«Сьогодні суд є своєрідним оберегом нашої країни, бо тільки від нього залежить – буде Україна правовою державою чи ні», – зауважив голова Херсонської обласної ради Владислав Мангер під час урочистого заходу з нагоди відзначення Дня працівників суду 14 грудня 2017 року.
Отакими цинічними словами вітав голова Херсонської обласної ради працівників судової системи Херсонської області.
Насправді тлумачити дані побажання від цієї людини потрібно навпаки. Бо триматися Мангеру при представницьких функціях, контролювати депутатів та «маріонеточних» керівників комунальних закладів, а потім «дерибанити» бюджет Херсонщини допомагає саме корумпована та майже ручна судова система України.
Вдамося в деталі.
5 січня 2017 року було видане розпорядження голови обласної ради В.Мангера №1 «Про покладання виконання обов’язків директора Херсонського вищого училища фізичної культури Херсонської обласної ради», яким було увільнено діючого на той час керівника Наталію Денисову та обов’язки «тимчасового» директора покладено на Валентина Суха. Підставою стали сфальсифіковані та видані з перевищенням повноважень посадовими особами обласної ради акти від 4 та 5 січня про відсутність на робочому місці та відмову від виконання обов’язків директора ХВУФК Н. Денисовою.
У відповідь на ці однозначно незаконні дії управління освіти, науки та молоді Херсонської обласної державної адміністрації звернулося до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до голови Херсонської обласної ради Владислава Мангера про скасування рішення посадової особи органу місцевого самоврядування. Вже 12 січня ухвалою суду було зупинено дію даного розпорядження В.Мангера та призначено розгляд справи по суті на 30 січня 2017 року.
Далі події розгорталися, як в класичній історії про захоплення рейдерами (злочинним угрупуванням), наприклад, відкритого акціонерного товариства.
Владиславом Мангером з 17 по 19 січня підписується ще 4 розпорядження, що стосуються даного питання – від 16 січня 2017 року №8, від 17 січня 2017 року №9, від 19 січня 2017 року №10 та №1, де з 19 січня на В.Суха знову покладаються обов’язки виконання обов’язків директора ХВУФК. Потім, ще одне, вже шосте за переліком розпорядження, так мовити контрольне, підписується вже першим заступником голови обласної ради В.Зеленчуком 17 липня 2017 року за №141 «Про покладання виконання обов’язків директора Херсонського вищого училища фізичної культури Херсонської обласної ради» на Валентина Суха. Тобто 6 розпоряджень, 5 з яких за два тижня січня.
Метою такої маніпуляції є максимальне ускладнення в правовому полі відбитися від атаки рейдерів. Оскільки для цього профільному Управлінню потрібно дані розпорядження оскаржувати у суді окремо. А на це потрібно безліч часу та інших ресурсів, фінансових та кадрових (судовий збір, послуги професійних юристів).
І ось. коли розпорядження голови обласної ради №1 вже ні на що не впливає, суд 3 квітня 2017 року встановлює, що Владислав Мангер повинен був діяти відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування», в якій зазначена імперативна норма про те, що покладання виконання обов’язків директора Херсонського вищого училища фізичної культури на В.Суха повинно було прийматись виключно на пленарних засіданнях обласної ради. І таким чином, В.Мангер діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже суд виносить постанову – визнати неправомірними дії голови Херсонської обласної ради Владислава Мангера по видачі розпорядження від 5 січня 2017 року №1 «Про покладання виконання обов’язків директора Херсонського вищого училища фізичної культури Херсонської обласної ради» та скасувати дане розпорядження.
Незважаючи на те, що ця Постанова суду для відсторонення від виконання обов’язків директора ХВУФК В.Суха на той час була вже неактуальна, однак вона викликала стурбованість у В.Мангера та його команди, оскільки у подальшому обмежувала голову обласної ради в діях, які спрямовані на захоплення комунальних закладів, призначення «своїх» людей на керівні посади з порушенням закону.
Тому Владислав Мангер подає апеляційну скаргу до Одеського апеляційного адміністративного суду, оскаржуючи рішення суду першої інстанції, та запускає таємний механізм формування такого судового рішення, якого він потребує.
13 червня 2017 року Одеський апеляційний адміністративний суд ухвалює – скасувати постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 3 квітня 2017 року.
Суд встановив, вважати вказану справу віднесеною до юрисдикції Херсонського міського суду Херсонської області в порядку цивільного судочинства, а не адміністративного, оскільки вона стосується трудових відносин між В.Мангером та В.Сухом.
Дуже дивує, чому апеляційний суд взагалі не «помітив», що спірним є саме видача розпорядження головою обласної ради В.Мангером з порушенням норм чинного законодавства та з перевищенням посадовою особою своїх повноважень, а не порушення трудових прав В.Мангера та В.Суха. Саме законність або незаконність розпорядження Владислава Мангера «Про покладання обов’язків…..» є предметом адміністративного спору. І чи має законне право голова обласної ради видавати подібні розпорядження.
У даному випадку була застосована така хитра система захисту порушника закону, при якій адміністративний суд не розглядає подібні справи, оскільки вважає їх «трудовими спорами», а цивільний суд буде розглядати таку справу тільки, якщо буде порушене трудове право або у В.Суха, або у В.Мангера (працівник – роботодавець). Позови від іншої сторони не розглядатимуться, бо яке «діло» третіх осіб, що там між працівником та роботодавцем відбувається.
Оскільки тільки суд може встановити відповідність розпоряджень голови обласної ради Конституції та Законам України, наслідками такого рішення Одеського апеляційного суду стало наступне – незаконні розпорядження голови обласної ради В.Мангера будуть і далі.
У 2017 році є ще дві судові справи в яких фігурує Владислав Мангер як особа, яка порушує Закон України та перевищує службові повноважень.
Перший, це позов Сергія Ротоноса, де він як представник територіальної громади Херсонської області подає до суду та вказує на порушення чинного законодавства при «покладанні обов’язків керівників» у сфері фізичної культури і спорту зі сторони голови херсонської обласної ради. Ця справа за аналогічною схемою була «зупинена» у Одеському апеляційному адміністративному суді, але після відмови Вищого адміністративного суду у відкритті касаційного провадження, вона знаходиться на розгляді у Європейському суді і є сподівання на законне рішення.
Другий – позов управління культури Херсонської обласної державної адміністрації до обласної ради, де 22 травня 2017 року вкотре, визнавши Херсонським окружним адміністративним судом рішення обласної ради незаконними та такими, що потребують скасування, 7 грудня 2017 року в Одеському апеляційному адміністративному суді за «традицією» скасовано рішення першої інстанції.
Підсумовуючи зазначимо, невідомо, скільки коштує Владиславу Мангеру захист власних інтересів у Одеському апеляційному адміністративному суді, але одне однозначно, що ніхто у пошуках законності не спромігся пройти цей Одеський суд.
Юлія Власенко