понад 6,4 тисячі доларів (орієнтовно 165 тисяч гривень). Оцінити реальні витрати на Google поки немає можливості.
Витрати на рекламу в Facebook у Геннадія Лагути порівняно низькі – 1,3 тисячі доларів (згідно із даними бібліотеки Facebook-реклами).
Активно використовує онлайн-агітацію і кандидат від “Європейської солідарності” Ігор Йосипенко.
У проміжному звіті витрати на інтернет-рекламу він не вказував, хоча з моменту реєстрації кандидатом і по 20 жовтня він лише на просування у Facebook витратив 3800 доларів. Ці кошти ще можуть потрапити до остаточного фінзвіту Йосипенка.
Менш активну кампанію ведуть у Facebook Катерина Одарченко та Ігор Токовенко. Вони витратили на поширення рекламних дописів 203 та 280 доларів відповідно.
Окрім цього, Геннадій Лагута заплатив 80 тис. гривень за рекламу телеканалу Херсон+ і 53 тис. гривень за рекламу на радіо. Сергій Козир обмежився тільки радіорекламою на суму 4,5 тис. гривень.
Поки що це майже всі кошти, які кандидати показали як витрати на агітацію та медіа.
Козир з Лагутою витрачалися на організацію заходів. Лагута витратив на це 33,5 тис. гривень, а Козир – 89,6 гривень. Обидва платили за оренду обладнання та за проведення заходів. Але були і специфічні оплати.
Сергій Козир коштом передвиборчого фонду оплатив 46 тис. гривень за послуги охоронній фірмі ТОВ “Легал Форс Протекшн “Рі Груп”. Цікаво, що охоронну ліцензію компанія отримала у січні 2021 року, а у квітні її зупинили. Щоправда, сторінку, на якій про це повідомляли, видалили з сайту МВС, і вона доступна тільки у кеші.
Нагадаємо, 31 жовтня відбудуться вибори народного депутата по 184 округу. У голосуванні можуть брати участь всі громадяни незалежно від того, чи вакциновані вони. На дільниці треба приходити із засобами індивідуального захисту і по можливості брати ручку.
Для того, щоб виборці проводили у кабінках менше часу і не створювали черг, Рух ЧЕСНО підготував електронний інформаційний бюлетень про кандидатів у нардепи Черкащини, Херсонщини та у кандидати в мери Харкова, а також проаналізував декларації кандидатів у народні депутати Черкащини та Херсонщин. Окремо Рух проаналізував, які кандидати на Херсонщині та як вони ведуть свою кампанію.