У серпні на Херсонщині розпочалася підготовка до місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня 2020 року. ЦВК сформувала 15 територіальних виборчих комісій, якіутворили виборчі округи у Херсонській області. ОПОРА зафіксувала політичну рекламу на носіях зовнішньої реклами, у ЗМІ та Facebook. Найактивнішими були 12 політичних партій. Про це розповів 11 вересня на пресконференції координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Херсонській області Євгеній Гладкий.
У серпні 2020 року Громадянська мережа ОПОРА офіційно розпочала спостереження за передвиборчою ситуацією у Херсонській області та підготовкою до чергових місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня 2020 року.
До спостереження залученні довготермінові спостерігачі у кожному районі області. У день голосування до них приєднаються короткотермінові спостерігачі. Громадське спостереження ОПОРИ спрямоване на об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення виборів. Мета спостереження – ідентифікація ключових проблем виборчого процесу, формування доказової бази та запобігання порушенням через комплексний громадський контроль не лише в ході офіційного перебігу виборів, але й у період який йому передує.
25 жовтня 2020 року відбудуться місцеві вибори у 49 територіальних громадах Херсонської області. Цього ж дня обиратимуть голів та депутатів п’яти новостворених районних рад та обласної ради. Вибори до районних, обласної рад та в 20 громадах відбуватимуться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій у територіальних виборчих округах. Серед цих громад 9 міських, 9 селищних та 2 сільські. Депутати у 29 громадах обиратимуться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах.
У Херсоні – кількість виборців у якому більше 75 тисяч – вибори міського голови відбудуться за мажоритарною виборчою системою абсолютної більшості. У випадку, якщо 25 жовтня 2020 жоден з кандидатів не отримає підтримки в 50% +1 голосів від кількості виборці, що взяли участь у голосуванні – очільника обиратимуть у другому турі.
10 серпня Центральна виборча комісія сформувала у Херсонській області 1 обласну. 5 районних та 9 міських територіальних виборчих комісій з дотриманням термінів та встановлених законодавством процедур.
До 25 серпня включно районні територіальні комісії утворили 23 сільських, 17 селищних виборчих комісій у відповідних районах.
У складі обласної, районних та міських ТВК працюють 270 представників 50 політичних партій.
Найбільше представників у територіальних виборчих комісіях мають п’ять партій: Опозиційна платформа «За життя» – 33 особи (12,22% від загальної кількості членів), «Європейська солідарність», «Слуга народу» та Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» – по 32 особи ( по 11,85% кожна), «За майбутнє» – 21 особа (7,78%).
Виборчу кампанію на початок виборчого процесу можна назвати інтенсивною, але не масштабною. Активність потенційних партій-суб’єктів та кандидатів переважно зосереджується в обласному центрі.
За оцінками спостерігачів Громадянської мережі ОПОРА 12 політичних партій були публічно активні протягом серпня (ПП «Наш Край», ПП «За майбутнє», ПП «Ігоря Колихаєва «Нам тут жити», ПП «Слуга Народу», ПП «Опозиційна платформа – За життя», ПП «Європейська Солідарність», ПП ВО «Батьківщина», Радикальна партія Олега Ляшка, ПП «Блок Сальдо», ПП «Херсонці», ПП «Шарія», ПП «Пропозиція).
У Херсоні зафіксовані намети партій «Опозиційна платформа – за життя», «Блок Володимира Сальдо», «Європейська Солідарність», «ВО Батьківщина».
Досить поширеною є політична реклама у соціальній мережі Facebook. У серпні загалом рекламувалось 413 дописів, приблизна вартість яких становить 2577 доларів. Найчастіше поширювали рекламу політичні партії «Нам тут жити», «Слуга народу» та «За майбутнє».
Станом на початок виборчого процесу сформовані всі територіальні виборчі комісії для організації виборів у Херсонської області. Територіальна організація виборчого процесу відбувалася відповідно до календарного плану – більшість ТВК, які моніторила ОПОРА, вчасно створили виборчі округи 5 та 6 вересня. Поза визначеними законом строками утворили округи Херсонська та Скадовська районна ТВК – 4 та 2 вересня відповідно. Також відомі факти формування округів з порушенням строків у Виноградівській та Великокопанівській сільській ТВК.
Основною проблемою функціонування територіальних комісій є низька якість подань від політичних партій. Деякі подані члени комісій, які є жителями інших областей, відмовлялись працювати або не виходили на зв’язок. Внаслідок цього, територіальні виборчі комісії знаходились під ризиком проведення засідання у неповноважному складі.
Неодноразові заміни і відсутність великої кількості фактично працюючих членів комісії призводили до процедурних порушень із боку комісій.
Через неналежне забезпечення виборчих комісій оргтехнікою, члени комісії не мали можливості роздрукувати постанови та рішення для інформування про свою поточну роботу, тим самим порушуючи статтю 37 Виборчого кодексу України. Наразі ці процедурні порушення не мають впливу на виборчі процеси, що може призвести до зриву відповідних виборів.
Однією з ключових подій неофіційного виборчого процесу став приїзд Президента Володимира Зеленського на Херсонщину. Під час поїздки до Херсону 20 серпня відвідав захід, на якому презентували Стратегію розвитку Херсонської області. На цьому ж заході Зеленський представив майбутніх кандидатів від політичної партії «Слуга народу». На той час, виборчий процес ще не розпочався, тому ми не можемо говорити про відкрите порушення виборчого законодавства. Водночас, Венеційська комісія в своїй спеціальній доповіді, присвяченій використанню адміністративного ресурсу, наголошує не на формальних строках виборчої кампанії, а на необхідності неупередженого та незаангажованого ставлення органів публічної влади до всіх політичних сил вже на етапах формування виборчих комісій та створення округів. Дії Президента відповідно до міжнародних стандартів можуть бути кваліфіковані як використання адміністративного ресурсу.
ОПОРА надіслала Херсонському міському голові Володимиру Миколаєнку лист з пропозицією підписати “Кодекс поведінки посадових осіб та державних службовців під час виборчого процесу”. Дотримання правил Кодексу посадовими особами під час виборів засвідчить відповідність їхньої діяльності демократичним стандартам виборів та сприятиме зменшенню інтенсивності зловживань адміністративними ресурсами.