Сьогодні в Україні Фейсбук є лідером серед інших соціальних мереж, якими користуються народні депутати. Наскільки активно використовують як інструмент Фейсбук депутати-мажоритарники від Херсонщини? І що цікавого можна дізнатись про їх діяльність та взаємодію з інтернет-аудиторією?
Чому Фейсбук є дієвим інструментом для комунікації між нардепами та аудиторією?
Останні роки парламентарі активно використовують соціальні мережі для офіційних заяв, надання коментарів, висвітлення своєї діяльності й т. п. Паралельно спостерігаємо тенденцію серед представників ЗМІ використовувати пости нардепів для підготовки інформаційних матеріалів і новин. Громадські діячі та просунуті виборці відслідковують діяльність своїх обранців у соціальних мережах, якщо останні активно ведуть персональні сторінки. Фейсбук є дієвим інструментом для комунікації між нардепами та аудиторією – виборцями, ЗМІ та громадськими діячами.
Для нардепів це ще один майданчик, щоб висвітлити свою діяльність, тобто додатковий інструмент звітності й впливу на аудиторію. Іміджево демократичним політикам це допомагає підсили свій образ такими рисами, як відкритість та наближеність до народу.
Для аудиторії Фейсбук стає можливістю оперативно та комплексно отримати інформацію про діяльність конкретного політика, а також відреагувати на неї. Доступ до коментування публікацій дає можливість вступити в дискусію з іншими користувачами, що створює ефект причетності до предмету дискурсу. Активні виборці та громадські діячі, тегаючи нардепів у публікаціях, намагаються таким чином звернути їхню увагу на конкретну проблему, наприклад, залучити до процесів боротьби з корупцією в окрузі, законотворчої діяльності в інтересах громади, правозахисних акцій тощо. А от для представників ЗМІ спрощується процедура отримати офіційну інформацію, замість затрати часу на встановлення прямої комунікації, виникла можливість використати цитату, залиті фото та відео файли одразу після їх публікації.
Херсонщина – загальний діагноз
За допомогою пошуку людей у Фейсбуці, не складно знайти персональні сторінки нардепів Херсонщини, але вони суттєво відрізняються одна від одної. Так, найактивніші користувачі соціальної мережі нардепи Олександр Співаковський та Сергій Хлань. Перший найбільше часу приділяє веденню сторінки, а також має онлайн-приймальню у Фейсбуці, топова тема для публікацій – освіта, що відповідає його профільній діяльності у Верховній Раді. С. Хлань приділяє багато уваги в публікаціях аграрному сектору, що відповідає його профільній діяльності у Верховній Раді. Інші нардепи від Херсонщини, а саме Іван Вінник та Федір Негой, вважають за непотрібне вести персональні сторінки в соцмережі, хоч їх і можна там знайти. Але за рахунок частого відвідування І. Вінником національних телеканалів, Фейсбук-аудиторія може ознайомитись зі свіжими випусками з ТВ, завдяки тому, що представники ЗМІ та адміністратори сторінки «БПП» відмічають нардепа в публікаціях. Таким чином, у стрічці сторінки утворився сток фото та відео з його активностями. Федір Негой має дві неактивні сторінки, одна зареєстрована у 2013 році, а інша – 2015.
У 2016 році представники Опори в Херсонській області проводили комплексний моніторинг регіональних нардепів-мажоритарників, рейтинг активності яких співпадає з активністю ведення сторінок у соціальних мережах. Відповідно станом на 2016 рік у рейтингу лідирував О. Співаковський, слідом за ним йдуть С. Хлань, І. Вінник та Ф. Негой. Ю. Одарченко на той момент не потрапив до моніторингу, тому що тільки набув статус народного депутата після перемоги на проміжних виборах до Верховної Ради 2016 року. Нижче можна ознайомитись з детальним аналізом сторінок у Фейсбуці двох нардепів-мажоритарників, обраних від початку каденції, які створюють авторський контент, – Олександра Співаковського та Сергія Хланя.
Під час моніторингу було детально проаналізовано з 2012 по 2017 рр. 2034 пости народних депутатів, 1354 дописи журналістів, активістів та помічників нардепів, що разом складає 3388 публікацій.
Олександр Співаковський
Користувач соцмережі з 2012 року, протягом якого зробив всього кілька публікацій. У 2013 році оприлюднює пости, пов’язані з публічними заходами, на яких Співаковський присутній як перший проректор Херсонського державного університету. Як експерт у галузі інформаційних технологій присвячує також пости відповідній тематиці. Має манеру написання постів про свою діяльність в третій особі, наприклад: На запрошення Центру інформації та документації НАТО в Україні від імені Відділу громадської дипломатії НАТО перший проректор, професор Співаковський О.В. взяв участь в ознайомчому візиті до Штаб-квартири НАТО та штабу ВГК ОЗС НАТО у Європі (SHAPE), який проходив з 2 по 5 жовтня 2013 року.
За 2014 рік до вересня всі пости на сторінці написані тільки Олександром Співаковським, більшість з яких присвячена подіям на Сході, в ЄС, РФ та В. Путіну. З жовтня до кінця року нардеп написав тільки один пост, але поступово ближче до парламентських виборів з’являється велика кількість публікацій, де затегано Співаковського кількома херсонськими журналістами та активістами, з контентом, який містить критику місцевої влади, заклики до дій, прохання нардепа звернути увагу на вказані проблеми. Окреме місце займають публікації Марини Білоус. У період з вересня по грудень працівниця Херсонського державного університету відмітила нардепа у 26 публікаціях з посиланнями на зовнішні джерела, які піарять діяльність О. Співаковського. На даний момент вона є помічником-консультантом нардепа на громадських засадах. Після встановлення результатів виборів, весь життєпис на сторінці заполонили пости журналістів, пов’язані з політичним скандалом, в якому суперник по 182 округу Ю. Одарченко звинувачує Співаковського у використанні адмінресурсу в колоніях. Цікаво зазначити, що серед постів нардепа інколи трапляються вірші або абстрактно-філософські роздуми, в тому числі і про майбутнє України. Також якщо Хлань у своїй стрічці вітає всіх з різноманітними святами, то у Співаковського все навпаки – вітають його.
2015 році Співаковського продовжують відмічати активісти у постах присвячених місцевим проблемам у Херсоні. Сам нардеп починає регулярно звітувати про свою діяльність у стінах Верховної Ради, про зустрічі з виборцями, робочі візити в область, таким чином зробивши 416 публікацій, 302 з яких становлять унікальний контент. У цьому році стає набагато більше публікацій від Марини Білоус – 283 пости, з посиланнями на інтерв’ю, телевізійні ефіри, участь у заходах та робота у Верховній Раді. Також з’являється окремий розділ у життєписі нардепа – діяльність його Благодійного фонду «OSEF», який згадувався 40 разів. Цікаво, що миколаївець Тарас Кремінь, Голова підкомітету з освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, регулярно відмічає Співаковського у своїх публікаціях (85 разів). Олексій Саковніч, помічник нардепа в Херсонській приймальні, систематично звітує на сторінці Співаковського про діяльність приймальні. Олександр Співаковський стає найактивнішим у соцмережі, з-поміж інших колег з регіону, так, у середньому на його сторінці з’являється в день від 2 -3 до 6 – 8 публікацій. Часто посилання на зовнішні джерела у нардепа та помічниці Марини Білоус дублюються, нардеп може по кілька разів поспіль робити ідентичний або майже ідентичний пост по інформаційному наповненню, що визначає Співаковського спамером, який не робить акцент на якісному наповненні сторінки. Часто нардеп надає перевагу відео контенту, заливаючи у життєпис відео, зняті на телефон з його виступами, навіть під час засідань комітету Верховної Ради, до складу якого входить.
У 2016 році нардеп опублікував рекордну кількість постів – 698, з яких 453 є унікальними або містять розгорнутий коментар до посилання. Помічниця нардепа відмітила у своїх публікаціях нардепа 259 разів. Майже не стало постів про діяльність Благодійного фонду «OSEF», і, навпаки, з’явилися пости про сайт О. Співаковського. Тарас Кремінь 85 разів затегав у своїх публікаціях колегу, з яких майже всі присвячені питанням освіти і реформам цієї галузі. Також помітно активізувався у життєписі нардепа Микита Андрєєв – заступник голови Секретаріату в Національному агентстві із забезпечення якості вищої освіти, який не тільки відмічає нардепа в публікаціях, а і бере участь в обговореннях у коментарях до публікацій Співаковського. Також постійно світяться зі своїми дописами голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв, помічник нардепа Олексій Саковніч, херсонська журналістка Лілія Григор’єва, юрист Андрій Чорних, а також час від часу різні херсонські журналісти. Ця тенденція зберігається і по сьогоднішній день. У 2017 році нардеп зробив 479 публікацій, з яких 351 унікальні. Варто зазначити, що за цей рік стало набагато менше спаму, але однакові посилання на зовнішні джерела від представників «групи підтримки» Співаковського лишаються періодичними. Якщо раніше Марина Білоус збирала в своїх публікаціях все, що тільки можна було знайти пов’язане з діяльністю нардепа (незважаючи на те, що цей матеріал вже попередньо запостили першоджерела в життєписі Співаквського), то у 2017 році вона здебільшого публікує про діяльність ХДУ та робочі візити в регіон нардепа, а також стає активною в коментарях. Значно зменшилась і кількість її публікацій – 82. Тарас Кремінь зробив 68 публікацій і знову ж таки більшість присвячена питанням освіти.
Відкритість
- можна відмічати в постах, угідні нардепу позначки потраплять в його стрічку;
- не підчищаються коментарі, відповідно там можна знайти компрометуючі питання до нардепа;
- відповідає на коментарі під постами, веде там активну переписку.
Рівень просунутості
- має свою онлайн-приймальню в Фейсбуці;
- рекордсмен з-поміж інших нардепів у кількості публікацій;
- спамить у стрічці новин – одну і ту ж саму подію описує не комплексно а частково 2-5 постами;
- наявність відеоконтенту.
Закономірності
- наявність відеоконтенту – регулярно відвідує національні та місцеві телеканали, ділиться відеозаписами з ВР, засідань Комітету з питань науки і освіти,зі своїх виступів під час робочих зустрічей в області тощо.
- присвячує пости освіті, реформам та IT-сфері;
- звітує про свою присутність на змаганнях з гри в шахи;
- як колишній проректор ХДУ, під час присутності в регіоні користується нагодою зустрітися з представниками освіти, особливо ХДУ.
Сергій Хлань
Фейсбучний користувач з грудня 2012 року, хоча за цей рік має кілька незначних постів у вигляді аватарок. У 2013 році найчастіше публікував посилання на зовнішні джерела, присвячені критиці діяльності «Партії регіонів», Віктора Януковича, силовиків тощо. Також Хлань не був байдужим до подій в рідній Каховці та Херсонщині і час-від-часу поширював публікації місцевих новин та давав їм короткі коментарі. Окрему увагу він приділяв статтям та постам, які критикували або навіть висміювали діяльність на той момент народного депутата від Херсонщини Михайла Опанащенка, який був обраний по 185 округу. Цікаво, що на виборах народних депутатів до Верховної Ради 2012 року Сергій Хлань поступився Михайлу Опанащенко 3736 голосами, а вже в 2014 році зміг здобути на 185 окрузі перемогу. Хвилювала майбутнього нардепа і доля його елеватора, право на власність якого він відстоював на той час.
Підсумовуючи перший рік активного користування соцмережею Сергієм Хланем, можна виділити такі тенденції:
- переважно контент складався з поширення публікацій інформаційних видань, демотиваторів і картинок саркастичного характеру, спрямованого на висміювання чинної влади;
- перепости та посилання на зовнішні джерела переважають над унікальним контентом.
З 2014 року персональна сторінка Хланя починає поступово змінюватись і набуває дипломатичного обрамлення та наповнюється авторським контентом. Протягом цього року нардеп зробив 63 пости (в тому числі перепости, поділився посиланнями із зовнішніх сайтів), які були присвячені таким тематикам: висвітлення діяльності/бездіяльності влади, заклики до дій охопили дев’ять публікацій; звітуванню про свою діяльність присвячено вісім публікацій; корупції та дозвіллю/родині – по шість; аграрному сектору, робочим візитам по області, законодавству, діяльності Благодійного фонду Сергія Хланя – по дві; інші пости стосуються національних святкувань та днів жалоби, селфі, наявні іронічні дописи на адресу інших депутатів (наприклад, 29.12.14: «Пьяный Бойко вещает с трибуны»). З 63 постів 35 становлять унікальні публікації, або авторські коментарі до перепостів та посилань із зовнішніх сайтів.
Публікації, присвячені корупції у 2014 році, привертають увагу до проблеми незаконної вирубки лісу та видобування піску в Херсонській області. Згодом, у 2015 р., намагався у Верховній Раді разом з колегами Андрієм Гордєєвим, Іваном Вінником, Олександром Співаковським та Федором Негоєм подати законодавчу ініціативу про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки фактів незаконного видобутку та обігу піску, інших корисних копалин, незаконної вирубки та обігу лісу і лісоматеріалів у Миколаївській та Херсонській областях.
2015 рік – поки що найактивніший період нардепа користування Фейсбуком, за який він встиг зробити 250 публікацій, з яких 171 – унікальний контент. Найбільшу увагу він приділяє звітуванню про свою діяльність народного обранця, що охоплює аж 66 дописів. Для Сергія Хланя стає характерно використовувати будь-яку можливість перебування на Херсонщині для зустрічей з виборцями 185 округу, в тому числі з віддалених сіл. Судячи з публікацій, парламентар обговорює з жителями сіл місцеві проблеми та способи їх вирішення через діяльність народного депутата, а також звітує про свої успіхи у Верховній Раді, наприклад, про залучення інвестицій в область. Відповідно 28 публікацій присвячено робочим візитам на Херсонщину. Збільшується і кількість публікацій, присвячених діяльності, бездіяльності політичних сил, а також заклики до змін нараховують 24 пости. 22 публікації розповідають про Хланя як сім’янина та показують його дозвілля. 21 пост зачіпає проблематику корупції, в тому числі і в Херсонській області, яка хвилює Хланя. Наприклад, незаконна вирубка лісу, рейдерське захоплення майна на березі Азовського моря, діяльність прокурора Богдана Подубинського. 15 публікацій присвячено аграрному сектору, на якому спеціалізується нардеп і на даний момент є Головою підкомітету з питань ціноутворення та розвитку зовнішньоекономічної діяльності в агропромисловому комплексі Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. По 11 публікацій стосувались діяльності Благодійного фонду Сергія Хланя, політичних скандалів та вітань зі святами і вшанування пам’яті. Незважаючи на те, що у 2015 році проходили місцеві вибори, під час яких Сергій Хлань перебував на заходах кандидата на пост міського голови Каховки від «БПП» Андрія Дяченка, нардеп присвятив виборам всього три пости. Також Хлань ділився враженнями від міжнародних дипломатичних поїздок до Індії, Фінляндії, Ізраїлю та США. Тематику законодавчих ініціатив розвивав всього у 7 постах.
У 2016 році Хлань був менш активним у Фейсбуці, ніж в 2015 році, опублікувавши на 40% менше унікальних постів. Робочі візити в область та діяльність Благодійного фонду Сергія Хланя найчастіше стали траплятися в стрічці нардепа, набравши по 28 публікацій і ставши центральними темами на сторінці. Аграрний сектор і звітність про діяльність трохи поступаються кількістю публікацій, відповідно 24 та 19 постів. Вітання зі святами, дозвілля та родина також лишаються топовими постами.
У 2017 році нардеп опублікував 87 унікальних постів. З них найчастіше мова йде про аграрний сектор та робочі візити в область, відповідно 20 та 19 публікацій. 15 постів присвячено діяльності Благодійного фонду Сергія Хланя. Також благодійна діяльність нардепа стосується підтримки поїздок дітей з округу на свята на Західну Україну, катання дітей на ракетах «Нібулону», а також встановлення лавочок в Каховці (цікаво, що в цьому пості нардеп ніби встановлює лавочку в чистій білій сорочці та незручному для цього взутті і брюках, що виглядає показово). Звітування та вітання зі святами також часто зустрічаються у стрічці.
Підсумовуючи активність нардепа від Херсонщини, можна охарактеризувати його відкритість, просунутість користування соцмережами, а також виділити закономірності.
Відкритість
- можна відмічати в постах, угідні нардепу позначки потраплять в його стрічку;
- не підчищаються коментарі, відповідно там можна знайти компрометуючі питання до нардепа;
- відкрито поєднує професійне з приємним: не соромиться публікувати фото, як відпочиває під час дипломатичних візитів у вільний час. Наприклад, у 2016-му році під час робочого візиту в Бразилію відпочиває на місцевому пляжі, а у 2015 році п’є пиво в США;
- ділиться своїм дозвіллям з найменшими дітьми, хоча у 2017 році такі пости зовсім зникли.
Рівень просунутості
- використовує хештег #поитогамвстреч;
- у перервах між роботою робить селфі на фоні степів Херсонщини;
- не користується відеоконтентом;
- середня кількість лайків за публікацію у 2017 році досягла піку – 124;
- найбільшу кількість лайків отримує за селфі.
Закономірності
- часто пише про аграрний сектор, зокрема зрошення, меліорацію, земельну реформу і все, що з цим пов’язано в Херсонській області й стінах Верховної Ради;
- майже не пише про законодавчі ініціативи та реформи, якщо вони не стосуються земельної реформи та «земельних» законів;
- часто затеганий або поширює на своїй сторінці інформацію про діяльність Благодійного фонду Сергія Хланя;
- не втрачає можливості під час кожного робочого візиту в область та спілкування з виборцями обов’язково поділитись враженнями з аудиторією у Фейсбуці, а такі зустрічі нардеп проводить найактивніше поміж своїх колег, обраних від Херсонщини;
- активно тегає у постах нардепів Херсонщини, Миколаївщини та співавторів його законопроектів, які стосуються аграрного сектору (переважно О. Співаковський, А. Гордєєв, О. Жолобецький, О. Мушак);
- мав звичку відмічати у своїх публікаціях Олександра Співаковського та Андрія Гордєєва, хоча вони не фігурують як дієві особи.
Замість висновків
Отже, на даний момент не для всіх нардепів-мажоритарників Херсонщини Фейсбук є дієвим інструментом комунікації з аудиторією. Постійне оновлення авторського унікального контенту властиве тільки двом нардепам – Олександру Співаковському та Сергію Хланю. Аналіз їх контенту за кількісними та якісними складовими свідчить про те, що, ймовірно, нардепи не використовують консультації від експертів по соціальним мережам:
- використовують не всі сучасні інструменти комунікації з аудиторією (наприклад, онлайн-трансляції, прийоми в написанні текстів для зацікавлення аудиторії тощо);
- покладаються на власний досвід ведення сторінок (наприклад, зависока кількість публікацій на сторінці в день, що призводить до зменшення обсягу аудиторії в стрічці новин під час скролінгу);
- дозволяють спамити у своєму життєписі.
Вищенаведені пункти не є критичними, але можуть погіршувати ефективність комунікації. Враховуючи постійну присутність журналістів та активістів у життєписі нардепів, можна сміливо говорити про те, що у громади є запит на комунікацію через соціальні мережі і вона ефективно задовольняється двома нардепами в регіоні. Окремо варто відзначити онлайн-приймальню О. Співаковського в Фейсбуці, що полегшує зв’язок з виборцями та обробку їхніх звернень.
Матеріал підготовлено в рамках Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа та партнерами.