Інститут масової інформації за підтримки уряду Великої Британії провів моніторинг ЗМІ у низці регіонів України в рамках проекту “Будуємо мости заради реформ і довіри”. Дослідження, поміж іншими, мало на меті висвітлити рівень подачі місцевого контенту в ЗМІ, залучення активістів та громадських діячів у процесі створення локальних новин, рівень представленості місцевої влади в медіа.
Публікуємо звіт, який стосується шести ЗМІ Херсона різних типів, це останній із публікованих звітів.
Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів:
У Херсоні найвищі показники кількості новин на місцеву тематику – 84%, у порівнянні з іншими містами, такими як Харків – 62% чи Миколаїв – 60%.
При цьому високий показник продемонстрували всі три типи ЗМІ, так, у друкованих та інтернет-ЗМІ цей показник відповідно склав 87% та 89%, на телебаченні показники трішки нижчі – 76%.
Однак, в ці показники входять матеріали з ознаками замовлення та “паркет” (прес-релізи,описи прес-конференцій, офіційні заяви), а також ті матеріали, які не можна зарахувати до суспільно важливих, це стосується: криміналу, культури та інформації розважального характеру.
Відповідно рівень власне журналістських матеріалів суспільно значущих значно нижчий.
Матеріали з ознаками замовлення – херсонська ситуація:
У херсонських ЗМІ зафіксовано 7% джинси від матеріалів про місцеву тематику. Найбільше таких матеріалів зафіксовано у інтернет-ЗМІ – 16% матеріалів з ознаками замовлення, по 2% матеріалів зафіксовано в друкованих ЗМІ та на місцевому телебаченні.
Але, безумовно, ми розуміємо, що це не виключно джинса у чистому розумінні (проплачені матеріали). Частину матеріалів з ознаками замовлення було розміщено в межах редакційної політики медіавласника. Так, прикладом впливу медіавласника на редакційну політику є випадок, коли сайт «Херсонські факти», який пов`язують з одним із кандидатів на посаду міського голови Владиславом Мангером не написав про перемогу його опонента, і, відповідно, не повідомив про остаточні результати виборів міського голови.
Журналістські стандарти та місцева тематика:
Херсонські медіа найчастіше порушують стандарт балансу думок, загалом за трьома типами ЗМІ рівень порушення цього стандарту складає 35%. Найгірші показники з дотримання балансу на телебаченні та в інтернет-виданнях, відповідно 42 та 40% матеріалів є незбалансованими, в друкованих виданнях – 24%.
Порушення цього стандарту може свідчити про замовний характер матеріалів.
У 28% матеріалів у херсонських ЗМІ порушується стандарт відокремлення фактів від коментарів. Порушення цього стандарту може свідчити про бажання зманіпулювати громадською думкою. Найчастіше цей стандарт порушується в інтернет-ЗМІ – у 31% випадків. У друкованих виданнях та на телебаченні порушення цього стандарту складає відповідно 27 та 26%.
Достовірність в херсонській локальній пресі порушується у 14% випадків. Проте це узагальнений показник, тут суттєві розбіжності залежать від типу ЗМІ: так, у інтернет-ЗМІ посилань на джерела немає у 20% матеріалів, а в друкованих всього у 8%. На телебаченні стандарт достовірності порушений у 13% випадків.
Аналіз матеріалів про місцеву владу:
У Херсоні зафіксований один з найвищих показників матеріалів про місцеву владу – 30% не враховуючи “паркету”, але тут можуть міститися матеріали з ознаками замовлення, оскільки період моніторингу припадав на передвиборчу кампанію. У Херсоні вибори відбулись не без інтриг. Так, у другий тур вийшли діючий мер Володимир Миколаєнко та представник колишньої Партії регіонів Володимир Сальдо, який згодом зняв свою кандидатуру на користь представника партії «Батьківщина» Владислава Мангера. Звичайно, така ситуація активно обговорювалась в медіасередовищі, внаслідок, це стало одним із чинників значної кількості матеріалів про владу.
Найбільше – 48% матеріалів про владу було розміщено на телебаченні. Найменше в пресі – 16%, в інтернет-ЗМІ 27% матеріалів стосувались діяльності влади.
Новини про владу в Херсоні подають або нейтрально, або ж позитивно, критики влади у локальних медіа не виявлено.
Журналістська робота по окремих темах:
Актуальним є висвітлення діяльності громадського сектору, яке часто полягає у критиці влади, подачі альтернативних коментарів та точок зору. Проте у миколаївських ЗМІ рівень присвячених цьому матеріалів становить лише 4%. Найбільше уваги цій темі приділяють інтернет-ЗМІ – 6%. Найменше – 3% – телебачення, 4% – друковані ЗМІ.
Ще однією важливою темою для містян є проблеми житлово-комунального господарства. Цій темі місцеві ЗМІ приділяють більше уваги, ніж місцевому активізму: 13% у локальних медіа присвячені цій проблемі. Найбільше про це пишуть друковані ЗМІ – 17% матеріалів. Нижчий показник – 9% сюжетів про ЖКХ на місцевому телебаченні, в онлайн-виданнях присвячено 14% матеріалів.
Моніторинг проводився з 22 жовтня по 8 листопада 2015 року на сайтах “Херсон онлайн” та “Херсонские вісті”, газетах “Гривна” та “Новий день”, телеканалах “Скіфія” та ВТВ+ у рамках проекту “Будуємо мости заради реформ і довіри”, який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.