Від початку повномасштабного вторгнення Росії у Україну у прифронтових областях та регіонах, де йдуть бойові дії або є загроза окупації, створюють військові адміністрації. Їх утворює Президент України.
Військова адміністрація – це тимчасовий орган, який поєднує функції обласної влади та місцевого самоврядування. Вони потрібні, щоб забезпечити оборону та порядок і загалом керувати всім на місцях у складних умовах війни. На жаль, у суспільстві є думка, що військові адміністрації тимчасово окупованих територій “нічого не роблять”, адже ці громади не контролюються, а отже і бюджетні гроші на них витрачають даремно.
Журналісти МОСТа спробували розібратися, як працюють законні релоковані військові адміністрації тимчасово окупованих територій Херсонської області, з якими проблемами стикаються, які проєкти вдається реалізувати попри війну та окупацію, звідки вони беруть гроші та скільки ж заробляють їхні начальники.
Хто такий цей начальник ВА?
Станом на червень 2025 року під тимчасовою окупацією перебувають 32 із 49 громад Херсонської області. Усі ці громади мають очільників — начальників і начальниць військових адміністрацій, яких призначив президент.
Начальником військової адміністрації зазвичай стає людина, яка керувала громадою до повномасштабного вторгнення, або інша “людина з влади”, яка погоджується на цю посаду. Також не виключені кандидатури силовиків.
Всі начальники ВА отримують заробітну плату з державного бюджету.
Жодна з військових адміністрацій не працює безпосередньо на території лівобережжя Херсонської області — всі вони релоковані: частина розташована на підконтрольному Україні правобережжі, інші — в сусідніх або віддалених, безпечніших регіонах.
Де ВА беруть гроші?
Очевидно, війна та окупація суттєво вдарили по фінансовій спроможності як деокупованих, так і тимчасово окупованих громад. Місцеві бюджети більше не здатні самостійно забезпечувати навіть базові потреби — значна частина надходжень зникла через втрату територій, бізнесу та населення.
За даними системи Open Budget, у 2024 році до бюджету Херсонської області надійшло 11,15 млрд грн, з яких:
- 8,07 млрд грн (72%) — офіційні трансферти з державного бюджету (дотації, субвенції);
- 2,17 млрд грн (19%) — податкові надходження, переважно податок на доходи фізичних осіб;
- 915 млн грн (8%) — неподаткові надходження.
Тобто область майже повністю залежить від державних дотацій. Саме за ці кошти (та невелику кількість сплачених податків) й працюють військові адміністрації окупованих територій.
А на що йдуть ці гроші?
Ми запитали про це начальників військових адміністрацій. Через безпекову ситуацію дехто з них погодився говорити лише на умовах повної анонімності.
Почнемо з того, що після початку повномасштабного вторгнення та окупації військовим адміністраціям довелося вибудовувати нову систему управління, адже всі процеси були переведені на дистанційну роботу, а більшість реєстрів Херсонської області просто перестали працювати.
Як розповів нам начальник Генічеської МВА Євгеній Родіонов, налагоджувати дистанційну роботу спочатку допомагали ті працівники міськради, які залишилась в окупації, проте з плином часу хтось пішов на співпрацю з окупаційною владою, хтось виїхав за кордон, тож всі дані доводилось відновлювати вручну.
“Ні одного папірця, електронного ключа, нічого. Доступ до всіх баз понад двадцяти шкіл та садочків, десятки бібліотек… до всього треба було отримати доступ, зрозуміти, що з людьми, де вони, як вони. Освітяни, тисяча людей, треба було якось нараховувати їм зарплати, а у кожного свій ранг і стаж. По кожному була піднята інформація. Це величезний об’єм даних”, – згадує Родіонов.
Якщо згрупувати всі функії та обов’язки військової адміністрації їх можна розподілити за сімома основними напрямками:
- Підтримка людей: допомога внутрішньо переміщеним особам з отримання та відновленням документів, робота з реєстрами та надання витягів, оформлення виплат через “Дію” або ЦНАПи, організація роботи регіональних ХАБів та координаційних центрів (видача гуманітарної допомоги, організація культурних заходів, надання психологічної підтримки та юридичного супроводу, організація дитячого відпочинку тощо);
- Підтримка Збройних сил України: закупівля обладнання, техніки та транспорту для потреб ЗСУ;
- Підтримка ветеранів та сімей загиблих військових: організація офлайн та онлайн заходів психологічної підтримки, допомога з оформленням документів та виплат;
- Освіта та медицина: зарплати для освітян, що працюють онлайн, організація видачі медикаментів у ХАБах;
- Співпраця з областями-партнерами: залучення волонтерів, міжнародних та гуманітарних організацій, комунікація та налагодження партнерства;
- Утримання адміністративного апарату: зарплати працівникам;
- Підготовка до деокупації територій: придбання техніки та обладнання, які знадобляться для відновлення адміністративних та соціальних послуг на деокупованих територіях, а також підтримка зв’язків з потенційними інвесторами та міжнародними партнерами.
Тобто адміністрації виступають сполучною ланкою між мешканцями громади, які втратили дім, і системою державних органів, допомагаючи людям зорієнтуватися в нових умовах, надаючи необхідну інформацію та соціальну підтримку.
Деяким громадам навіть вдається займатися меморіалізацією війни, включаючи фіксацію історій родин, які втратили близьких або пережили особисті трагедії.
Проте головним напрямком роботи ВА є саме підтримка внутрішньо переміщених осіб.
Як розповів начальник Каховської МВА Віталій Немерець, який до того ж є одним із співзасновників центру підтримки для внутрішньо переміщених осіб з Херсонщини у Києві, лише в Київській області нині проживає 56 тисяч ВПО з Херсонської області.
За його словами, у ХАБі на постійній основі працюють 20 співробітників з Каховської, Тавричанської та Каланчацької громад — це представники військових адміністрацій і виконавчих органів місцевого самоврядування.
“Ці 20 людей допомагають адаптуватися херсонцям. Насамперед це психологічна підтримка, зокрема і від професійних психологів. Усі розуміють, як важко опинитися в невідомості без елементарних умов для життя. Також людям надають інформацію про безкоштовне житло — хостели, гуртожитки в Києві, які приймають переселенців. У хабі надаємо юридичні консультації, допомагаємо з працевлаштуванням, видаємо харчові набори. Крім того, херсонці можуть отримати безкоштовні медичні послуги на базі ХАБу. Усе це абсолютно безкоштовно”, — розповів Віталій Немерець.
Кадрова реальність військових адміністрацій
Зазначимо, що військова адміністрація ≠ міська чи селищна рада. У військовій адміністрації працює значно менше людей.
Як пояснив начальник Генічеської МВА Євгеній Родіонов, наразі адміністрація з усіма виконавчими органами, управліннями та відділами – 25 людей, а безпосередньо в МВА як у тимчасовому органі працює лише двоє людей – сам Родіонов та його заступник. Для порівняння, до повномасштабного вторгнення у виконавчих органах працювали понад 270 людей.
“Всі виконавчі органи, які були в Генічеську – працюють. З керівництва є начальник і разом з ним може бути бухгалтер, або спеціаліст. Є такі відділи, де немає бухгалтера, просто немає, адже дефіцит кадрів і навантаження дуже велике, не всі витримують”, – пояснив Родіонов.
Кількість працівників у коментарі МОСТу назвав й начальник Каховської МВА Віталій Немерець, він зазначив що наразі за штатним розписом працюють 10 працівників військової адміністрації та 20 – в апараті виконкомів відокремлених підрозділів.
“Отже Каховська міська військова адміністрація наразі працює дистанційно. Роботу продовжують як представники військової адміністрації, так і працівники органу місцевого самоврядування. До роботи залучені не всі, а лише ті, чия робота є наразі необхідною”, – підсумував Немерець.
А як же формується зарплата начальника ВА? І хто та скільки заробляє?
Заробітна плата начальника військової адміністрації формується відповідно до законодавства України та складається з посадового окладу, надбавок (за вислугу років, інтенсивність праці, роботу в зоні бойових дій тощо), щомісячних премій, а також матеріальної допомоги (на оздоровлення чи побутові потреби). У прифронтових регіонах передбачені додаткові компенсації. Конкретний розмір зарплати залежить від рівня адміністрації, навантаження, стажу та умов служби.
Журналісти МОСТа проаналізували декларації начальників військових адміністрацій окупованих громад за 2024 рік та з’ясували, що торік двадцять начальників та начальниць, а також два мери загалом отримали понад 17 млн грн. Зазначимо, що сума вказана без урахування заробітних плат керівників, декларації яких недоступні на сайті НАЗК через безпекові питання.
Тож найбільше серед представленого переліку керівників за останній рік заробив начальник Чулаківської СВА Руслан Русаль, а найменше – начальник Бехтерської СВА Олексій Баткалов.
Детальніше про заробітні плати в інфографіці:


