26 лютого 2013 року відбувся круглий стіл «Державні закупівлі в Україні: масштаб зловживань, шляхи вирішення, персоналії, регіони». Учасники зібрання зазначили, що найбільшими проблемами в сфері державних закупівель в Україні є: підпорогові закупівлі, закритість інформації про держзакупівлі, неготовність замовників до здійснення електронних аукціонів, «змовні» тендери, невідповідність законодавства сучасним реаліям.
Експерти обговорили найбільш гострі проблеми державних закупівель, що відбувся за участі керівників центральних органів виконавчої влади, профільних комітетів Верховної Ради та ключових неурядових організацій, що здійснюють моніторингову діяльність у цій сфері. У ході обговорення кожен із учасників висловив свій погляд на проблему та надав рекомендації щодо підсилення заходів по боротьбі із корупцією під час здійснення державних тендерів.
Зокрема, за результатами моніторингу державних закупівель на регіональному та місцевому рівнях та тематичних дослідженнях запровадження електронних аукціонів, «тендерної відкритості» регіонів, підпорогових закупівель та змов учасників під час державних торгів експерти Центру Політичних студій та Аналітики (ЦПСА) виявили системні порушення на рівні всієї України. Найбільш поширеними проблемами, що суттєво впливають на ефективність, прозорість та конкурентність державних торгів, за словами директора ЦПСА Віктора Тарана, є низький професійний рівень замовників та обтяжливі для бізнесу умови участі у державних торгах. За його словами, експертами ЦПСА був здійснений проект «Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель» у восьми регіонах України. Загалом, предметом моніторингу була діяльність 98 органів влади. А загальний обсяг закупівель, який досліджувався становить 550 млн. грн. В процесі дослідження експерти надіслали близько 1 300 інформаційних запитів та декілька десятків скарг до ГПУ, відділень АМКУ, ОДА тощо.
Для виходу із цієї ситуації експерти ЦПСА розробили низку пропозицій для вирішення проблеми непрозорих державних закупівель. За словами Андрія Марусова, необхідно:
На довготривалу перспективу:
- Забезпечити підвищення професійного рівня державних службовців можливо шляхом поступового формування корпусу спеціалістів із держзакупівель у кожному органі влади
- Значно спростити процедури участі у державних закупівлях. Таке спрощення має стосуватися як «паперових», так і електронних процедур. Як приклад, доцільним може бути надання кваліфікаційних документів переможцем торгів, а не кожним учасником
На короткострокову перспективу:
- У постанову Кабінету Міністрів України № 3 від 4 січня 2002 року «Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади» потрібно внести зміни, які б чітко зобов’язали органи виконавчої влади оприлюднювати на власних веб-сайтах наступну інформацію: річні плани закупівель, оголошення про початок закупівлі, звіт про її результати, посилання на актуальні ключові нормативні акти, опис порядку оскарження дій замовника
Як перехідний етап до запровадження комплексної системи звітування органів влади про власні витрати, ЦПСА пропонує зобов’язати центральні органи влади оприлюднювати щорічний реєстр всіх їхніх закупівель – як вищих, так і нижчих за пороги, встановлені законом про здійснення державних закупівель. Така норма вже існувала декілька років тому
- У наказі Міністерства економічного розвитку та торгівлі № 922 від 26.07.2010 потрібно чітко зазначити, що замовники зобов’язані оприлюднювати інформацію про заплановані підпорогові закупівлі (разом із їхньою очікуваною вартістю) разом із річним планом закупівель
На середньострокову перспективу:
- Закупівлі державних, комунальних, казенних підприємств та підприємств, що перебувають під контролем органів влади, повинні бути відкритими! Як перехідний етап, ЦПСА пропонує зобов’язати підприємства оприлюднювати всі результати закупівель – як за бюджетні, так і за власні кошти. ЦПСА підтримує законопроект № 2207 від 06.02.2013, який втілює цю ідею
- ЦПСА пропонує законодавчо заборонити учасникам змов на державних торгах брати участь у державних закупівлях протягом одного або двох років. Це потребуватиме запровадження Реєстру недобросовісних учасників державних закупівель
На стратегічну перспективу:
- ЦПСА пропонує створити комплексну систему звітування органів влади та їхніх підприємств про використання бюджетних коштів, коштів платників податків. Разом із партнерами, ЦПСА розпочав розробку законопроекту «Про публічність використання податків», який має стати першим кроком до побудови такої системи
Основним напрацюванням круглого столу став розроблений законопроект «Про відкритість використання публічних коштів», котрий визначає умови та порядок забезпечення публічного доступу та інформаційної відкритості в питаннях використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевого бюджетів, суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, установами загальнообов’язкового державного страхування.
В ході обговорення свої думки щодо проблематики державних закупівель висловили: Віктор Чумак, народний депутат України, голова Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, Святослав Пересунько, заступник директора Департаменту державних закупівель та державного замовлення Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, Наталія Шимко, начальник відділу аналізу державних закупівель та державного замовлення Департаменту державних закупівель та державного замовлення Міністерства економічного розвитку та торгівлі України. Серед доповідачів були також: Віктор Таран, директор Центру Політичних Студій та Аналітики, Олексій Шалайський, головний редактор порталу «Наші Гроші», Олексій Хмара, президент Transparency International Україна, Віталій Шабунін, голова Правління Центру протидії корупції, Наталія Лаврецька, ГО «БРАМА», координатор проекту в Львівській області, Гліб Канєвський та Андрій Марусов, експерти ЦПСА.
Проект “Реалізація методики громадського моніторингу – основа прозорості державних закупівель” реалізується Центром Політичних Студій та Аналітики в межах спільної ініціативи Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа.Реалізація компоненту «Підтримка місцевих ініціатив» програми «Об’єднуємося заради реформ (UNITER)», що виконується Pact Inc., стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), та фінансовій підтримці Міжнародного фонду «Відродження».
Думки, що були викладені на заході, є винятковою відповідальністю Центру Політичних Студій та Аналітики та не обов’язково відображають точку зору USAID, уряду США, Pact Inc., Міжнародного фонду «Відродження» та Фонду Східна Європа.