Такі дані моніторингу аналітиків проєкту Infocrime, проведеного серед 17 херсонських онлайн-видань та телеканалів станом на 3 вересня 2021 року.
В ході моніторингу ми аналізували інформацію, яку медіа публікують про себе у відповідних розділах. Під редакційною політикою ми розуміємо чіткі правила і стандарти, згідно з якими працює видання або телеканал.
Як правило, йдеться про тематичну спрямованість, особливості роботи з джерелами інформації, загальні професійні та етичні принципи редакції.
Зазначимо, що законодавство України не вимагає від медіа публікації таких редакційних політик. Водночас, відкритість із аудиторією у цьому питанні є нормальною практикою демократичного суспільства. Прозорість у правилах роботи поряд із інформацією про структуру власності та іншими вихідними даними свідчить про те, що медіа турбується про довіру аудиторії, прагне бути конкурентоспроможним на ринку.
Онлайн-видання
Херсонські онлайн-видання по-різному підходять до комунікації своєї редполітики. Одні мають окремі розділи, інші обмежуються кількома загальними реченнями, а дехто і взагалі не згадує про це.
Сайт Кавун.City у розділі Редакційна політика детально пояснює своїй аудиторії принципи і правила, за якими медіа працює з інформацією, аудиторією, описує етичні стандарти, особливості роботи з соцмережами, рекламодавцями, використання фото та іншого контенту.
Видання «керується принципами неупередженості, об’єктивності та збалансованості подачі інформації. Завжди перевіряє джерела інформації, надає можливість озвучити позицію усім ключовим сторонам конфлікту (чи події), розмежовує факти від коментарів та оцінок. Є політично незаангажованим, не веде релігійної чи атеїстичної пропаганди, не використовує мову ненависті», – вказано у загальних принципах редполітики видання.
Сайт газети «Новий день» наповнюється як матеріалами друкованої версії видання, так і оригінальними публікаціями кореспондентів, які пишуть власне для сайту.
У розділі «Про нас» видання подає кілька загальних фраз щодо принципів, а скоріше – тематичного спрямування та аудиторії газети.
«Новий день» відкритий для всіх, у нього немає заборонених тем, тут поважають будь-яку аргументовану точку зору. Ні державна влада, ні «грошові мішки», ніхто інший, крім журналістів не може впливати на зміст газетних сторінок. Традиційно сильна репортерська команда оперативно висвітлює весь новинний зріз регіону. Позитивна спрямованість, якісна журналістика, новітні технології друку, Інтернет і продумана рекламна політика зробили газету цікавою, пізнавальною й корисною для всіх.», – пишуть про себе новоденці.
Загальна інформація про видання, яку важко назвати редакційною політикою, опублікована на сайті медіаплатформи «Вгору». Колись газета, а нині онлайн-видання з різними напрямками роботи, має на сайті розділ «Політика», однак він наразі не доступний для перегляду.
«Медіаплатформа «Вгору» – єдине видання в області, яке власними силами проводить і публікує журналістські розслідування на суспільно важливі теми. На базі газети створена перша в області Агенція журналістський розслідувань «АЖУР». Багато уваги онлайн видання приділяє питанням прозорості та підзвітності міської влади, прозорості формування й використання місцевих бюджетів, ефективності роботи правоохоронних та судових органів, пенітенціарної системи, комунального сектору», – зазначає редакція видання у розділі «Команда».
А от одне з найбільших за кількістю відвідувачів онлайн-видань області «Херсон онлайн» взагалі не публікує інформацію про себе. Жодного слова з натяком на редакційну політику на цьому сайті ми не знайшли. Як і контактної, або хоч якої інформації про видання та його авторів чи власників.
Приблизно така ж ситуація із сайтами «Перший регіональний» та «Херсонці». Жодної згадки про редакційну політику цих видань ми не знайшли. Щоправда, у «Херсонців» у «підвалі» сайту є рядок про те, що «редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації», але на редполітику це явно не тягне.
У видання «Херсонщина за день» схожа ситуація. У підвалі сайту є декілька рядків про те, що виданн «пише правду і свіжі новини», але про редакційну політику тут теж нічого немає.
На сайті kherson.net.ua є розділ «Правила», де міститься певний набір правил, схожих на редполітику. Тут описані принципи володіння контентом, попередження про те, що на сайті розміщують посилання на інші видання, а також попереджають читачів, що в будь який час інформацію на сайті можуть змінити або видалити.
Є тут і дивне попередження про те, що «адмінстрація повинна вживати розумні зусилля для забезпечення того, щоб інформація на цьому сайті була достовірною. При цьому ми не робимо ніяких запевнень і не даємо гарантій щодо точності інформації, її своєчасності, достовірності і безпеки».
Але це, принаймні, чесна позиція.
На сайті «Любимый Херсон» теж присутній розділ «Правила», де є певні ознаки редакційної політики, але в цілому це більше схоже на правила поведінки для читачів, а не для редакції. Отже, і тут ми фіксуємо відсутність редакційної політики.
Всі перелічені сайти, хоч і не опублікували свою редакційну політику, але мають одну важливу перевагу над тими сайтами, про які йтиметься далі. Їх власники хоча б відомі, і більшість із них йдуть на контакт та відгукуються на рекомендації аналітиків проєкту, виправляючи маніпулятивні заголовки чи інші матеріали.
Власники ж сайтів «Типовий Херсон», «Херсон life», «Херсон week» та «Новости Херсонщины» невідомі. Відповідно, ці анонімні медіа не мають ніяких редакційних політик, натомість мають непрозорий менеджмент та рідко можуть похвалитися дотриманням професійних стандартів.
Телеканали
Для моніторингу прозорості ми взяли усі п’ять херсонських телеканалів. Це ВТВ плюс, Херсон плюс, Твій плюс, UA: Херсон та KRATU.
Однозначним лідером у питаннях публічної редакційної політики серед херсонських телеканалів є «ТРК ВТВ плюс», який у своєму статуті подає вичерпну інформацію про принципи і правила, за якими працює мовник. Документ має три розділи та десятки підрозділів з детальним описом кожного принципу роботи та підходи до отримання і публікації журналістами різних видів інформації.
Телеканал UA: Херсон – філія Суспільного не вказує на своєму сайті жодної інформації, яку можна було б вважати редполіткою. Хоча на сайті Суспільного така інформація є у розділі «Політика конфіденційності».
Усі інші херсонські телеканали або зовсім ніяк не коментують свою редакційну політику, або роблять це кількома загальними реченнями.
Наприклад, на сайті телеканалу «Херсон плюс» зазначено: «Концепція телеканалу – телеканал для всієї родини, тож наша аудиторія – всі верстви населення. Наші головні герої – соціально та фінансово активні люди, підприємці, політики і депутати, представники влади різних рівнів; це люди, історії успіху яких, мають величезну силу, силу прикладу – зроби як я, рухайся у правильному напрямку і в тебе все вийде!».
Телеканал KRATU також не має чіткої публічної позиції щодо принципів своєї діяльності. На сайті медіа ми бачимо загальну інформацію про аудиторію, охоплення сигналу та декілька слів про контент.
«З перших днів ефіру дарує херсонцям всеукраїнські, місцеві та регіональні новини, оригінальні документальні фільми, зняті в актуальному і трендовому жанрі сучасного світового телебачення, інформайійно-пізнавальні, розважальні програми, багато музики, художні фільми, мультфільми, а головне – унікальні проекти власного виробництва», – зазначено на сайті KRATU.
Телеканал «Твій плюс» жодної інформації щодо принципів роботи станом на момент моніторингу не оприлюднив.
Іван Антипенко,
Сергій Нікітенко
Моніторинг охоплює 12 місцевих онлайн-медіа (Херсон онлайн, Любимый Херсон, Херсонці, Херсонщина за день, Херсон нет, Вгору, Перший регіональний, Новий день, Херсон week, Кавун.City, Новости Херсонщины, Типичный Херсон) та 5 телеканалів (Херсон плюс, ВТВ плюс, UA: Херсон, Твій плюс, KRATU).
Проєкт Infocrime реалізується ГО «Інститут масової інформації» фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.