Частіше дивитися вгору та прислухатися до оточуючих звуків – саме так треба робити мешканцю Херсона, щоб збільшити шанси на виживання у прифронтовому місті.
Російські артилерійські, ракетні обстріли та скидання керованих авіабомб – частина буття херсонців вже протягом майже двох років. А в останні кілька місяців додалися до цього і атаки з безпілотних літальних апаратів (БпЛА).
За даними Херсонської обласної військової адміністрації, протягом останніх трьох місяців кожен другий поранений внаслідок російської агресії постраждав внаслідок дій безпілотників. Стали вони і причиною знищення або пошкодження майна: приміщень, транспорту тощо.
Є в Херсоні місця, куди через загрозу, яку становлять російські дрони, люди намагаються не їздити власним автотранспортом. Якщо потрібно туди вирушити, беруть таксі, коли вдається, або користуються велосипедами, або навіть дістаються пішки. Це – прибережні території. Хоча ворожі безпілотники можуть долітати до вулиці Університетської або до місця, де колись був розташований кінотеатр «Салют». Саме через небезпеку від безпілотників міська влада припинила рух громадського транспорту вулицею Перекопською. Час від часу припиняється його рух і Університетською.
У передмістя Херсона, селище Антонівку, або у розташований неподалік нього мікрорайон Кіндійка таксисти категорично відмовляються їхати, бо там небо просто кишить російськими безпілотниками.
Мешканка Херсона Олена Кривчун нещодавно втратила через атаку ворожого дрона автомобіль. Жінка каже, що її авто – цивільне, і його неможливо сплутати з військовим, навіть під час спостереження з дрона-розвідника.
Але, попри це, нещодавно саме на її авто російський дрон скинув вибухівку.
– Це сталося на вулиці Чорноморській. Вибухівку скинули так, що снаряд через люк у даху залетів у салон – саме на водійське сидіння, – розповідає Олена. – Результат – пошматована машина. Знищені салон, дах і скло. Коли це сталося, мене в машині не було. Якби я перебувала там, я б не вижила.
За словами жінки, під час інциденту на місці, де він стався, перебували лише цивільні мешканці міста.
– Там ходили звичайні перехожі. Мешканці будинку наводили лад на прилеглій території, поливали рослини. Щоправда, та місцевість розташована не дуже далеко до річки Дніпро, на Олешківському напрямку, звідки і запускаються на Херсон російські дрони. Вони – біда Дніпровського району. Долітають навіть до вулиці Кулика,- згадує херсонка
Олена розповідає, що після атаки ворожого дрона на її автівку викликала поліцію. Але зробити це в Херсоні не дуже просто.
– Я зателефонувала на 102. Судячи з відповіді автовідповідача, мій дзвінок був переправлений на поліцію Тернопільщини, і там не було вільних операторів, щоб прийняти виклик. Це тривало десь півгодини. А потім моя колежанка, яка знала, що зі мною трапилося, зателефонувала на 101, і тільки завдяки цьому вдалося викликати наряд патрульної поліції, – пояснює жінка.
Поліцейські приїхали десь через 20 хвилин, і їхня поведінка дуже здивувала жінку.
– Авто з правоохоронцями проїхало повз мене. Виявилося, що наряд доїхав до місця, де можна було сховатися, і вже звідти патрульні зателефонували мені, попросили сфотографувати наслідки ворожої атаки і принести фото їм. Мене і мого чоловіка це дуже здивувало і обурило. Чоловік буде скаржитися на такі дії поліцейських.
За словами Олени Кривчун, херсонські поліцейські не провели повний огляд машини на місці пригоди. Оглянули її лише увечері, коли власники доставили авто додому:
– Лише близько 18-ї години поліцейські провели повний огляд машини, усе сфотографували і задокументували.
Пані Олена – підприємиця, вона має в Херсоні заклад харчування. Автомобіль був потрібен їй здебільшого для роботи, щоб їздити у справах.
– Справи йдуть, м’яко кажучи, не дуже добре, – каже жінка. – Наш заклад розташований в центральній частині міста. Зараз ми працюємо з 12 до 14 годин у форматі їдальні. Назвати таку роботу бізнесом важко. Це – діяльність, яка дозволяє ледь-ледь триматися на плаву. Тому втрата машини в такій ситуації – дуже важка втрата. Тим більш, для мене, бо я живу за містом, де з громадським транспортом – велика проблема.
Мешканка Херсона каже, що російські дрони становлять для людей не меншу небезпеку, ніж ворожі артилерія чи КАБи:
– Заряди, які скидають з дронів, часто містять вражаючі елементи у вигляді невеличких дротиків, радіус розльоту яких – чималий.
Олена Кривчун вважає, що боротьба з ворожими безпілотниками, яка ведеться в Херсоні – недостатня, тому російські дрони – причина багатьох випадків загибелі та поранень містян.
Натомість українські військові запевняють, що ті дрони, які залітають вглиб міста – дуже мала частина від того, що запускають окупанти. Кажуть, що чимало дронів знищують ще на підльоті.
– Зона ураження дронів зараз – 5-6 кілометрів від берегової лінії. Ми просимо людей зважати на це та дотримуватись правил безпеки, – каже про ситуацію в місті український військовий з позивним Moonlight – один з тих, хто захищає Херсон від російських безпілотників.
На запитання, чи буде вона намагатися отримати якусь компенсацію за знищену машину, Олена Кривчун зазначає, що подаватиме у держструктури відповідні документи:
– Увесь пакет документів я оформила, що, до речі, пов’язано з певними витратами. А ситуація зараз така, що була змушена домовитися про оплату у розстрочку.
Щоправда, механізму надання компенсації за знищені внаслідок російської агресії автомобілі зараз в Україні немає.
Втім, є законопроєкт №11147, який визначає правові та організаційні засади надання державою компенсації за пошкодження та знищення автомобілів внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених російською агресією. Проєкт закону передбачає, що фізичні та юридичні особи, їхні спадкоємці та правонаступники зможуть отримати компенсації за пошкоджений та знищений транспорт. Розмір компенсації визначатиметься в кожному випадку окремо, виходячи з експертної оцінки.
Але поки невідомо, чи стане цей законопроєкт законом. І невідомо, коли стане, якщо пройде необхідні для цього процедури.
Російські окупанти не приховують, що вважають законною ціллю будь-яке авто в Херсоні. Навіть якщо це – авто міжнародних гуманітарних місій. Наприклад, нещодавно один з прокремлівських Telegram-каналів хизувався знищенням автівки місії ООН, на яку скинули з дрону вибухівку.
Автомобілісти намагаються пересуватися найбільш небезпечними вулицями Херсона максимально швидко, але якщо автівку помітив ворожий оператор безпілотника, врятуватися дуже важко, бо дрон пересувається в повітрі зі швидкістю до 140 кілометрів на годину.
Влітку ховатися від російських БпЛА херсонцям допомагали крони дерев. Зараз там – усе менше листя. Тобто, восени, взимку і навесні, доки не з’явиться на деревах нове листя, дрони становитимуть для херсонців ще більшу небезпеку.
Автори: В’ячеслав Гусаков, Олена Гнітецька.