Інститут масової інформації в рамках проекту «Будуємо мости заради реформ і довіри» за сприяння посольства Великої Британії провів дві хвилі контент-аналізу ЗМІ у восьми регіонах Півдня та Сходу України. Перша хвиля моніторингу відбувалася восени 2015 року (з 22 жовтня по 8 листопада), друга протягом 22 лютого – 6 березня.
У Херсоні під моніторинг потрапили: сайти “Херсон онлайн” та “Херсонские вести”, газети “Гривна” та “Новий день”, телеканали “Скіфія” (обласне) та ВТВ+.
Результати другої хвилі аналізу: ?
Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів
У Херсоні рівень публікацій та сюжетів на місцеву тематику порівняно з першою хвилею моніторингу зріс на 5% та склав 89% загальної кількості матеріалів. Це найвищий показник серед усіх міст, що підлягали моніторингу (у сусідніх Миколаєві – 64%, в Одесі – 77%). Прикметно, що і в попередню хвилю моніторингу херсонські ЗМІ також за цим показником були на першому місці.
Найвищий показник зафіксовано в інтернет-ЗМІ – 94% і порівняно з попереднім показником він зріс на 5% (з 89%), далі херсонське телебачення – 88% (ситуація покращилася аж на 12%), відтак у друкованих медіа показник зріс на 1% і склав 85%.
Матеріали з ознаками замовлення
Ситуація з рівнем матеріалів з ознаками замовлення дещо покращилася, що передусім обумовлено періодом проведення дослідження. Нагадаємо, перша хвиля моніторингу проводилась одразу після першого туру місцевих виборів, що зумовило вищий рівень джинси, натомість друга хвиля стартувала 22 лютого 2016 року, відповідно, період дослідження припав на міжвиборчий період, що і привело до зниження замовних матеріалів у всіх досліджуваних типах ЗМІ.
У Херсоні в середньому за трьома типами ЗМІ (інтернет, ТБ, друковані) зафіксовано лише 5% матеріалів з ознаками замовлення від загальної кількості матеріалів на місцеву тематику. Це на 2% нижче, ніж показало попереднє дослідження.
Змінились і лідери розміщення джинси, якщо за попередньої хвилі моніторингу найбільше джинсували онлайн-видання (16%), то тепер цей показник найвищий у телебачення – 6%, натомість в інтернет-ЗМІ та в пресі ці показники склали по 4% (хоч, для прикладу, на сайті khersonline.net кількісно джинси зафіксовано 32 випадки, але разом із ХВ та загальною більшою кількістю матеріалів процент нижчий).
Журналістські стандарти та місцева тематика
Ситуація з дотриманням журналістських стандартів у післявиборчий період (друга хвиля моніторингу) теж стабілізувалась. Загалом рівень дотримання стандарту балансу думок зріс на 18% і склав 83%, тоді як попереднього періоду лише 65% матеріалів можна було вважати збалансованими.
Найвищий цей показник в пресі – збалансованими тут виявились аж 94% матеріалів (попереднього періоду моніторингу 76%). Натомість на телебаченні показник збалансованих матеріалів підскочив на 21% від 59% восени 2015 року до 80% у 2016-му. На 15% порівняно з попереднім періодом моніторингу зріс показник збалансованих матеріалів у онлайн-виданнях і склав 76% (за попереднього моніторингу 61%).
У середньому дещо покращилося дотримання стандарту достовірності (з 87% до 88%), при цьому на 1% впало дотримання даного стандарту на ТБ (показник опустився з 87% до 86%), натомість у пресі та інтернет-ЗМІ зріс на 2%: з 93 до 95% та з 80 до 82% відповідно.
Щодо дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів, то на загал можна говорити про покращення ситуації в херсонських ЗМІ: у середньому показник зріс з 72% до 83%, і найліпше цього стандарту дотримувалися у пресі – 88% в порівнянні до осінніх 73% (зростання 15%), преса обійшла телебачення, яке мало минулого періоду кращий показник у 74%, але й тут зафіксовано зростання до рівня 83%.
В інтернет-ЗМІ ситуація залишилася майже на тому ж рівні, експерти ІМІ відзначили зростання в 1% з 69 до 70%. Для порівняння, у Миколаєві цей показник на голову вищий, на рівні 89-90%, вочевидь, херсонські журналісти гірше справляються із власною емоційністю та безсторонністю.
Аналіз матеріалів про місцеву владу
Місцеві журналісти стали менше приділяти уваги місцевій владі. Так, якщо попереднього періоду моніторингу власне журналістських матеріалів, присвячених місцевій владі було 30%, то під час другої хвилі цей показник впав на 4% і склав 26% від матеріалів на місцеву тематику.
Найактивніше цю тему висвітлювали в пресі – 32% матеріалів стосувались місцевої влади (лише в цьому типі ЗМІ зафіксоване зростання, з 16%).
Найменше матеріалів про владу зафіксовано в інтернеті – 18% (зменшення на 9% з 27% восени). На телебаченні цей показник склав 28% (восени, під час виборів їх було аж 48%).
Натомість якщо брати матеріали про владу взагалі, то не може не турбувати високий показник паркету в інтернет-ЗМІ: 68% від усіх новин та сюжетів про місцеву владу. У пресі та на ТБ ситуація краща, по 7 та 6% відповідно, відтак середній показник склав по херсонських ЗМІ 27%.
Негативних матеріалів про владу порівняно небагато: від 7 та 10% в пресі та на ТБ до майже третини в інтернеті (28%). У середньому діяльність влади висвітлюють нейтрально (71%), або позитивно (14%). Прикметно, що Херсонщина майже півроку живе без голови ОДА (колишній очільник Андрій Путілов став головою облради), тож критика в ЗМІ якщо і присутня, то зосереджена навколо особи мера Херсона Володимира Миколаєнка.
Журналістська робота по окремих темах
Темі місцевого активізму херсонські журналісти почали приділяти вдвічі більше матеріалів у порівнянні з першою хвилею моніторингу, цей показник зріс з 5% до 10%.
Найбільше уваги цій темі приділяють на телебаченні – кожен четвертий сюжет (20% в порівнянні до 7% восени) присвячено діяльності ГО та активістів, натомість в інтернеті уже менше – 7% (6% восени) і зовсім мало у пресі: всього 2% (до 3% за попередній період).
Тема ЖКГ, яка як восени, так і навесні пов’язана із опалювальним сезоном, втрималася на попередніх позиціях: 7% в середньому до 6% восени (10% сюжетів на ТБ, по 6% в пресі та в інтернеті від загальної кількості матеріалів).