Серед 29 місць для агітації, визначених Херсонською міською радою, у 23 місцях відсутні передбачені рішенням рекламні щити, стенди чи дошки оголошень, 5 є в наявності, проте не мають відповідного маркуванняі розрізнити дошки оголошень та місця передвиборчої агітації неможливо. І тільки одне відповідає критеріям доступності й має надпис «агітаційна дошка».
Це виявили спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА.
Ще 18 грудня Херсонська міська рада прийняла рішення «Про відведення місць для розміщення матеріалів передвиборної агітації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року», згідно з яким виконавчий комітет районних у місті Херсоні рад повинен був забезпечити обладнання стендів, дошок оголошень для розміщення матеріалів передвиборної агітації у відведених місцях та зняття передвиборних агітаційних матеріалів відповідно до строків, визначених чинним законодавством.
До рішення додавався перелік місць для розміщення матеріалів передвиборної агітації у місті Херсоні, у якому передбачено встановлення рекламних щитів, стендів та дошок оголошень.
З 17 по 22 січня спостерігачі ОПОРИ провели моніторинг вище зазначених місць для агітації, оцінивши їх наявність та доступність як для представників кандидатів, так і для виборців.
Так, із 29 передбачених рішенням місць для агітації 5 є в наявності, проте не мають відповідного маркування. Це 4 інформаційні стенди та 1 рекламний щит біля зупинок міського транспорту.
Лише одне місце відповідає критеріям доступності, адже на ньому вказано, що це «агітаційна дошка».
У селищах, які належать до районів Херсону, місця для агітації відсутні. Лише у зазначеному місці в селищі Степанівка спостерігач ОПОРИ зафіксував дошку оголошень, але на ній не було зазначено, що вона для агітаційних матеріалів й там була розміщена інша інформація.
Також проблематично знайти місця агітації, що знаходяться біля чи на території адмінбудівель установ, особливо це стосується будівель, які розташовані на території ринків, а таких серед визначених міськрадою місць налічується 10.
Загалом «покриття» обласного центру місцями для агітації виглядає наступним чином. Червоним відмічені місця, де передбачені рішенням міськради рекламні щити, стенди та дошки оголошень відсутні, жовтим – наявні, але без відповідного маркування та складно знайти, зеленим – наявні та позначені як місця для агітації.
Часто точна адреса, вказана в офіційному переліку місць, не співпадає з фактичним їх місцезнаходженням, що може стати перешкодою як для агітаторів, які хочуть донести інформацію, так і для виборців, які хочуть її отримати.
Як коментує координатор довготермінового спостереження Громадянської мережі ОПОРА в Херсонській області Максим Єлігулашвілі, з кожними виборами ситуація не змінюється, фактично ці дошки є певним фейком. Ради приймають рішення, незважаючи ні на облаштування місць для агітації, ні на відповідність об’єктів кількості населення. Враховуючи те, що ситуація від виборів до виборів повторюється, то, можливо, варто прибирати цю фактично мертву норму, яка перестала бути ефективною.
Нагадаємо, що відповідно до ч. 4 ст. 59 Закону України «Про вибори Президента України» місцеві органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування не пізніш як за дев’яносто днів до дня виборів відводять місця та обладнують стенди, дошки оголошень у людних місцях для розміщення матеріалів передвиборної агітації. За розміщення агітації у не відведених для цього місцях настає відповідальність, передбачена ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів».