Фінансування в розмірі 306 млн 271,3 тисяч рублів (близько $ 2,3 млн) виділене окупаційною владою Херсонської області фейковим військово-цивільним адміністраціям територій, визволених від російської окупації ще у 2022 році.
Про це йдеться в прийнятому і оприлюдненому окупаційною владою «Законі Херсонської області про внесення змін в Закон Херсонської області «Про бюджет Херсонської області на 2024 рік» від 18 березня 2024 року № 27-ЗХО.
Херсон
Найбільше фінансування отримала військово-цивільна адміністрація Херсонської міської територіальної громади Херсонського району Херсонської області. Орган влади з такою назвою офіційно зареєстрований окупантами, про що зазначено в російських реєстрах.
Але в російському адміністративно-територіальному устрої немає такої одиниці як громада. До того ж у серпні 2022 року окупаційна влада своїм указом повернула адміністративно-територіальний устрій Херсонської області до старого стану, тобто, до змін, внесених у 2020 році. Херсонський район був створений в рамках саме цих змін. Тобто, в окупаційному адміністративно-територіальному устрої такого району не має бути.
В документах окупаційної влади окремо виділені Білозерський і Олешківський райони, території яких і входять до складу Херсонського району згідно з новим українським адміністративно-територіальним устроєм.
Тобто, геть незрозуміло, що, за логікою окупантів, має входити до складу Херсонського району, окрім Херсона і його передмість. Також незрозуміло, чому окупаційна влада, «відновивши» старий адміністративно-територіальний устрій області, залишила Херсонський район, та ще й створила там Херсонську міську територіальну громаду, що взагалі – нонсенс з точки зору правових норм РФ.
Згідно з прийнятим окупаційною владою законом, фейкова Херсонська військово-цивільна адміністрація отримала 229 млн 783,4 тис. рублів ($1,74 млн). Фінансування розподілене за кількома статтями, нібито йдеться про забезпечення діяльності повноцінного органу влади.
Найбільша сума – 96 млн 385,4 тис. рублів ($ 731,8 тис.) – виділена за статтею «Житлово-комунальне господарство». З них 83 млн 41,9 тис. рублів ($ 629,3 тис.) передбачається витратити на виплату заробітної плати.
Власне, в бюджеті фейкової Херсонської військово-цивільної адміністрації, який має чотири статті – «Загальнодержавні питання», «Національна економіка», «Житлово-комунальне господарство» і «Культура, кінематографія» – на заробітну плату загалом передбачено 199 млн 778,3 тис. рублів ($ 1 млн 514 тис.). Тобто, майже дві третини бюджету.
Кому окупанти планують виплатити такі гроші, невідомо, бо фактично Херсонської військово-цивільної адміністрації та підпорядкованих їй установ, скоріше за все, не існує. Принаймні, невідомо, хто в цій адміністрації працює, крім її очільника Олександра Кобеця. Він, ймовірно, живе в тимчасово окупованому Росією місті Скадовську. Має Telegram-канал з дуже невеликою кількістю підписників.
В цьому каналі розміщується інформація і про створені окупантами херсонські міські комунальні підприємства, наприклад, про «Херсонміськсвітло». Ці підприємства начебто виконують роботи на окупованій РФ частині Херсонщини. Але більш-менш докладних відомостей про такі підприємства немає в публічному просторі. Як майже немає і відомостей про структуру фейкової адміністрації, фінансування якої, до речі, складає 81 млн 312,8 тис. рублів ($ 616,16 тис.), з яких 65 млн 680,4 тис. рублів ($ 497,7 тис.) – заробітна плата.
Не виключено, що питома вага заробітної плати в загальній структурі бюджету фейкового окупаційного органу влади настільки велика не тільки тому, що дуже мало інших потреб, бо ця «влада» не має територій, якими керує. Заробітна плата – ще й така стаття витрат, де списати гроші не дуже важко за допомогою вже давно відпрацьованих шахрайських схем, наприклад, з використанням «мертвих душ».
Фейкові районні адміністрації
На другому місці за передбаченим в окупаційному бюджеті фінансуваннями – фейкова Білозерська військово-цивільна адміністрація, яку очолює Ірина Козльонкова. На її фінансування передбачено 27 млн 938 тис. рублів ($ 211,7 тис.).
Фінансування розподілене за трьома статтями: «Загальнодержавні питання», «Національна економіка» і «Житлово-комунальне господарство». Найбільше фінансування – на заробітну плату для чиновників – 22 млн 145 тис. рублів ($ 167,81 тис.).
Фейкова військово-цивільна адміністрація Бериславського муніципального округа Херсонської області отримала згідно з документом 14 млн 84 тис. руб. ($ 106,72 тис.), з яких фінансування чиновницьких зарплат – 11 млн 756,1 тис. руб. ($ 89,08 тис.). Очолює адміністрацію Андрій Костюк.
Створена під час окупації частини Миколаївської області фейкова військово-цивільна адміністрація Снігурівського району Херсонської області отримала 13 млн 551,2 тис. рублів ($ 102,7 тис.).
Нагадаємо, восени 2022 року окупанти «приєднали» до Херсонщини Снігурівський район Миколаївської області, щоб провести там псевдореферендум. Очолює цю фейкову адміністрацію Юрій Барбашов.
І тут значна частина фінансування – зарплати чиновників – 11 млн 125 тис. рублів ($ 84,3 тис.).
Серед створених окупантами фейкових органів влади є й військово-цивільна адміністрація Олександрівської об’єднаної територіальної громади Баштанського району Миколаївської області, яку теж можна вважати нонсенсом з точки зору російських норм. Це фейкове утворення, яке очолює колаборантка з Миколаївщини Ольга Полосухіна, теж фінансується з окупаційного бюджету Херсонщини. Воно отримало 12 млн 411,7 тис. рублів ($ 94,05 тис.). З них на зарплату чиновників передбачено 10 млн 153,7 рублів ($ 76,94 тис.).
Фейкова Великоолександрівська військово-цивільна адміністрація отримала 8 млн 503 тис. рублів ($ 64,43 тис.). Заробітна плата чиновників в цій сумі – 6 млн 748,5 тис. рублів ($ 51,13 тис.). Очолює цю фейкову структуру Сергій Поволоцький.
Рішення окупаційної влади Херсонської області про фінансування створених росіянами органів влади, приписаних до визволених у 2022 році територій Херсонщини та Миколаївщини, може мати кілька причин.
Гроші можуть бути прописані в окупаційному бюджеті на 2024 рік, щоб потім списати їх, використовуючи шахрайські схеми на кшталт згаданих вище «мертвих душ».
Також не виключено, що окупанти, фінансуючи території, звідки їх вибили, хочуть досягти пропагандистського та психологічного ефекту, даючи зрозуміти, що вони не втратили інтерес до територій і мають намір повернути їх.
Неможна відкидати і того, що за рядками в окупаційному бюджеті стоять реальні наміри Росії окупувати усю Херсонщину, а, можливо, й інші південні регіони.
Ймовірно й те, що усі ці версії – життєздатні. Згідно з якою діятимуть окупанти? Це з’ясується з часом і залежно від розвитку подій.