Минулої середи в малому залі Херсонської міськради пройшло засідання Громадської ради при Херсонському міському голові, в рамках якого у форматі круглого столу відбувся круглий стіл – дискусія про проблеми, що виникають під час підготовки та проведення конкурсів держзакупівель за бюджетні гроші міста.
Для участі в дискусії окрім членів Громадської ради були запрошені представники бізнесу, начальник відділу державних закупівель міськради Наталя Сурма та представники розпорядників бюджетних коштів: Департаменту ЖКГ, Управління капітального будівництва міста. Завданням круглого столу було зібрати думки підприємців, громадських діячів та представників влади щодо зручності й доступності процедур проведення конкурсних торгів.
У зв’язку з тим, що в місті склалася непроста ситуація з державними закупівлями, про що свідчать численні публікації в ЗМІ, Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень разом з партнерськими організаціями розпочинає програму «Партнерство громадськості та бізнесу задля прозорих та доступних державних закупівель в Херсоні», метою якої сприяти подоланню проявів корупції в сфері проведення державних закупівель, створення режиму реальної конкуренції між претендентами, шляхом проведення комплексного моніторингу конкурсних процедур, та надання методичної допомоги представникам бізнесу.
Були проведені попередні дослідження – експертне опитування та моніторинг ЗМІ, на основі чого були виокремлені наступні проблеми:
1) Наявні комітети з проведення торгів, тендерні комітети не є незалежними органами, позаяк очолюються або керівниками установ-замовників, або їх підлеглими, і складаються з їх підлеглих згідно з положеннями.
2) Трапляються ситуації, коли ціна переможців конкурсів є значно вищою за ціну на вільному ринку.
3) Законом передбачена можливість замовників відмовити учасникам з формальних причин (наприклад, «неправильно оформлені документи» – грубо кажучи, кома не там стоїть).
4) Можливість участі у конкурсі формально непов’язаних між собою учасників, що насправді знаходяться в змові.
5) Складність в технічній частині документації – величезна кількість різноманітних документів, довідок, підтверджень, що часто дублюють одне одного, надаються за плату, а в терміновому режимі – також за корупційну доплату, і вимагаються навіть від підприємств, які беруть участь у конкурсах цього замовника не в перший раз.
6) У результаті того, що процедура відкритих торгів складна, замовники намагаються розбити предмет закупівлі на кілька частин, щоб уникнути дії закону. Причому це робиться за одностайною згодою замовника та постачальника (підрядника) та з відома розпорядників коштів, під приводом прискорення закупівель.
7) Критерії оцінки не містять в якості балів поняття гарантії виробника. Для обладнання може використовуватися заводська гарантія, яка втрачає сенс, якщо, наприклад, товари постачаються з Китаю.(ч.6 ст. 28 закону дозволяє замовнику, а не зобов’язує його додавати гарантію (лише у вигляді обслуговування, а не в терміні експлуатації) в сумі по балах від 0 до 50%. Фактично це призводить до щорічної потреби в капітальному ремонті ніби то вже “капітально відремонтованих” доріг.
8) У плани закупівель, які публікуються, потрапляють тільки заплановані закупівлі, які за сумами перевищують 200 тисяч гривень для товарів і послуг та 1, 5 млн для робіт. Таким чином, громадськість позбавляється можливості контролювати процес закупівель на менші суми.
9) Нерідко доцільність, необхідність і суспільна корисність закупівель викликає сумнів. Наприклад, у бюджеті 2015 року в 3 рази була збільшена кількість прибирань вулиць, яке у зв’язку з нерівномірним фінансуванням може то не робитися зовсім, то робитися по кілька разів на день. Створюється враження, що деякі закупівлі плануються виключно з метою допомогти постачальнику (підряднику), щоб він потім допоміг керівнику замовника.
10) Недостатнє інформування про заплановані конкурси на сайті міськради і обмежене інформування про результати торгів.
При обговоренні проблем начальник відділу державних закупівель міськради Наталя Сурма з деякими аргументами погодилась, але висловила деякі заперечення. А саме, на її думку, до складу комітетів з закупівель можуть входити лише службові особи замовника. Також, на її думку, брати участь в добровільних процедурах електронних закупівель з реверсійними аукціонами (торгами на зниження типу “хто менше”) орган місцевого самоврядування може лише сплативши великі гроші сертифікованим інтернет-майданчикам.
Члени громадської ради, уважно вислухавши експертів та спікерів, висловили своє зацікавлення темою та вже сформували деякі пропозиції:
Переформувати комітети із закупівель шляхом додання до існуючих складів активістів, яких для цього включити до громадських рад відповідних управлінь, департаментів та інших замовників, зробивши їх таким чином «іншими» особами замовника.
Місту Херсону добровільно приєднатися до розпорядження КНУ від 11.05.15 №1511 про проведення допорогових закупівель (поріг – 1 млн 500 грн для робіт, 200 тисяч грн. – для товарів та послуг) через реверсійні аукціони на сайті міськради.
Внести зміни до положень замовників про обов’язкову публікацію ними усіх планів закупівель та змін до них на сайті міськради включно з закупівлями на допорогові суми.
Додатково внести зміни до положень цих замовників про затвердження міським головою зазначених планів закупівель.
Перед проведенням процедур закупівель видів «відкриті торги» або реверсний аукціон замовнику моніторити наявні роздрібні ціни на ринку на предмет закупівлі в разі їх наявності.
Провести засідання засідання бюджетного комітету Громадської ради, на якому створити робочу групу з громадських активістів та підприємців. Робоча група буде слідкувати за процесом державних закупівель та вносити свої пропозиції для її покращення.