Жодне херсонське медіа, відповідно до методології ІМІ, яка ґрунтується на українському законодавстві, не можна назвати абсолютно прозорим, а майже половина проаналізованих медіа є абсолютно непрозорими.
Такі результати вибіркового аналізу десяти онлайн ЗМІ та сайтів п’яти місцевих телеканалів, який на початку лютого 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 10 інтернет медіа (ХерсонОнлайн, Херсонці, Мій Херсон, Херсонщина за день, Любимый Херсон, Kherson.net, Український південь, Кавун.city, Новий день, Перший регіональний) та сайти п’яти місцевих телеканалів (UA: Херсон, Крату, Твій+, ВТВ+, Херсон+).
Методологія дослідження передбачала перевірку наявності відомостей: про засновників, контактні дані ЗМІ, інформацію про аудиторію, менеджерів, головного редактора, оприлюднення редакційної політики (статуту) і фінансових даних. ЗМІ отримувало 1 бал, якщо інформація міститься на сайті, 0 балів, якщо її немає та 0,5 балів, якщо інформація присутня не в повному обсязі. Максимально можна було отримати 7 балів.
Відмітимо, що вимоги щодо телеканалів – є обов’язковими і регламентується законом, тоді як щодо новинних інтернет видань таких вимог не існує але ця інформація є суспільно важливою і її публікація є проявом поваги до читача.
Чотири з п’яти херсонських телеканалів – прозорі
Чотири з п’яти херсонських телеканалів є прозорими, адже вони набрали більш 3,5 балів. Найбільше балів набрав ВТВ+ (5 з 7 можливих). Трохи менше, 4,5 бали, набрав телеканал Твій+. Для абсолютної прозорості не вистачило вказати на сайті прізвище головного редактора та фінансової інформації, а каналу Твій+ тих же даних і розміщення статуту, хоча принципи редакційної політики на сайті є.
І якщо неповідомлення про головреда – це дивна річ, адже це, як правило, публічна особа – обличчя каналу, то із фінансовою прозорістю питань багато.
В Україні завжди було ніяково прозоро декларувати свої доходи та рухи фінансів, це не стало визначною характеристикою бізнес-культури. Проте це дає можливість зробити висновки щодо фінансових спроможностей та фінансової незалежності засобу масової інформації, адже саме фінанси найчастіше можуть стати тим фактором, який обмежуватиме свободу та будь-які принципи медіа.
Забігаючи наперед скажемо, що жодне з перевірених медіа не опублікувало такої інформації. Більше того, автор цих строк теж керує та є засновником медіа, яке теж не публікує ніякої фінансової інформації. І це дійсно є своєрідним обманом аудиторії, яка не розуміє, хто фінансово впливає на медіа.
Не розмістив статут та редполітику, дані про головреда та фінанси канал Херсон+, набравши, в результаті, 4 бали.
Такі ж проблеми є на сайті філії Суспільного, UA:Херсон, але цей канал ще й не розмістив структуру власності. Натомість на сайті вказано, що канал знаходиться у структурі суспільного мовника. Але цього вистачило тільки для того, щоб отримати 3,5 бали.
Телеканал “Крату”, розмістивши з усього переліку необхідної інформації тільки контактні дані, набрав 1 бал. А отже, є єдиним абсолютно непрозорим телеканалом у Херсоні.
Шість з десяти: більшість херсонських сайтів абсолютно непрозорі
Відразу шість з десяти проаналізованих інтернет медіа Херсонщини виявилися абсолютно непрозорими, а один з них набрав 0 балів. Сайт Український південь, що належить екс-співробітниці державного телеканалу «Скіфія» Лідії Григор’євій, не містить взагалі ніякої інформації ні про власників, ні про те, як можна зв’язатися хоч з кимось в редакції.
Недалеко від нього опинилися інші п’ять сайтів-аутсайдерів. “Херсон онлайн” розмістив тільки лічильник відвідуваності, “Херсонці” – тільки номери телефонів редакції, “Мій Херсон” містить тільки інформацію про редакційну політику, а сайти “Перший регіональний” та “Херсонщина за день” містять тільки контактні дані.
Сайт “Херсон.net” ми визнали непрозорим, адже тут виявили тільки контакти редакції, лічильник відвідуваності та щось схоже на редакційну політику. А це дало сайту тільки 2,5 бали.
“Кавун.city”, набравши 3,5 бали став прозорим сайтом. Тут є контактна інформація, дуже добре виписана редакційна політика та інформація про засновниць проекту, які, як ми зрозуміли з тексту на сайті, і є власницями. Окрім цього, сайт містить інформацію про середньомісячну кількість відвідувачів, але ніяких посилань на лічильник чи інші підтверджуючі сервіси ми не виявили.
І ще одним прозорим сайтом є “Любимий Херсон”. Це єдине медіа, де окрім контактів, власників та керівника, вдалося знайти інформацію про головного редактора. Слабким місцем редакції стала редакційна політика, яку слід було б розписати ширше. Цей сайт набрав 4,5 бали і став лідером нашого аналізу.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews