Чиновники з Міністерства економічного розвитку пообіцяли представникам громадських організацій публікувати в окремому розділі на своєму сайті висновки моніторингів щодо порушень процедури державних закупівель, які надсилаються до контролюючих органів. Урядовці підготувати спеціальний наказ та врахувати пропозиції громадських активістів упродовж півтора місяці. Таких домовленостей досягли учасники круглого столу «Державні закупівлі в Україні: масштаб зловживань, шляхи вирішення, персоналії, регіони», який був організований Центром Політичних Студій та Аналітики за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа. Також чиновники розширять доступ до більшості закритих даних на сайті «Вісника державних закупівель» для народних депутатів, журналістів та громадських активістів.
«Експерти Центру Політичних Студій та Аналітики промоніторили вісім областей України, тобто третину країни. Загалом ми дослідили 98 органів місцевої влади – це районні державні організації та організації місцевого самоврядування. Обсяг закупівель, які ми промоніторили, становить 550 млн гривень і використання не менше третини цих коштів викликає певні сумніви. За нашими підрахунками, 150 млн гривень витрачені неефективно», – зазначив директор ЦПСА Віктор Таран.
За його словами, перешкоджає у роботі експертів ЦПСА під час дослідження прозорості держзакупівель відсутність на сайті «Вісника державних закупівель» детальної інформації про тендери у кожній з областей.
На цьому ж наголосив і голова правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін. Він зазначив, що народним депутатам, журналістам та громадським активістам потрібен зручніший інтерфейс на сайті вісника. За такої перспективи вони матимуть можливість перевіряти відповідність законодавству проведених тендерів.
«На сайті вісника є два рівні доступу. Один – дуже вузький для всіх користувачів, інший – для контролюючих органів, з можливістю аналітики. Нам також потрібен ширший доступ, щоб робити вибірку та висновки по областях, визначати у скількох тендерах переміг певний учасник у конкретному регіоні тощо», – зазначив Віталій Шабунін.
Підтримав пропозицію розширення доступу до даних про проведені тендери і головний редактор порталу «Наші гроші» Олексій Шалайський. За його словами, наразі все більше регіональних журналістів активно користуються сайтом «Вісника державних закупівель», але не мають можливості фільтрувати інформацію за областями. Відтак, вони не можуть нормально дослідити як проводились держзакувлі у їхньому регіонів, чи дотримувались місцеві чиновники законодавства, чи були зговори між замовниками та учасниками тендерів.
«За рік моніторинг Мінекономіки виявив певні основні порушення у сфері державних закупівель. Найбільш корумпована процедура – це закупівля в одного учасника. На сьогодні замовник сам приймає рішення про застосування цієї процедури, хоча дуже часто немає підстав для такої закупівлі. Але ми можемо лише надавати рекомендації щодо усунення цієї проблеми», – розповів під час круглого столу заступник директора департаменту державних закупівель та державного замовлення Мінекономрозвитку Святослав Пересунько.
За версією його колеги, начальника відділу аналізу державних закупівель та державного замовлення Наталії Шимко, українці не можуть побачити у «Віснику державних закупівель» інформації про те, як витрачаються близько 200 млрд грн бюджетних коштів на закупівлі.
Щоб уникнути таких порушень, необхідним є щонайшвидше прийняти законопроект № 2207, – з цим погодились усі присутні на круглому столі.
«Причини порушень у сфері держзакупівель можна поділити на два глобальних моменти – це зловживання певні, ми цього не виключаємо, та недостатній рівень знань у членів комітетів з конкурсних торгів», – додала Наталія Шимко.
Виправити проблему некомпетентності членів тендерних комітетів, за словами директора ЦПСА Віктора Тарана, можна, забезпечивши підвищення професійного рівня державних службовців шляхом поступового формування корпусу спеціалістів із держзакупівель у кожному органі влади. Ці та інші пропозиції щодо покращення проведення державних закупівель експерти Центру Політичних Студій та Аналітики озвучили під час круглого столу.
Водночас, представники громадських організацій запропонували урядовцям, аби вони публікували в окремому розділі на своєму сайті окремо висновки моніторингів щодо порушень процедури державних закупівель, які надсилаються до контролюючих органів.
«Якщо ми будемо бачити суто висновки моніторингу, які ви передали прокуратурі і антимонопольному комітету, то будемо впливати на ці органи, щоб вони реагували на вашу зроблену роботу», – запевнив Віталій Шабунін.
«Проблема ще й у тому, що влада на сьогоднішній день не є прихильником прозорості державних закупівель», – наголосив народний депутат, голова комітету ВРУ з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Віктор Чумак.
«Ми з вами працюємо у середовищі протидії, коли найбільш зацікавлені сторони не зацікавлені у відкритості держзакупівель. І це не лише чиновники, а й бізнесмени, які працюють за рахунок корупційної ренти. Зберегти прозорість можна шляхом виведення «на світ Божий» тих держзакупівель, які здійснюються за рахунок державних та своїх власних коштів. Стратегічні цілі – створення абсолютно прозорого європейського тендерного законодавства», – підсумував Віктор Чумак.
Аби створити таке законодавство, фахівці Центру Політичних Студій та Аналітики разом із партнерами розпочали розробку законопроекту «Про публічність використання податків», який має стати першим кроком до побудови прозорої тендерної системи.
«Якщо народні депутати, журналісти, представники владних структур та громадських організацій спільно докладуть усіх зусиль для покращення тендерного законодавства і якщо усі наші сьогоднішні домовленості будуть виконані, то вже у найближчій перспективі ми матимемо прозоре проведення державних закупівель», – підсумував Віктор Таран.
Проект “Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель” реалізується Центром Політичних Студій та Аналітики в межах спільної ініціативи Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа.Реалізація компоненту «Підтримка місцевих ініціатив» програми «Об’єднуємося заради реформ (UNITER)», що виконується Pact Inc., стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), та фінансовій підтримці Міжнародного фонду «Відродження».
Думки, що були викладені на заході, є винятковою відповідальністю Центру Політичних Студій та Аналітики та не обов’язково відображають точку зору USAID, уряду США, Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа.