Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа був проведений у квітні цього року. Для моніторингу індексу гендерної чутливості медіа Херсонської області було обрано 4 інтернет-видання: «Кавун.City», «Любимий Херсон», «Скадовськ.City», «Нижні Сірогози.City», та 1 друковане видання: «Трудова слава».
Із перших днів війни територія Херсонської області знаходиться в окупації. З кінця лютого припинили свою діяльність всі редакції друкованих гіперлокальних медіа. Лише редакція газети «Трудова слава» публікує свої матеріали на сторінці фейсбуку.
79% матеріалів херсонських медіа стосувалися війни та окупації. Значно зменшилася кількість матеріалів загалом. Під час моніторингу було розглянуто 155 публікацій, з них 109 – на тему війни. На відміну від друкованих видань, в інтернет медіа частіше експертами виступали чоловіки, які нині очолюють військові адміністрації або керують органами місцевого самоврядування. У газеті «Трудова слава» експертками виступали заступниця селищного голови, начальниця Новотроїцької автостанції, начальниця відділу освіти, Зеленівська староста. Загалом представленість експерток становила – 67%, це найвищий показник серед усіх медіа області.
В інтернет-виданнях районних центрів жінки були експертками у питаннях культури та релігії (100%), волонтерства (63%); героїнями публікацій на теми – культури (100%), екології (100%), волонтерства (67%). Чоловіки були експертами та героями у сфері політики, економіки, роботи органів місцевого самоврядування.
В інтернет-виданнях жінки-експертки найчастіше виступали у матеріалах на теми волонтерства (100%), культури, спорту та соціальної політики (50%), освіти і науки (33%). Загалом ці теми виявилися «жіночими», бо чоловіки в них представлені або мало, або загалом відсутні. Однак і як експерти, і як герої вони домінують у політичній темі (96% експертів і 93% героїв) та 100% – у воєнній тематиці.
У друкованій «Трудовій славі» жінки ставали експертками у політицімісцевій політиці, економіці, бізнесі, освіті, рідше у охороні здоров’я та соцзахисті.
Слід зазначити, що у зв’язку з окупацією та бойовими діями деякі тематики публікацій відсутні взагалі, наприклад, екологія, спорт тощо.
Серед матеріалів новинних видань «Кавун.City», «Любимий Херсон», «Скадовськ.City», «Нижні Сірогози.City» присутні здебільшого чоловіки. Вони склали 79% усіх експертів та 77% героїв. Співвідношення фемінітивів до мускулінітивів у публікаціях інтернет-видань склала 1:2. Існують як приклади вдалого вживання фемінітивів: начальниця упpавління охоpони здоpов’я художниця, працівниця тощо. У повідомленнях «Кавун.City» експертки зявлялися у 20% випадків, та у 13% як героїні. У 100% вжито фемінітиви. «Любимий Херсон»: експертки – 24%, героїні – 50%. «Скадовськ.City» – 20% експерток, та 71% героїнь. «Нижні Сірогози.City»: 14% та 50% відповідно. У останніх виданнях фемінітиви вжиті у 50-67% публікацій.
Слід зазначити, що героїнями публікацій частіше ставали жінки, окрім видання «Кавун.City». На гендерний розподіл експертів-ток та героїв-їнь очевидно, впливав сам факт окупації і роботи цих видань у відповідних умовах. У єдиному друкованому виданні «Трудова слава» експертки з’являлися у 67% публікацій та лише 14 % як героїні.
Загалом в онлайн-виданнях назви професій, посад, зайнятості жінок у жіночому роді (фемінітиви) вживані у 64% випадків. Згідно отриманих даних найбільш гендерночутливим інтернет-виданням у лютому став сайт «Нижні Сірогози.City». У друкованій «Трудові славі» найгірша ситуація з фемінітивами, їх вжито лише у 36% випадків.
Отже, резюмуючи, херсонські гіперлокальні видання стали працювати в нових для себе умовах не просто війни, а окупації. Звідси значно зменшилася як загальна кількість новинних повідомлень, так і їх тематична спрямованість. У всьому проаналізованому контенті простежується відсутність гендерного балансу у питаннях експертності та доборі героївгероїнь видань. Разом з тим, спостерігаються сильні перепади у кількості жінок як героїнь та експерток від видання до видання. На нашу думку таке розбалансування, обумовлене якраз невеликою кількість публікацій таабо фактом окупації.
Експертка з моніторингу – Оксана Жіляєва
__________________
Моніторинг відбувається в межах проєкту Волинського прес-клубу “Гендерночутливий простір сучасної журналістики” у партнерстві з Незалежною мережею прес-клубів України.