2 серпня 2017 року набрав чинності Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання». Його мета – привести ринок надання житлово-комунальних послуг в Україні у цивілізований стан. Проте, після оприлюднення нового закону навколо нього з’явилося чимало домислів і чуток. Цьому сприяє відсутність механізмів його впровадження – наприклад, для того, щоб надати роз’яснення з усіх питання щодо обліку водоспоживання потрібно дочекатися 43 підзаконних актів, які на сьогодні відсутні.
Але на сьогодні, потрібно розвіяти головні міфи.
Міф №1 «Показання квартирних лічильників будуть ігноруватися»
Лічильники, встановлені у квартирах, переведені у розряд розподільчих. Комерційний лічильник буде встановлено на вході в будинок – саме за його показаннями буде визначатися, скільки води було спожито усіма споживачами будинку. Цей обсяг необхідно «розподілити» між споживачами в будинку – тобто, визначити, хто скільки послуг спожив і скільки повинен за них заплатити. Саме для цього і використовуватимуться квартирні лічильники. Також «різниця» (обсяг спожитої води, який спожив будинок окрім того, що зафіксували квартирні лічильники), визначений за допомогою загальнобудинкового вузла, буде розподілятися між споживачами пропорційно до показань квартирних лічильників. Ця різниця виникає у зв’язку із тим, що квартирні лічильники мають низький поріг чуттєвості, а лічильники комерційного обліку – високий клас точності. І тому деякий об’єм води може бути недорахований. Крім того, витоки можуть бути пов’язані із несправністю мереж. На сьогодні статистика будинків, в яких встановлені комерційні лічильники, свідчить – без лічильника на вході в будинок недораховується 15-20%.
Для довідки: в Херсоні 13% абонентів не мають квартирних лічильників
Міф №2 «Розрахунки по закупівлі та встановленню комерційних загальнобудинкових лічильників завищені»
Комерційними лічильниками, згідно нового закону, мають бути обладнані всі будинки до 1 серпня 2019 року. Також Закон визначає певні вимоги до комерційного обліку:
Щодо лічильника – високий клас чуттєвості.
Щодо встановлення – на межі експлуатаційної належності («точки передачі послуги). Якщо будівля не має відповідних умов, потрібно провести облаштування колодязя.
Крім того, для кожного будинку індивідуально визначається діаметр водомірного вузла – відповідно до загальних обсягів споживання.
Відповідно до вищезазначених вимог – розробляється кошторис, в якому усі види робіт розраховуються згідно ДБН.
Джерела коштів на встановлення
1. Власні кошти Водоканалу. Водоканал вкладає кошти в закупівлю та встановлення, а потім мешканці повертають ці кошти. Херсонський Водоканал необхідних стартових коштів немає. Закон дозволяє взяти кредит, але банківські відсотки – це додаткове навантаження для мешканців.
2. Кошти мешканців будинків.
3. Кошти з місцевого бюджету – в рамках відповідних програм.
Сьогодні за ініціативи Херсонського Водоканалу сесія міськради прийняла програму по встановленню лічильників комерційного обліку. Термін дії 2 роки (2018-2019). Загальний бюджет – 65 млн 313 тис грн. Відповідальний виконавець – Департамент житлово-комунального господарства. В програмі надаються розрахунки щодо закупки, встановленню та розробки проектно-кошторисної документації по восьми категоріям будівель (в залежності від діаметру водомірного вузла). Профільний департамент буде залучати до виконання програми підрядні організації, які будуть надавати уточнені розрахунки, згідно конкретного переліку робіт. По завершенню робіт комерційні лічильники будуть передаватись абонентам у власність.
Для довідки: в Херсоні 1700 багатоповерхових будинків
Нове законодавство про комерційний облік водопостачання ще не має затверджених механізмів впровадження. Для роз’яснення усіх аспектів – потрібно прийняти десятки підзаконних актів. Херсонський Водоканал й надалі буде вас інформувати про усі вимоги нового закону, а також розвіювати усі міфи, домисли та чутки.