Найбільше новин з ознаками маніпуляцій у херсонських медіа присвячені місцевим виборам. Це – політична джинса, сумнівні соцопитування, а також тема COVID-19
З 12 по 18 жовтня аналітики проєкту Infocrime моніторили медіапростір Херсона на предмет маніпуляцій і фейків. Всього проаналізовано 1236 медіаповідомлень. Фейків, на відміну від попереднього тижня, ми не зафіксували. Зате місцеві медіа і політики активно використовують приховану політичну рекламу. 93% серед усіх маніпулятивних матеріалів стосуються виборів. Ще 6% – комерційна прихована реклама та 1% – коронавірус.
Маніпулятивна соціологія
У попередніх дайджестах ми вже розповідали про дані сумнівних соціологічних опитувань, якими користуються херсонські політики. Минулий тиждень не став винятком. Кілька видань поширили рейтинги і результати опитувань без повних вихідних даних.
Одразу три видання – Любимый Херсон, Херсонские вести, Херсон.нет – поширили інформацію з анонімного Telegram-каналу про результати опитування щодо кандидатів на посаду міського голови Херсона. Стаття має ознаки прихованої політичної реклами.
«Coглаcнo пocледним данным coциoлoгичеcкoгo oпoрocа прoведённым центрoм coциальных и экoнoмичеcких иccледoваний «ЮГ» результаты первoгo тура выбoрoв Херcoнcкoгo гoрoдcкoгo гoлoвы будут выглядеть cледующим oбразoм: 1 – Cальдo Владимир – 28% 2 – Кирилoв Юрий – 22% 3 – Кoлыхаев Игoрь – 14%», – йдеться у публікаціях.
Втім, жодних вихідних даних щодо цього соцопитування, як того вимагає ст. 50 Виборчого кодексу України (місце і час проведення, замовник, вибірка, питання респондентам, метод опитування), в публікаціях не вказано.
За даними аналітичної системи YouControl, керівником громадської організації «Центр соціальних та економічних досліджень «Південь» є Трубаєв Ігор Володимирович, який балотується до Херсонської обласної ради від партії «Блок Володимира Сальдо». Ігор Трубаєв також є кінцевим бенефіціарним власником ГО «Редакція інтернет видання Херсонські вісті».
Видання Перший регіональний та Херсон.нет опублікували матеріал з ознаками прихованої політичної реклами під назвою «Опрос: 5% горожан готовы сделать мэром Херсона кандидатов из сел Запорожской и Днепропетровской области». В тексті йдеться про кандидатів, яких команда одного з претендентів на посаду міського голови Херсона Ігоря Колихаєва вважає «двійниками».
В матеріалі є маніпулятивне твердження про те, що Колихаєв може виграти вибори вже у першому турі. Як доказ, наводяться дані «соціології» про його підтримку на рівні 37%. Хоча для перемоги у першому турі необхідно набрати 51+ відсотків голосів.
Інформація щодо соціологічного опитування, на яке посилається автор, – неповна. Не вказано, хто проводив це соцопитування? Хто замовник? Яким методом?
Видання Херсон онлайн і Херсонці опублікували матеріал з ознаками замовності «ХЕРСОНЦЫ преодолевают 9% барьер». У ньому йдеться про політичну партію «Херсонці» та її лідера, кандидата на посаду міського голови Херсона Василя Федіна.
Поряд з описом активності кандидатів від партії, в останньому абзаці матеріалу зазначається: «В результате, по последним данным социологии, за Василия Федина и политическую партию «Херсонцы» готовы проголосовать 9,4% избирателеи».
Жодних вихідних даних цієї «соціології» не наведено, що є ознакою маніпуляції.
Описані приклади часто трапляються у передвиборчий період, адже маніпуляція реальними і нереальними соціологічними даними – одна з технологій впливу на громадську думку. Кандидати і партії часто публікують дані, які їм вигідні, які можуть показувати «зростання рейтингів».
На момент підготовки цього матеріалу відкритих даних і актуальних досліджень щодо електоральних уподобань херсонців від провідних соціологічних організацій України не було опубліковано.
В такому випадку радимо перевіряти інформацію про результати опитувань, які публікують політики. Варто поцікавитись: хто проводив опитування? Яка історія цієї організації? Коли вона зареєстрована? Хто її очолює? Які опитування проведені нею раніше? Звертайте увагу на повні вихідні дані опитування, які мають бути наведені згідно з Виборчим кодексом України.
Маніпуляція про те, що в церкві неможливо заразитися коронавірусом
Окрім маніпулятивних заяв політиків, на минулому тижні ми зафіксували маніпулятивний матеріал про пандемію коронавірусу. Сайт «Херсононлайн» передрукував матеріал сайту Знай, в якому автори апелюють до тези, що відвідувати ресторани небезпечніше, ніж молитися в церкві.
В матеріалі автори посилаються на телеграм канал, який пише, що «священики вважають, що сплеск захворювань не пов’язаний з відвідуванням храмів» і наводять думки не лікарів, вчених чи якихось досліджень, а слова… священиків.
Представники ПЦУ та УПЦ одностайні у своїх судженнях: «основна маса людей заражаються не в храмах, адже церкву відвідують максимум 3% населення». Але це звичайна маніпуляція, адже вчені та лікарі-практики вважають, що час від інкубації до продромального періоду триває досить довго, отже, важко взагалі визначити період та місце зараження.
Тому вважати, що загальний відсоток відвідувачів того чи іншого масового заходу є адекватним показником – маніпуляція.
Такі заяви небезпечні, адже можуть створити хибне уявлення про «правильні» та «неправильні» масові заходи, що може призвести до зниження відповідальності кожного щодо карантинних норм. Журналістам слід поряд із думками священиків давати думку експертів та лікарів, які, звісно, будуть не настільки втішними.
Джинса
92% усіх маніпулятивних матеріалів у херсонських медіа мають ознаки прихованої політичної реклами – «джинси».
Такі матеріали переважно розповідають про активність кандидатів на посаду міського голови Херсона та про діяльність політичних партій.
Найбільше прихованої реклами ми зафіксували про Володимира Сальдо, Ігоря Колихаєва, Михайла Опанащенка, Юрія Кирилова, партії УДАР, ОПЗЖ, Херсонці, За майбутнє, Слуга народу, Нам тут жити.
Моніторинг охоплює 9 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсонщина 24), 2 телеканали (Херсон плюс, ВТВ плюс) та 6 Facebook-сторінок кандидатів на посаду міського голови (Володимир Сальдо, Юрій Кирилов, Василь Федін, Ігор Колихаєв, Михайло Опанащенко, Руслан Рубан).
Проєкт реалізується ГО “Інституту масової інформації” і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе?рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.
Контакти: [email protected]
Наша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimekherson