Проведення виборів в об’єднаних територіальних громадах Херсонської області забезпечують 8 районних виборчих комісій, 10 територіальних та 58 дільничних виборчих комісій. Виборчий процес, що офіційно розпочався 9 вересня охопив громади у наступних районах: Білозерському (2 – Станіславська та Білозерська ОТГ), Голопристанському (2 – Бехтерська та Чулаківська ОТГ), Горностаївському (Костянтинівська ОТГ), Каховському та Горностаївському (Любимівська ОТГ), Високопільському (Високопільська ОТГ), Іванівському (Іванівська ОТГ), Олешківському (Ювілейна ОТГ). Ці вибори розмиють межі 2 районів (Каховський та Горностаївський), збільшать кількість населених пунктів, що втратять “статус центрів району” (Іванівка, Високопілля та Білозерка долучаться до Каланчака та Чаплинки), у Херсонській області з’явиться повністю децентралізований район – Горностаївський.
Дані вибори відбуваються за мажоритарною виборчою системою відносної більшості у одномандатних виборчих округах. Вибори міських, сільських та селищних голів відбуваються за однотуровою системою, оскільки у жодному з населених пунктів не зареєстровано 90 і більше тисяч виборців.
За попередніми результатами спостереження в зазначених ОТГ ми можемо констатувати, що виборчий процес переважно відповідає базовим вимогам законодавства, є достатньо конкурентним та не супроводжується порушеннями чи факторами, які здатні поставити під сумнів належну організацію і проведення голосування.
Перші місцеві вибори 29 жовтня 2017 року характеризуються посиленням впливу політичних партій на перебіг локальних виборчих процесів. У порівнянні з 2016 роком збільшується кількість кандидатів від партій, з’являються нові регіональні політичні проекти. Водночас частина парламентських політичних сил знижує рівень присутності – РПЛ, Народний фронт.
У звітний період монітори ОПОРИ аналізували інтенсивність та форми передвиборної агітації кандидатів. Серед лідерів щодо присутності в ОТГ ми можемо визначити – Батьківщина, БПП, Опозиційний блок, Аграрна партія та Укроп. Всі інші, політичні сили, які беруть участь у виборах представлені локально.
Водночас місцева виборча кампанія в об’єднаних територіальних громадах відзначається значно меншою активністю суб’єктів виборчого процесу та насиченістю публічних заходів у порівнянні з загальнонаціональними кампаніями. Навіть після завершення етапу офіційної реєстрації кандидатів переважна більшість учасників виборчого процесу не проявляє публічної активності в округах.
Серед форм передвиборчої агітації переважають прямі контакти – організація зустрічей з виборцями (активізація за останній тиждень), від дверей до дверей, проведення масових заходів та поширення агітаційної продукції.
З огляду на локальний характер виборчого процесу і не надто помітну агітаційну активність кандидатів, інтенсивність виборчих зловживань на цьому етапі виборчої кампанії є мінімальною. Найбільш частими випадками недотримання суб’єктами виборчого процесу законодавства є порушення умов ведення агітації. Рівень застосування адміністративного ресурсу на даному етапі не зафіксовано. Водночас при неформальному спілкуванні моніторам ОПОРИ повідомляють про “прискіпливу увагу та певне включення” адміністрацій (обласного та районного рівнів) у Білозерській, Високопільській, Константянівській та Ювілейній ОТГ.
Окрім того публічна участь у заходах та підтримка кандидатів продовжує лишатись практикою для голови Херсонської ОДА Гордєєва А. Голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв дає інтерв’ю на підтримку та виїжджає на публічні заходи спільно з кандидатами на посади голів та депутатів ОТГ в Херсонській області. Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 4 Закону України «Про місцеві вибори» рівність прав і можливостей участі у виборчому процесі забезпечується в тому числі рівним і неупередженим ставленням органів державної влади, їх службових та посадових осіб до кандидатів та місцевих організацій партій-суб’єктів виборчого процесу. В цьому випадку опубліковані у мережі Фейсбук та агітаційній газеті коментарі голови ОДА демонструють його позитивне ставлення до окремих кандидатів на перших виборах в області.
При формуванні виборчих округів, складу ДВК відповідні виборчі комісії нехтують прямими вимогами закону щодо дотримання балансу і рівності. Кожна з ТВК при формуванні округів не витримала обмеження у 15% різниці, а при аналізу складу ДВК простежується певний “підхід” до розподілу керівних посад.
Як і на кожних виборах матеріальне забезпечення (оргтехніка, належні приміщення тощо) разом з ресурсним та кадровим голодом при наповненні комісій стає ключовою проблемою у законному та ефективному перебігу виборчого процесу. Місцеві засоби масової інформації майже не висвітлюють перебіг кампанії у відповідних громадах. Рівень рахунків, що виставляються комісіям для розміщення офіційної інформації доволі часто є більшим ніж вартість друку бюлетенів.
Не вирішення проблем компенсації роботи членам районних виборчих комісій, яка продовжується з перших виборів до Кочубеївської ОТГ є не тільки проявом бездіяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, але і формою закріплення політичної корупції на місцевому рівні.