Кабінет Міністрів України у грудні минулого року дав старт роботі нової Державної митної служби. Рішенням Уряду (розпорядження від 04 грудня 2019 р. № 1217-р) погоджено пропозицію Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення з 8 грудня 2019 р. Державною митною службою функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної митної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань державної митної справи. В Уряді вважають, що від результативності митниці багато в чому залежить наповнення бюджету.
Водночас, відбулося скорочення кількості регіональних митниць з 26 до 16; запущено тестовий портал та кол-центр для скарг громадян; створено онлайн-калькулятор розрахунку платежів при митному оформленні автомобілів тощо.
Державна установа «Урядовий контактний центр» (Центр) також долучилася до роботи Нової Митниці. З 26 листопада 2019 року на базі Центру було розпочато роботу «гарячої лінії» Державної митної служби України за номером 1548, на яку надійшло понад 2,5 тис. звернень (станом на 21.01.2020 р.).
Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, загалом упродовж 2019 року на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 2 тис. звернень з питань митної справи. На більш як 1000 з них працівниками Центру надано заявникам необхідні роз’яснення та довідкові консультації. Решта – надіслані на розгляд органам виконавчої влади.
Аналіз проблематики звернень з митних питань, що надійшли на урядову «гарячу лінію», засвідчив, що найчастіше скарги громадян стосувалися затримки митного контролю та оформлення документів (переважно на території Львівської, Одеської, Закарпатської, Волинської та Київської міської митниць). Громадяни нарікали на кількагодинні і навіть неодноденні черги на митних постах («Умань» Уманської, «Одеса-центральний» і «Чорноморський» Одеської, «Ліски» і «Слобожанський» Дніпропетровської, «Городок» Львівської, «Ягодин» Волинської митниць тощо). Заявники висловлювали обурення, що митні формальності працівниками митниці не здійснювалися, причину не пояснювали; затримувались у зв’язку з проведенням додаткових процедур, наприклад, огляд товару, лабораторні дослідження, вимога надати додаткові документи тощо.
У зверненнях стосовно оплати митних платежів заявниками переважно оскаржувався розмір платежів при розмитненні товарів і транспортних засобів. Найчастіше громадяни повідомляли про завищення, на їх думку, митної вартості товарів та митних платежів, насамперед, працівниками Київської міської, Львівської, Одеської, Кіровоградської, Дніпропетровської митниць.
З питань дотримання правил переміщення через кордон найбільше зареєстровано звернень щодо правил перетину кордону автомобілями з іноземною реєстрацією та їх розмитнення. Зокрема, громадяни потребували роз’яснень стосовно: терміну перебування в Україні транспортних засобів з іноземною реєстрацією без розмитнення; документів, необхідних для перетину кордону іноземним автомобілем тощо.
Заявників, зокрема суб’єктів підприємництва, турбувало питання скорочення кількості регіональних митниць та митних постів (наприклад, «Херсон-центральний»), що призвело до незручностей та матеріальних втрат у зв’язку із необхідністю транспортування вантажів до більш віддалених постів.
Так, наприклад, на урядову «гарячу лінію» звернулася жителька м. Херсон – директор приватного підприємства. Вона повідомила, що міський митний термінал по вул. Нестерова, 2-В у вересні 2019 року було реорганізовано та залишено для обслуговування тільки одного підприємства. Інші підприємства вимушені звертатися до єдиного терміналу в Херсонській області, що знаходиться у райцентрі – місті Олешки. Вартість послуг тут удвічі дорожча, натомість вибору у підприємств нема, і вони вимушені користуватися його послугами. Тому заявниця просила вжити заходів для відновлення роботи митного терміналу у м. Херсон.
За результатами розгляду звернення, Голова Комісії з реорганізації Митниці ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополь (далі – Митниця) повідомив, що через Херсонський міжнародний аеропорт суттєво збільшився пасажиропотік, який має стійку тенденцію до зростання в подальшому. З метою забезпечення діяльності Митниці в даному напрямку та ефективного використання людського ресурсу, були внесені зміни до її Організаційної структури з передачею штатних одиниць Сектору митного оформлення м/п «Херсон-центральний» до м/п «Херсон-аеропорт».
Крім того, місце доставки ТОВ «ОптЦентр», яке знаходиться за адресою м.Херсон, вул.Несторова, 2-В, не ліквідовано та продовжує своє функціонування, за умови використання його суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності, якому належить місце доставки. Директора ТОВ «ОптЦентр» попереджено про необхідність вжиття заходів щодо вантажів, які будуть надходити на адресу інших суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності.
Водночас, у Митниці поінформували, що відповідно до п. 1 та п. 3 ст. 247 Митного кодексу України митне оформлення товарів та транспортних засобів комерційного призначення здійснюється в місцях розташування відповідних підрозділів органів доходів і зборів протягом робочого часу, встановленого для цих органів, та в будь-якому органі доходів і зборів з пред’явленням їх цьому органу, якщо інше не передбачено Митним кодексом.