Від початку повномасштабного російського вторгнення в Україну Херсонщина під окупацією. З перших днів усі друковані видання області припинили свою діяльність. Ще до кінця весни газета «Трудова слава» публікувала новини на своїй сторінці у Фейсбуці.
З 30 травня на окупованих територіях Херсона та області зник зв’язок. Перестали працювати мобільні телефони та домашній інтернет. Редакція інтернет-видання «Любимий Херсон» не працювала тиждень з 6 по 12 червня.
Попри тиск окупантів, херсонці протестували та влаштовували мирні мітинги під гаслами «Херсон – це Україна». Окупанти за допомогою місцевих колаборантів почали переслідувати проукраїнських громадських діячів, політиків та журналістів. Вони вчиняють катування та вбивства місцевих жителів. Через тиск чимало медіа перестали працювати взагалі, а редакції виїхали на підконтрольні Україні території.
Червневий гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа був проведений з 01 по 12 червня. Для аналізу було обрано 4 інтернет-видання, які продовжують працювати в умовах окупації: «Кавун.City», «Любимий Херсон», «Скадовськ.City», «Нижні Сірогози.City». Загалом було розглянуто 106 публікацій. Це на 50 матеріалів менше, ніж у квітні за тижневий період моніторингу.
87% матеріалів херсонських медіа стосувалися війни, що майже на 10% більше, ніж у квітні. Жінки і чоловіки як експертки й експерти (ті, кого цитують, хто коментує) представлені порівну. Чоловіків як героїв (тих, про кого згадують, розповідають, але вони не «говорять») – в чотири рази більше. Це переважно ті, хто загинули під час обстрілів, закатовані, волонтери і колаборанти.
В інтернет-виданнях гіперлокальних медіа жінки були експертками у питаннях культури та релігії (67%), волонтерства (67%) та освіти (60%). Героїнями публікацій на теми – культури (56%) та освіти (33%). Чоловіки були експертами та героями у сфері політики, економіки, роботи органів місцевого самоврядування.
У повідомленнях видань «Кавун.City», «Любимий Херсон», «Скадовськ.City», «Нижні Сірогози.City» тенденційно фігурують здебільшого чоловіки. Вони склали 62% усіх експертів та стільки ж героїв. Найбільшу кількість жінок зафіксовано в новинах інтернет-видання «Нижні Сірогози.City», однак це є дисбалансом «навпаки», адже чоловіків тут лише 1/3. Інші видання писали переважно про чоловіків.
Порівняно з даними попередніх моніторингів (у лютому та квітні), у медіа значно збільшилася кількість використання фемінітивів. «Кавун.City», «Скадовськ.City» та «Нижні Сірогози.City» використовують їх у 100%: міністерка, начальниця, колаборантка, помічниця депутата, генеральна директорка, речниця партії, генеральна прокурорка, кореспондентка, ведуча, аналітикиня, експертка, громадська діячка, фахівчиня, засновниця агентства, директорка, заступниця міністра
Згідно отриманих даних найбільш гендерночутливим інтернет-виданням у червні став сайт «Нижні Сірогози.City» (55%).
За результатами трьох хвиль моніторингу (лютий, березень, квітень) найбільш гендерночутливим виданням теж є «Нижні Сірогози.City»
Херсонські гіперлокальні видання вже понад сто днівпрацюютьв умовах окупації. А з кінця травня – в умовах поганого телефонного та інтернет-зв’язку Через це значно зменшилася загальна кількість новинних повідомлень та їх тематика.
Загалом Індекс гендерної чутливості херсонських гіперлокальних медіа у червні – один із найвищих в Україні (53% – третя позиція). На цей рівень значною мірою вплинув високий відсоток вживання фемінітивів. Ознайомитися з результатами дослідження контенту медіа 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.
Експертка з моніторингу – Оксана Жіляєва
__________________
Моніторинг відбувається в межах проєкту Волинськогопрес-клубу “Гендерночутливий простір сучасної журналістики” у партнерстві з Незалежною мережею прес-клубів України.