Вчора, 19 грудня, в малому залі Херсонської міської ради, відбулася презентація перспективних технологій електронного квитка та валідації пасажирів громадського транспорту Херсона. Про плани впровадження послуг розповіли координатор проектів розвитку громадського транспорту в Києві, Харкові та Білій Церкві Максим Свірський і глава ради консорціуму «АСТЕК» Анатолій Долинний. З боку міської влади були присутні міський голова Володимир Миколаєнко, перший заступник Ігор Козаков, секретар міської ради Олена Урсуленко, депутати, а також керівники департаментів та управлінь міської ради, директори комунальних підприємств «Херсонелектротранс» Єгор Устинов і «Херсонкомунтранссервіс» Павло Макейчик та представники майже всіх приватних фірм-перевізників Херсона. Також були підняті питання стабілізації роботи та зменшення фінансових витрат для приватних і комунальних перевізників та розглянуті реальні механізми зменшення вартості проїзду для городян.
Спікерами були проаналізовані транспортні проблеми Херсона на прикладі змін в сфері пасажирських перевезень в Білій Церкві, де в стислі терміни запрошені інвестори змогли вивести збиткове комунальне підприємство електротранспорту на самоокупність. Цього вдалося досягти завдяки впровадженню диференційованого тарифу на проїзд, електронного квитка, точного підрахунку кількості пільговиків в тролейбусах і зменшенню витрат самого підприємства.
При цьому, за словами пана Долинного, всі зміни проводилися за рахунок інвесторів: «Ні копійки грошей з міського бюджету ми не взяли. Ми розробили інвестиційний проект, суть якого була в збільшенні доходів, з яких ми повертаємо собі гроші за певною формулою, закладеною в проекті. Тобто, ми відійшли від загальносвітової формули, де інвестор працює за фіксований відсоток, і запропонували обумовлений відсоток. За основу було взято попередній рік роботи підприємства. Відповідно, це лягло в інвестиційний план як базовий фінансовий результат підприємства. Тобто, якщо підприємство отримувало 300 тисяч гривень, а після впровадження комплексу заходів (електронний квиток, валідація, скорочення витрат) отримало, наприклад, 200 тисяч – інвестор нічого не отримує. Але якщо підприємство заробило 400 тисяч гривень, то зі ста тисяч гривень інвестор бере певний, обумовлений договором, відсоток».
У свою чергу весь комплекс заходів, запропонованих інвесторами, дозволив збільшити суму виручки до 50-70% від базової, і вийти на показники 600 тисяч гривень в місяць і вище. Цьому в значній мірі сприяло впровадження диференційованого тарифу, коли у водія або кондуктора одноразовий квиток (одна поїздка) коштує 4 гривні, в кіоску на зупинці 3 гривні, поповнення на пластикову картку (одна поїздка) 2,5 грн, а місячний проїзний (безліміт поїздок ) коштує 100 грн (50 грн студентський, 25 грн учнівський). Тобто, зі збільшенням кількості поїздок вартість однієї поїздки постійно знижується!
У підсумку, за час роботи інвесторів з 2016 року, вже сьогодні в Білій Церкві добудовується центр управління розрахунками, налагоджено роботу служби контролю, впроваджені агентська мережа поширення одноразових квитків і сервіс електронного поповнення поїздок через інтернет або через термінали. Всі ці поетапні кроки дозволили місту наблизитися до другого етапу змін транспортної сфери міста: оснащення валідаторами приватних перевізників вже з 2019 року. У подальших планах – переглянути за участю місцевої влади маршрутну мережу, щоб зробити її більш економічно та соціально вигідною як для пасажирів, так і для перевізників.
У Херсоні інвестори рекомендують спочатку організувати підрахунок і компенсацію пільговиків, для того щоб поставити в рівні умови приватні і комунальні підприємства, які перевозять пасажирів, а вже потім, поступово, додавати електронний квиток, паралельно змінюючи маршрутну мережу і вводячи диференційований тариф. До речі, в рамках загальноміського проекту, всі фінансові витрати вони готові брати на себе.
І, судячи з зацікавленості в презентації від представників херсонської міської влади і представників фірм-перевізників, вже найближчим часом Херсон теж піде по шляху спільної та комплексної роботи над повноцінними змінами в сфері пасажирських перевезень.