Будь-яка сільська рада подає до районного фінансового управління «бюджетний запит» мінімально необхідної суми коштів на утримання своїх установ (апарату сільської ради, будинку культури, дитячого садка та інші). У відповідь отримує розрахунок районного фінансового управління, де ця сума, як правило, стає значно меншою – все це пояснюється «втаємниченими спеціальними формулами», за якими і формуються показники бюджету органу місцевого самоврядування.
Дохідна частина 99 % сільських рад складається з двох частин: власних надходжень та дотації вирівнювання (з державного бюджету), що повинно забезпечити хоча б приблизну фінансову спроможність будь-якого органу місцевого самоврядування в будь-якій частині країни, оскільки кожна сільська рада отримує різну суму власних доходів та розмір державної дотації в усіх різний – від декількох тисяч гривень до мільйонів. І все це визначається районним фінансовим управлінням «згідно тих же формул». В результаті населені пункти, які мають однакову кількість необхідних витрат, можуть мати бюджети, які різняться на сотні тисяч гривень, і це може бути не в межах країни, а в масштабах одного району. Як правило, сільські ради сприймають такі «формульні розрахунки» як даність і навіть не намагаються хоча б вказувати на абсурдність існуючої ситуації.
Вище державне керівництво така ситуація повністю влаштовує, адже це дає можливість з одного боку малювати «благосну» картину «низи не ропщуть», а з другого боку постійно на «низах» економити і абсолютно не зважати на те, що «низи» – це більша частина громадян України, що живуть у селах і хочуть, щоб їхні діти та онуки відвідували дитячі садки, займалися в гуртках будинку культури, ходили по рівних та освітлених вулицях та інше.
Бюджети 2013 року для переважної більшості сільських рад – «бюджети закритих дитячих садків». Адже більше половини доходів сільського бюджету піде на фінансування дитячого дошкільного навчального закладу. Різниця в бюджетах сільських рад в 2013 році лише в кількості місяців, які пропрацює той чи інший дитячий садок.
Серед великого різномаїття органів місцевого самоврядування є невелика частина «фінансово незалежних» – таких, що зовсім не отримують фінансової допомоги (дотацій від держави), існують і «розвиваються» за рахунок власних доходів, їхня така «фінансова незалежність», як правило, визначається не справжніми фінансовими можливостями, а все тими ж «формулами», за якими вкрай необхідні дотації (які отримують інші) їм не світять.
Однією з таких «фінансово незалежних» є Старозбур’ївська сільська рада, яка протягом останніх трьох років є не тільки найменш дотаційною в Голопристансьному районі, а й перераховує частину своїх власних доходів до районного бюджету. Тільки така «фінансова незалежність» не приносить великої радості самому органу місцевому самоврядування. У 2011 році, маючи визначений районним фінансовим управлінням бюджет у розмірі 683 тисяч гривень, сільська рада не тільки не отримала фінансову допомогу від держави, а й змушена була перерахувати до районного бюджету 56 тисяч гривень власних доходів. У 2012 році при річному бюджеті 800 тисяч гривень (населення с / ради – 2 750 чоловік) орган місцевого самоврядування отримав дотацію в розмірі 45 тисяч гривень, найменшу дотацію в районі в порівнянні з іншими с / радами, дотації яких вимірювалися сотнями тисяч гривень. На 2013 рік бюджет органу місцевого самоврядуванні визначено у розмірі 840 тисяч виключно власних надходжень та знову з перерахуванням (вилученням) 26 тисяч гривень в районний бюджет. Навіть за таких умов старозбур’ївчани, як сказав би прем’єр-міністр, «не скіглілі», а намагалися своє село розвивати. Тільки у 2012 році сільська рада відкрила дитячий садок на дві групи (який протягом чотирьох років уперто будувала та комплектувала всім необхідним обладнанням), збудувала футбольне поле, розширила прибережну зону відпочинку та інше. Залучила до розвитку села громаду, за кошти якої було придбано 4,5 км оптоволоконного кабелю для сучасного Інтернет-зв’язку, у чотирьох класах середньої школи встановлено сучасні вікна.
Але навіть така «нестандартна» сільська рада, розглядаючи на сесії проект свого бюджету на 2013 рік, не витримала. У депутатів виник цілий ряд питань до «формульного» розрахунку районним фінуправлінням показників бюджету громади і насамперед – як орган місцевого самоврядування зможе утримувати такий необхідний дитячий садок, якщо на це в бюджеті не вистачає майже 200 тисяч гривень? Депутати вирішили бюджет не затверджувати і звернутися листом до районного керівництва за реальними роз’ясненнями. 8 січня відбулося продовження засідання сесії, на якому були присутні виконуючий обов’язки голови Голопристанської РДА А. А. Носик та начальник фінуправління Г. Р. Богданова. Хоча переконливих роз’яснень на свої питання старозбур’ївчани і не отримали, але змогли переконати районне керівництво у нереальності свого бюджету. Було досягнуто домовленості про фінансову допомогу сільської ради на утримання дитячого садка.
На жаль, більшість сільських рад сприймають все, що їм надходить «зверху» приречено як «дар божий», навіть якщо бачать всю абсурдність «ценных указаний». При прийнятті будь-яких рішень кожен орган місцевого самоврядування перш за все повинен враховувати, кому насправді він служить, і що тільки громада, яка і обрала цей орган, може дати йому об’єктивну заслужену оцінку.
Джерело: офіційний сайт села Стара Збур’ївка