“Обережно, не стійте там. Бачите, воно все провисає. Мої працівники тут прибирають постійно, а воно сиплеться і провисає. Гляньте, це просто стріха, солома, дошки. Отакої біди наробив цей снаряд”, – показує на велику дірку в стелі над сценою директор Херсонського обласного театру ляльок Віктор Гаврилюк.

Фото: Іван Антипенко
Вночі 16 січня 2023 року російські військові обстріляли Херсон із системи залпового вогню “Град”. Внаслідок атаки пошкоджень зазнали житлові будинки, а також типографія і театр ляльок, розташовані на вулиці Університетська.

Фото: Іван Антипенко
Симпатична будівля з двориком і затишним залом, у якому колись лунав сміх і дитячі оплески, сьогодні тихо чекає на повернення своїх глядачів. Через турботу про них та постійні обстріли колектив театру не може показувати свої вистави на рідній сцені.

Фото: Іван Антипенко
Проте херсонські артисти активно гастролюють Україною, де їх приймають із радістю і особливим ставленням, зізнається директор театру.




Фото: Іван Антипенко
Віктор Гаврилюк показав нам, як виглядає будівля театру ляльок після обстрілів, який слід після себе залишили окупанти та з яким настроєм художній колектив іде в новий театральний сезон.
“Коли прилетів снаряд, ми побачили, яке воно всередині”
“Херсонці думають, що наш театр ляльок відкрився 1986 року, коли колектив отримав цю будівлю у користування. Проте театр веде свою діяльність з початку 70-х років минулого століття, а будівля має ще давнішу історію. З початку 20-го століття на цій сцені проходили різні культурні заходи, репетиції проводив відомий режисер Всеволод Мейерхольд. Будівля стара, побудована з кримського каменю, є й саман. Коли прилетів снаряд, ми побачили, яке воно всередині, які тріщини пішли”, – каже Віктор Гаврилюк, проводячи темним коридором до місця прильоту.
Вихід на сцену театру.
Великий промінь світла падає з даху прямо на сцену театру. Над головою звисають металеві конструкції, на яких тримаються софіти й уламки покрівлі. Після прильоту працівники театру перекрили дах власними силами і за кошти театру, виручені під час гастрольної діяльності.

Фото: Іван Антипенко
“Сцена в нас дуже хороша, ми її бережемо, бо вона зроблена по всіх правилах. Ось, бачите, дощечки, наче паркетні. Але це корабельний брус, укладений боком”, – показує на запилену сцену Віктор Григорович.

Одразу за кулісами – глядацький зал, знайомий багатьом херсонцям. Не лише малечі, яка відвідувала постановки артистів лялькового театру, а й дорослим, які бували тут під час відомого театрального фестивалю “Мельпомена Таврії”. До війни тут грали артисти з різних країн та міст.

Фото: Іван Антипенко
М’які крісла невеликого залу вкриті товстою напівпрозорою плівкою, яка має захистити тканину від пилу. Стеля тут постраждала не сильно – обвалилися кілька білих квадратів, що лежать у металевому профілі.

Усі вікна в будівлі лялькового театру зашиті OSB-панелями – уже звичним будівельним матеріалом, що “прикрашає” сьогоднішні фасади прифронтового Херсона. Близько 12 вікон у старих рамах побилися після прильоту “Граду” в січні та після детонації снарядів неподалік – біля університету, гуртожитку. Металопластикові рами і склопакети в них – витримали, проте їх теж вирішили зашити OSB, щоб уберегти від нових вибухів.

Фото: Іван Антипенко
“У нас таких вікон десь 86. Нам обласна рада надала цей матеріал безкоштовно. Ну, а наші хлопці вже позакривали ці вікна з усіх сторін. Всередині вони відкриті, щоб провітрювалося і щоб у разі вибуху їх не видавило”, – додає директор театру, демонструючи трубу від “Граду”, яка пошкодила будівлю.

Фото: Іван Антипенко
“В мене на столі лежав портрет Путіна”
Під час російської окупації у 2022 році на базі Херсонського обласного театру ляльок пробували запустити “Театр юного зрителя”. Цю незаконну установу очолив Олександр Подереча – проросійський сепаратист із Одеси. Свою мотивацію виїхати під час російського вторгнення з Одеси до Херсона він пояснював бажанням повернутися до рідної Росії, де його захищатиме російська армія від “произвола ВСУ”.

Фото: Іван Антипенко
Так як майже весь колектив українського театру відмовився від співпраці з росіянами, окупаційній дирекції доводилося шукати нових акторів та персонал.

Фото: Іван Антипенко
“У нас пішов на співпрацю один машиніст сцени, якого вони зробили актором. Може, він все життя хотів стати актором, а тут такий шанс, так кар’єра пішла вгору, – розповідає про минулорічні події в театрі Гаврилюк. – І ще працювала моя колишня бухгалтерка, яку я звільнив і вона зараз судиться зі мною. Оце буде скоро суд. А так, тут були всі приїжджі”.

“Цей Олександр Подереча – цікавий персонаж, співав у кабаках різних. І був головний режисер, теж чудний. Він закінчив наше училище культури, потім десь потерся в Москві і заразився московською хворобою”, – каже директор.
Російські діячі встигли поставити тут спектакль “Великолепный Кот в сапогах” для дітей та виставу для дорослих “Драма. Абсурд. Чайка”, прем’єра яких відбулася рівно рік тому, наприкінці вересня. Про це нагадує їхня афіша з репертуаром на листопад, виконана в жахливому дизайні.

На території театру окупанти влаштували дільницю під час так званого референдуму.
Гаврилюк зайшов до театру через тиждень після звільнення Херсона в листопаді минулого року.

Фото: Іван Антипенко
“Тут стояла декорація, виглядало так, ніби вони просто вийшли на перекур під час репетиції. Все залишилося на місцях. В мене на столі лежав портрет Путіна, російські передвиборчі агітки”, – каже Гаврилюк, здираючи з вхідних дверей театру російську табличку з написом “Выход”.

Фото: Іван Антипенко
Про присутність російської дирекції в театрі ляльок нагадують пофарбовані в червоний колір меблі, кілька нових іграшок для вистав та декорацій на сцені. Більшість майна, включно з транспортом, на якому зараз гастролюють українські актори, залишилися в Херсоні. Окупанти вивезли лише кілька комп’ютерів.

Фото: Іван Антипенко
Віктор Гаврилюк показує іграшку у вигляді короля Данила Галицького з барткою. “Нам його подарував Львівський театр ляльок, а бартку – Коломийський. Данило тут простояв усю окупацію, охороняв кабінет. Вони, мабуть, не знають, хто це. Побачили корону і подумали, що царь”, – жартує очільник театру.

“Коли люди дізнаються, що ми з Херсона, то відчувається особлива підтримка”
“Це у нас декорації з вистави Микита Кожум’яка, це були такі ідоли, їх було 11 штук, вони по сцені розставлялися. Вони всі в кінці зіставлялися і складалася карта України. Оце також із Кожум’яки, як фрески з Софії Київської”, – Гаврилюк показує декорації з різних вистав херсонського театру, що стоять у великому холі.

Фото: Іван Антипенко
Під час окупації трупа змушена була покинути Херсон. Частина колективу роз’їхались в різні міста і закордон, хтось перейшов працювати до інших театрів. До херсонців приєдналося кілька нових молодих акторів з Київського училища культури.

Фото: Іван Антипенко
“Треба їздити, працювати і заробляти кошти – на інвентар, нові подорожі, господарчу діяльність. Купили собі нові мікрофони, автономну колонку, ще якісь дрібниці. Поки ми не можемо працювати в Херсоні, але нас дуже підтримують інші театри і міста. Запрошують в гості, діляться декораціями, якщо в них є такі ж вистави в репертуарі”, – розповідає Віктор Гаврилюк посеред глядацької зали.

Фото: Іван Антипенко
У квітні, травні і в червні у херсонського театру ляльок був насичений графік. Їздили по фестивалях, виступали у школах і дитсадках – йшли до свого глядача у Кіровоградській, Вінницькій, Чернівецькій, Івано-Франківській областях. Директор театру каже, що їх усюди тепло приймали. Вже заплановані гастролі й на наступні місяці.

“Я не хочу хвалити свій театр, але я вам скажу, що вистави з задоволенням дивляться і вихователі, і кухарі приходять, якщо в садочку працюємо. Коли люди дізнаються, що ми з Херсона, то відчувається особлива підтримка. От ми були у місті Звягель у школі. Підходить дитина і питає: «У вас є скринька?». Крім того, що вони купили квитки, батьки дали їм гроші, щоб вони передали у фонд нашого театру. Це дуже приємно. Тоді ми назбирали півтори тисячі гривень”, – каже Віктор Гаврилюк.

Фото: Іван Антипенко