Найбільший тендер минулого тижня вартістю 479 мільйонів гривень на реконструкцію мосту на Херсонщині був проведений за новою Методикою визначення вартості дорожніх робіт, прийнятої наказом Мінінфраструктури у жовтні 2022 року.
Про це повідомляє видання «Наші гроші».
Ця методика передбачає, що ціна будь-яких дорожніх ремонтів визначається за так званими «укрупненими показниками вартості».
Як це виглядає і показав договір ДП «Місцеві дороги Херсонщини» з ТОВ «Автомагістраль-Південь».
З нього відомо, що найбільші суми підуть на прогонові споруди мосту (107 млн грн), будівництво під’їзних доріг (96 млн грн) та улаштування залізобетонних бурових паль (63 млн грн). Але ніде нема жодних даних про ціну будматеріалів та вартість самих робіт, які лежать в основі цих розрахунків.
Якщо просто, це означає, що замовник і підрядник домовились, що вартість реконструкції мосту становить 479 млн грн. Але чи є ця ціна адекватною, чи не зашито в ній завищені ціни металоконструкцій і асфальту для формування корупційної маржі – невідомо.
При цьому очевидно, що відповідні дані про вартість матеріалів існують. В Методиці прямо вказано, що для ремонту роблять локальні кошториси, а в них є прямі витрати з цінами матеріалів:
При цьому торги на реконструкцію мосту проводились за принципом «проектуй і будуй». Тобто підрядник має сам розробити проект робіт, а значить і сам формувати ціни будматеріалів, визначити вартість їх доставки до місця робіт та вартість використання механізмів, розміри заробітних плат. Також відомо, що ціна ремонту розраховувалась в програмному комплексі АВК і мала бути передана замовнику.
Тобто вартість будматеріалів безсумнівно могла бути виокремлена та оприлюднена в «Прозорро».
Однак державний замовник і приватний підрядник цього не зробили. В документах, поданих «Автомагістраллю-Південь», є тільки вказівка про наявність якогось конфіденційного документу, що є якоюсь комерційною таємницею.
На початковій стадії тендеру анонімна фірма звернулась до замовника з низкою питань щодо формування пропозиції. Але зрештою на торгах був лише один учасник «Автомагістраль-Південь». З лідером картелю і уклали угоду лише на 2% дешевше від очікуваної вартості.
Таким чином використання нової Методики визначення вартості дорожніх робіт призвело до закріплення НЕпрозорих правил ціноутворення у дорожній галузі, яка в останні роки була основним джерелом видатків в Україні. В останній рік перед вторгненням на дорожні ремонти було спрямовано 11% видатків державного бюджету України, у півтора рази більшим від усіх видатків на оборону.
З моменту обрання народним депутатом від «Слуги народу» у 2019 році, керівництва «Укравтодором» до 2021 року та Міністерством інфраструктури лобістом нової методики ціноутворення в дорожніх ремонтах був Олександр Кубраков, нинішній віцепрем’єр-міністр з відновлення України — Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури.
Заступник директора ДержДорНДІ Станіслав Гвоздіков пояснив «Нашим грошам», що укладання такого договору з боку ДП «Місцеві дороги Херсонщини» є порушенням Методики, Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування та статті 7 ЗУ «Про ціни та ціноутворення».
Методикою визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (далі – Методика), яку затверджено Наказом Мінінфраструктури від 07.10.2022 №753 (зі змінами, внесеними наказом Мінінфраструктури від 25.11.2022 №887) визначено, що нове будівництво, реконструкція, ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування є предметом її регулювання.
Пп 10-15 Завдання на розробку проектної документації містять достатньо інформації для формування очікуваної вартості згідно пп 3.23., 3.24., 3.24.2. та 3.25. Методики, щоб оголосити тендер (лише оголосити тендер / не будувати). Кінцеву вартість будівництва буде уточнено за результатами експертизи Проекту, який буде розроблено переможцем цієї закупівлі. Оскільки нашим законодавством передбачено, що будь-який об’єкт може будуватись лише не підставі проектної документації, яка розроблена та затверджена у установленому порядку та пройшла експертизу. Лише на підставі затвердженої документації буде формуватися вартість виконання робіт.
Відповідно до п. 6.2. Методики, під час цієї закупівлі для формування пропозиції учасника замовник мав надати: відомість обсягів робіт (BoQ) без зазначення цін; креслення (за наявності); технічну специфікацію із зазначенням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі (надав), вимог до якості матеріалів (надав); перелік основних матеріальних ресурсів, зміну цін, які можуть суттєво вплинути на вартість дорожніх робіт та послуг впродовж періоду їх здійснення, із зазначенням питомої ваги кожного з них у загальній вартості дорожніх робіт та послуг (очікуваній вартості) із зазначенням цін, визначених за базою даних цін за останній місяць, що передує даті оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі чи спрощеної закупівлі, за формою, наведеною в додатку 28 до цієї Методики.
Крім того, в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі замовник має вказати суму коштів на покриття ризиків всіх учасників дорожніх робіт та послуг та суму коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. За рішенням замовника відомість обсягів робіт може бути складена за міжнародною системою вимірювання дорожніх робіт та послуг (зокрема: POMI Принципи вимірювання (міжнародні) для будівельних робіт, NRM (1, 2, 3) Нові правила вимірювань, опубліковані Королівським інститутом дипломованих геодезистів (RICS), CESMM4 міжнародна система вимірювання робіт, стандартний метод вимірювання цивільного будівництва, четверте видання, розроблений Інститутом інженерів- будівельників (The Institution of Civil Engineers (ICE)).
Методикою передбачено, шо відомість обсягів робіт (BoQ) формується під час складання інвесторської кошторисної документації за формою, наведеною в додатку 1 до цієї Методики, із зазначенням видів робіт/послуг та відповідно до системи вимірювання дорожніх робіт та послуг, наведених у класифікації дорожніх робіт та послуг (п. 2.3. Методики).
Підготовка відомість обсягів робіт за міжнародною системою вимірювання дорожніх робіт та послуг CESMM4 детально описано в Розділах 1,5 та 6 Стандартного методу вимірювання в цивільному будівництві – CESMM4. Оригінал англійською і технічний переклад CESMM4 українською доступний для користувачів з українським IP безкоштовно для завантаження за посиланням: https://www.icevirtuallibrary.com/…/10.1680/cessmfr.64409
Враховуючи вищезазначене, укладання такого договору є порушенням Методики, Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування та статті 7 ЗУ «Про ціни та ціноутворення».