Співробітники створеного російськими окупантами і підконтрольного їм херсонського телеканалу «Таврія» вирішили слідувати одному з трендів російської пропаганди, яка активно використовує дітей для просування мілітарних та антиукраїнських наративів.
Співробітники телеканалу випустили сюжет про 10-річного хлопчика на ім’я Іван з міста Генічеська, який у вільний від навчання час, одягнувшись в стилізовану військову форму з іграшковим автоматом в руках виходить на узбіччя однієї з міських доріг вітати російських військових.
Іван цілком вписується у сформовану в радянські часи (роспропагандисти дуже люблять рядянщину) матрицю «хорошого хлопчика»: навчання в загальноосвітній школі поєднує з навчанням в музичній по класу акордеона, є неформальним лідером невеличкої спільноти однолітків, а весь вільний час приділяє «громадському обов’язку». Останній – в привітанні російських військових і в збиранні пожертв на окупантську армію.
Гроші, які, за словами пропагандистів, жертвують окупантам генічеські діти, – «подяка за службу», яку вони отримують від деяких водіїв авто, вражених «патріотизмом» хлопців.
Іван каже пропагандистам, що начебто давно спілкується з військовими російської окупаційної армії, які допомогли дітям обладнати «базу», подарували форму, іграшковий автомат, робили інші презенти.
Цей сюжет «Таврії» цілком вкладається в наратив російської пропаганди. Вона використовує дітей як один з основних символів «Z-патріотизму», як засіб формування у росіянина впевненості, що «війна – свята справа, якщо її підтримують навіть діти».
Пропаганда перейшла від зображення дітей як жертв («розіп’ятий хлопчик», «помста за дітей Донбасу») до зображення дітей як провайдерів мілітарної ідеї.
Якщо раніше дітей використовували виключно як емоційний тригер для підігрівання у росіян антиукраїнських настроїв, то зараз діти – один із засобів пропаганди війни і лояльності до окупантів на загарбаних територіях.
Ще в СРСР пропаганда робила з дітей приклади «правильної» поведінки: жовтенята, піонери, комсомольці, Павлік Морозов, Мальчиш-Кібальчиш, «тимурівський» рух, «піонери-герої» під час Другої світової (часто – міфологізовані), ігри «Орлятко» і «Зірниця»… До речі, останні в Росії трансформувалися в одіозний рух «Юнармія».
Зараз російська пропаганда активно вдається до маніпуляцій з використанням дітей як «Z-патріотів». Тут неможна не згадати дуже схожого на генічеського Івана «мальчика Алешу» з білгородської області, який теж одягнутим в стилізовану військову форму вітав російських військових і теж мріяв стати військовим. Публікації про цього хлопчика з’явилися в російських медіа в травні 2022 року.
В березні 2023 року російські пропагандисти активно «розкручували» історію про «Федю – героя России»: про хлопчика з Брянської області, який начебто, попри поранення, врятував двох дівчаток під час нападу «українських диверсантов».
Херсонські пропагандисти, прагнучи теж створити щось в рамках цього «дитячого» тренду, напевне вирішили піти єдиним доступним їм шляхом: створили історію про малого «Z-патріота», який вітає окупантів і збирає для них пожертви. Таким чином окупанти намагаються просувати свої мілітарно-імперські наративи серед усіх верств населення на загарбаних територіях. Особливо – серед дітей і юнацтва. Підростаюче покоління розгладяться загарбниками як резерв для поповнення своєї армії в майбутньому.
Але, сподіваємося, окупація лівобережної частини Херсонщини триватиме не настільки довго, щоб ці плани втілилися.