Створені окупантами і існуючі лише на папері чотири херсонських «вищих навчальних заклади» внесені окупантами до переліку таких, які можуть видавати дипломи російського зразка.
Але жоден з цих вишів реально не працює, не має ані студентів, ані повноцінного професорсько-викладацького складу.
Що кажуть окупанти
Як повідомляють підконтрольні російським окупантам медіа, до цього переліку включені 29 вузів. Є там і створені за російським законодавством так звані «Херсонський державний університет», «Херсонський технічний університет», «Херсонський аграрний університет», «Херсонська державна морська академія».
Інші виші – також фейкові навчальні заклади, створені окупантами на загарбаних українських територіях, зокрема, в Донецькій і Луганській областях.
«Претендувати на дипломи російського зразка зможуть громадяни РФ, які у 2022 році закінчили виші ЛНР, ДНР, Запорізької та Херсонської областей, успішно пройшли державну підсумкову атестацію, але не отримали документа про закінчення навчання», – йдеться в повідомленні.
В нещодавньому інтерв’ю так звана «ректорка» створеного окупантами «Херсонського державного університету» Тетяна Томіліна казала про майже чотири тисячі студентів, які нібито навчаються в виші і про 12 докторів наук, які нібито там працюють. Але «ректорка», яка працює на окупантів, не назвала жодного прізвища.
А, розповідаючи, про успіхи однієї з викладачок-колаборанток, докторки психологічних наук включеної до комісії із захисту дисертацій, Томіліна сказала, що, науковиця-колаборантка «дуже сильно нервує», коли її прізвище згадують в медіа у зв’язку із співпрацею з окупантами.
Чому це брехня
В даному випадку, як це не дивно, твердження окупантів про наявність на тимчасово підконтрольних Росії територіях Херсонщини якихось вищих навчальних закладів спростували самі… окупанти, точніше, підконтрольні їм медіа.
Телеканал «Таврія» показав сюжет, в якому йдеться про вищу освіту на окупованих Росією територіях Херсонщини. В цьому сюжеті єдині кадри, зняті на окупованій території, – інтерв’ю Тетяни Томіліної росіянину Олександру Малькевичу. Усе інше – архівні кадри, зняті під час окупації Херсона.
І на цих кадрах чомусь ніде не видно великої кількості людей, хоча Томіліна казала про майже чотири тисячі студентів.
Щодо дванадцяти докторів наук, які, за словами окупаційної «ректорки», начебто працюють в університеті, то ректор справжнього Херсонського державного університету Олександр Співаковський сказав, що співпрацювати з окупантами погодилися 12 викладачів, які мають наукові ступені, але не усі з них – доктори наук.
«Загальна кількість професорсько-викладацького складу університету – близько 350 людей. Загальна кількість працівників нашого вишу – близько 900 людей. З них під час окупації Херсона пішли на активну співпрацю з росіянами 19 людей. Тобто, показник – в межах статистичної похибки. Під час окупації Херсона підконтрольне росіянам «керівництво» вишу не змогло запустити навчальний процес», – сказав Олександр Співаковський.
Пішли на співпрацю з росіянами також деякі викладачі Херсонського національного технічного і Херсонського аграрно-економічного університетів, а також Херсонської державної морської академії. Після звільнення Херсона окупанти та їх поплічники створили і зареєстрували в РФ свої «версії» цих вишів, але усі ці «заклади» існують лише на папері. В жодному з них навчального процесу немає.
Чому це важливо
Росіяни прагнуть якомога скоріше створити на тимчасово підконтрольних їм територіях, в тому числі і в Херсонській області, видимість нормального життя, показати, що Росія дуже швидко все налагодила, і стало «краще, ніж було при Україні».
Неодмінна складова нормального життя будь-якого регіону – існування там системи підготовки кадрів, в тому числі – і закладів вищої освіти. Окупантам дуже хочеться, щоб і росіяни, і мешканці окупованих територій, і усі інші вважали, що «там, де Росія, там – достаток і добробут в усіх сферах». Бо лише за цієї умови працює один з головних наративів російської пропаганди, згідно з яким Росія не окупує чужі території, а «визволяє» їх, несе «мир, добро і процвітання».
Але в деяких ситуаціях на кшталт створення системи вищої освіти неможливо збудувати хоча б більш-менш переконливі «потьомкінські деревні». Тому доводиться просто видавати бажане за дійсне і робити вигляд, що «паперові» виші існують реально.
В’ячеслав Гусаков
Цей матеріал було написано ГО “Херсонська обласна агенція громадської журналістики МІСТ” в рамках програми IWPR «Підтримка регіональних медіа України під час війни» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ і справ Співдружності націй Великої Британії. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю ГО “Херсонська обласна агенція громадської журналістики МІСТ” i не відображає погляди Уряду Великої Британії чи Інституту висвітлення війни та миру.