Завод «Кримський титан», що належить українському бізнесменові Дмитру Фірташу, вже більше трьох місяців працює в умовах блокади. Наприкінці вересня активісти та учасники добровольчих батальйонів перекрили єдину залізничну лінію, що з’єднувала підприємство з материковою Україною. Однак виробничий процес на «Кримському титані» не припинився, і з материкової України туди продовжує надходити сировина.
Залізничний шлях, що веде з материкової України на «Кримський титан», учасники громадянської акції з блокади півострова перекрили ще 29 вересня. Активісти і учасники українських добровольчих батальйонів тоді обґрунтували свої дії тим, що Україна, на їхню думку, не може підтримувати жодних комерційних віносин із Кримом, окупованим Росією.
Експерти пророкували, що блокування під’їзної лінії вже за місяць призведе до закриття заводу, оскільки цим шляхом на підприємство надходила сировина – ільменітова руда, яка є основою для виробництва двоокису титану. Її видобувають на Іршанському гірничо-збагачувальному комбінаті, розташованому в Житомирській області. Цей ГЗК нині у державній власності України. Компанія Дмитра Фірташа Group DF орендувала його до осені 2015 року, після чого Фонд держмайна відмовив їй у продовженні терміну оренди. Водночас, на сайті групи компаній Фірташа цей комбінат значиться як невід’ємна частина виробничого процесу.
Однак, як стверджує російська окупаційна влада Криму, блокада не призвела до згортання виробничого процесу, і найбільше хімічне підприємство півострова продовжує працювати. Більше того, 10 січня російський «голова Криму» Сергій Аксьонов у інтерв’ю телеканалу LifeNews повідомив, що «Кримський титан» готує новий інвестиційний проект із будівництва нового цеху.
«Завод «Титан» готує інвестиційний проект у частині будівництва нового цеху з виробництва хімічних препаратів для лакофарбової промисловості, чисто на російський ринок розраховане», – сказав Аксьонов.
Скорочення та заборгованості
У компанії Groop DF Дмитра Фірташа утримуються від будь-яких коментарів, що стосуються роботи «Кримського титану».
«Зараз питання роботи будь-якого бізнесу в Криму – надто політизована тема. А політику ми не коментуємо, згідно з нашими комунікаційними правилами», – наголосив у коментарі для «Крим.Реалії» прес-секретар DFGroop Олег Арестархов.
У той самий час представники трудового колективу «Кримського титану» стверджують, що блокада не минула безслідно для їхнього підприємства. За їхніми словами, один із двох цехів, розташованих на заводі, працює в повному обсязі, а другий – на дві третини. Скорочення обсягів виробництва позначилось і на прибутках трудового колективу.
Як повідомив кореспонденту «Крим.Реалії» працівник «Кримського титану», який побажав залишитись анонімним, на початку листопада близько тисячі співробітникам оклад був урізаний на третину. При цьому на підприємстві, за його словами, вже півтора роки хронічно затримують зарплату.
«Напередодні Нового року нам виплатили зарплату лише за листопад, а за грудень взагалі поки нічого не давали», – повідомив працівник заводу.
У групі «Кримський титан» у соціальній мережі «Вконтакте» основна тема обговорення – затримка зарплати та її розмір. Також співробітники заводу пишуть, що скорочення обсягів виробництва пов’язане з нерегулярними поставками сировини.
Адміністрація підприємства не надає жодної інформації з приводу ситуації на заводі. Директор «Кримського титану» Андрій Акулов відмовився давати будь-які коментарі кореспонденту «Крим.Реалії»? і запропонував звернутись до прес-служби Groop DF. Там ситуацію на заводі також не коментують.
«Відстежити пересування сировини нереально»
Найбільша загадка – як в умовах товарної блокади півострова на «Кримський титан» надходить сировина з материкової України. Наприкінці грудня минулого року російський «міністр транспорту Криму»? Андрій Безсалов повідомив, що ільменітова руда, необхідна для виробництва двоокису титану, надходить через Керченський порт.
«Ваговози везуть ільменіт. Треба вітати, що з’явився додатковий вантаж для кримських морських портів. Сировина йде для «Кримського титану», – сказав Безсалов на засіданні міжвідомчого штабу з ліквідації надзвичайної ситуації.
Якщо сировина дійсно потрапляє на територію півострова таким чином, не зрозуміло, як її переправляють із материка. Адже, за українським законодавством, усі порти Криму є закритими, і жодне морське судно не має права до них заходити. Джерело Радіо Свобода в порту Миколаєва, яке побажало залишитися анонімним, припустило, що ільменіт можуть переправляти під виглядом будь-якої іншої руди.
«В останньому кварталі 2015 року з Миколаївського порту ільменітова руда не переправлялась. Але якщо вона йде «ліваком», то хто її буде реєструвати? А візуально так може виглядати будь-яка руда. А різної руди Миколаївський порт перевалює тисячі тонн», – повідомило джерело.
Версії про те, що ільменітову руду до Криму переганяють морем, дотримується й експерт фонду «Майдан закордонних справ» Юрій Смілянський. На його думку, сировину для «Кримського титану» можуть переправляти як через Миколаївський, так і через Одеський порт.
«Буксир виводить баржу в море з українського порту, від’єднується від неї, а там її чіпляє другий буксир і веде до Криму. Перестикування відбувається у відкритому морі. А на несамохідній баржі жодної ідентифікації немає, відстежити її рух нереально», – говорить експерт.
Готову продукцію, за словами Смілянського, «Кримський титан» також перевантажує морем. Для цього, каже він, завод Фірташа може використовувати приблизно ту ж схему, що і для доставки ільменіту на підприємство.
«Товар вантажиться на баржі. Буксиром вони вивозяться в море. Там він або перевантажується, або баржа чекає на інший буксир, який тягне її в Одеський або Іллічівський порт. Там товар перевантажують на судна або залізничні вагони і везуть кудись», – вважає експерт.