Продаж прав на оренду землі сьогодні залишається однією з вагомих складових місцевих бюджетів. Саме тому, органи місцевого самоврядування природньо мають бути зацікавлені у проведенні чесних аукціонів з продажу прав оренди та у збільшенні надходжень від цих аукціонів.
Недоліки традиційних аукціонів
Зараз Земельний Кодекс України передбачає обов’язкову публікацію оголошення про запланований аукціон лише на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Однак далеко не всі потенційні орендарі регулярно здійснюють моніторинг цих оголошень, що зменшує рівень інформованості суспільства та, як наслідок, знижує конкуренцію під час проведення земельних торгів, збільшує корупційні ризики у цій сфері».
Наявність конкуренції – основа земельних торгів. Відсутність конкуренції між учасниками повністю нівелює переваги такого інструменту як торги та виглядає як звичайна угода купівлі-продажу.
Публічність таких процедур є основним завданням України після закріплення європейського вектору розвитку держави та підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, а також умовою подальшого євроінтеграційного процесу, який передбачає серйозні виклики, пов’язані з проведенням соціально-економічних реформ та інституційних перетворень в Україні, у тому числі й у земельній сфері.
Введення електронних торгів наддасть можливість повноцінно реалізувати антикорупційну стратегію в сфері земельних аукціонів та забезпечити гласність процесу проведення земельних торгів.
Де втрачають херсонці
В Земельному кодексі детально прописана складана та застаріла процедура продажу прав на оренду землі. Для цього в місцевій газеті та на сайті Держгеокадастру орган місцевого самоврядування розміщує оголошення про запланований аукціон з прав оренди землі. Інколи таке оголошення дублюється на сайті місцевої ради. Цю інформацію не бачить широкий загал мешканців громади і аукціон проходить повз людей.
В той же час, деякі ваші сусіди, які пересуваються здебільшого на габаритних іноземних авто, уважно читають і сайт Держгеокадастру і місцеву газету, хай би який тираж в неї не був. І ці ваші сусіди точно знають чого від цих аукціонів чекати: корупції, кумівства та закритості. Адже для тих, хто зацікавлений купити права на оренду землі задешево, найперший ворог – публічність і, відповідно, велика кількість учасників торгів їм ні до чого.
Процедура, прописана у Земельному кодексі, зрозуміла хіба що юристам та державним чиновникам і не працює на користь місцевої громади. За такою схемою, земельні торги визнаються такими, що відбулись за умови участі двох учасників, наприклад депутата місцевої ради та його кума.
Тобто, за великим рахунком якщо ви знаєте коли відбудуться торги на конкретну бажану ділянку, вам достатньо мати знайомого ліцитатора (ведучого аукціону), ну і, звичайно ж, родича для повної картини. За офіційними даними Держгеокадастру, середній рівень конкуренції на торгах у 2016 році становив 2,75 претендента, тобто ні про який ринок мова не йде в принципі.
При цьому, звичайно, коли справа проходить без зайвого галасу, присутні очевидні корупційні ризики. За даними аналізу, в 53% земельних аукціонів, плата зросла всього лише на 28,4 грн. за гектар, тобто майже не змінилась у порівнянні із стартовою ціною.
Можна заробити
Система електронних аукціонів СЕТАМ пропонує органам місцевого самоврядування Херсонської області підвищити кінцеву ціну земельних лотів в середньому на 15%. Ці кошти точно стануть в нагоді при закупівлі ліків для місцевого ФАПу або при ремонті початкової школи.
В той же час державна система електронних аукціонів СЕТАМ дозволяє не тільки прибрати нарешті від землі місцевих «князьків», а й заробити додаткові кошти для села чи міста.
Рівень підвищення ціни залежить від багатьох характеристик об’єкта, його розташування, призначення тощо. В середньому ціна зростає на 10 %. Але із правил бувають виключення.
Наприклад, нещодавно безпосередньо в Голопристанському районі Херсонської області ми реалізували земельну ділянку площею 40 гектар в. З 405 тисяч початкової ціни вона була продана за 1 млн 230 тисяч гривень. У аукціоні взяли участь 8 учасників, що зробили 104 ставки. Ми спостерігали як ціна спочатку піднімаєтеся на 10-20 тисяч гривень, потім дійшла до одного мільйона і пішла далі. Підвищення ціни склало 300% від початкової. Чи не яскравий приклад для інших районів області?
Більше учасників – більша ціна
Причини ефективності електронних аукціонів – у їх відкритості. Сайт СЕТАМ повністю відкритий для користувачів. Будь-який мешканець села чи міста може зайти до сайту, побачити перелік земельних ділянок, що пропонуються на аукціоні і взяти в ньому участь. Так ми сформували найбільшу в країні базу користувачів електронних майданчиків, яка працює як за регіональним, так і за галузевим принципом. Якщо в районі є бажаючі взяти участь в аукціоні, ми точно знайдемо їх та залучимо до торгів. А прийшовши на торги, учасник вже за «спортивним» принципом, має бажання купити бажану ділянку.
Таким чином, відкритість та чесність системи СЕТАМ відлякують недобросовісних корупціонерів, що 26 років грабували країну. На торги приходять люди, дійсно зацікавлені в користуванні землею та купують її із значним підвищенням ціни. Але найголовніше – кошти від цього підвищення ціни йдуть не до кишені місцевих «баронів», а до бюджету органу місцевого самоврядування. А далі – відповідно до бажання місцевої громади – на ліки, ремонти шкіл та дитячих садочків, на дорогу, що вже стала «напрямком».
Я запрошую небайдужий активістів, депутатів, журналістів донести цю інформацію до жителів херсонської громади, адже багаті землі краю можуть використовувати значно ефективніше та більш чесно, а вигода від цього піде на користь самим херсонцям.
Віктор Вишньов, генеральний директор ДП “СЕТАМ”