Питання, куди йдуть бюджетні кошти, завжди цікавило українців, особливо тих, хто свідомо сплачує податки. Оскільки держава вимагає від своїх громадян жити за законом, тож і вони мають право знати, яким чином розподіляються бюджети країни, області, міста, села.
Для того, щоб отримати таку інформацію, є декілька шляхів. Один з них передбачений Законом України «Про доступ до публічної інформації». Згідно із ним, будь-який громадянин має право звернутися до розпорядника інформації із запитом незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Відповідь на нього має бути надана не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі, якщо він стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду запиту може бути продовжено до двадцяти робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Звісно, представникам влади така допитливість буде не до вподоби. Нерідко можна побачити невдоволене обличчя держслужбовців та почути: «А навіщо вам ця інформація? Через ваші запити нам працювати ніколи!» Хоча, зазвичай, суть запиту зводиться до прохання надати доступ до вже існуючих документів і не вимагає пошуку нової інформації, зокрема, проведення аналітичної роботи.
Наскільки реально реалізувати право на доступ до публічної інформації, вирішили перевірити активісти «Молодіжного центру регіонального розвитку». В рамках проекту «Сільським громадам – прозорі місцеві бюджети» вони надіслали до селищної ради інформаційні запити, що стосуються доброчесності та прозорості формування і використання коштів місцевого бюджету. Відповіді на ці запити допоможуть експертам у розрахунку індексу прозорості, участі та доброчесності місцевого бюджетного процесу. Тобто, наскільки відкрита селищна рада у бюджетній роботі.
«З доступом до інформації нашим колегам з обласних центрів пощастило більше, аніж нам. – розповідає керівник проекту Елла Петренко, – Адже міські ради мають власні веб-ресурси, де вже розміщено більшість необхідної інформації щодо використання бюджетних коштів. А нам доводиться добувати її шляхом подачі інформаційних запитів. Але сподіваємося, що і в селищної ради в майбутньому з’явиться веб-сторінка чи блог. Ці ресурси полегшать як доступ до інформації громадянам, так і роботу самим працівникам органу місцевого самоврядування.
Також ми можемо допомогти у створенні так званого громадського бюджету, який покликаний у доступній формі та зрозумілою мовою пояснити громадянам ключові аспекти формування, результати виконання та контролю за виконанням місцевого бюджету. Громадський бюджет сприятиме підвищенню прозорості та доступності основної бюджетної інформації, результатів діяльності органів влади на місцях, коли будь-якому користувачеві стає зрозуміло, яким чином влада акумулює, розподіляє і використовує наші з вами кошти».
Крім того, враховуючи заплановану у державі адміністративно-територіальну реформу, громада має стати більш активною у формуванні та використанні бюджетних коштів, вміти відстоювати свої інтереси та мати реальні важелі впливу на місцеву владу.
Прагнення бути у курсі бюджетного процесу на місцях говорить не про звичайну людську допитливість, а про підвищення громадської свідомості та справжнє прагнення до демократичних змін.
Наталія Сікорська
P.S. Проект «Сільським громадам – прозорі місцеві бюджети» реалізується Білозерським районним осередком ХОМГО «Молодіжний центр регіонального розвитку» в партнерстві з районною газетою “Придніпровська зірка” в рамках ініціативи “Громадянське суспільство та ЗМІ – за прозорі місцеві бюджети!”, що виконується Одеською обласною організацією “Комітету виборців України”, Фундацією “Відкрите суспільство” та громадським партнерством “За прозорі місцеві бюджети!” за фінансової підтримки Європейського Союзу та Посольства Фінляндії в Україні.