Останніми днями Антонівський міст у Херсоні – під прицільною – у прямому й переносному смислах – увагою.
Нагадаємо, що сьогодні зранку ЗСУ знову влучили по ньому, після чого так званий «голова військово цивільної адміністрації» Володимир Сальдо оголосив про тимчасове обмеження руху автотранспорту Антонівським мостом.
Користуючись нагодо, ми вирішили нагадати історію мосту, якому у грудні 2022 року має виповнитися 37 років.
Саме 24 грудня 1985 року на правобережжі відбулася церемонія відкриття руху мостом та урочистий мітинг. Завдяки цьому об’єкту значно скоротилася відстань між Херсоном та південними районами лівобережжя. Планувалося, що вартість вантажоперевезень зменшиться більш ніж у 5 разів.
Питання будівництва мосту через Дніпро порушувалося керівництвом Херсонської області ще з 70-х років. Спершу планували розпочинати будівництво мосту в районі набережної на проспекті Ушакова. Але зваживши на перспективу інтенсивності майбутніх пасажиро-вантажних перевезень, від цього задуму відмовилися.
Весь транспортний потік вирішили направити околицями, між Херсоном та Антонівкою. Підготовчі роботи тривали до 1977 року, а на початку травня відбулося урочисте закладання першого каменю. У цей камінь була вкладена капсула з текстом про те, що на місці форсування Дніпра радянськими військами у 1944 році буде збудовано міст.
Будівництво тривало 8 років. При зведенні опорних конструкцій виникали певні проблеми – у зв’язку з особливостями річкового дна. Проте міст вийшов міцний – з розрахунком на можливе збільшення транспортного потоку в майбутньому. Займався зведенням Антонівського мосту колектив мостобудівників Миколаївського загону №73 ордена Леніна мостобудівного тресту №1. Це був громадський будмайданчик Херсона. Посильну допомогу у будівництві надавали і багато підприємств, установ міста. Місцеві студенти проводили на будівництві літній трудовий семестр.
І ось, врешті, у грудні 1985 року будівництво було завершено. Загалом довжина споруди разом із насипною бруківкою над олешківськими плавнями – близько 10 кілометрів. Протяжність головного мостового переходу через Дніпро становила 1330 метрів, моста через Конку – 330 метрів.
21 грудня відбулися випробування мосту. 55 багатотонних КамАЗів групою в 5 рядів, завантажених піском, проїхали мостовим переходом з боку Цюрупинська на херсонський берег, зупиняючись на вимогу мостобудівників у місцях міжпролітного простору. Випробування пройшли успішно.
24 грудня 1985 року під звуки духового оркестру було урочисто перерізано червону стрічку, а мостовий перехід – відкрито.
Фото – Євгеній Агарков