46% всіх новин, які пишуть херсонські медіа, згадуючи політиків та партії, присвячені регіональним політичним проектам
Такі дані експерти Інституту масової інформації отримали в результаті моніторингу п’яти херсонських онлайн ЗМІ, який проводився у вересні 2020 року. Методологія дослідження передбачала аналіз публікацій у стрічках новин, в яких згадувалися політики та політичні партії. Під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки та сторінки у соцмережах п’яти онлайн ЗМІ (ХерсонОнлайн, Херсонці, Мій Херсон, Херсонщина за день та Любимый Херсон).
Під час аналізу ми дослідили 660 новин, із них 146 новин (або 22%) містили у собі згадки про політиків та політичні партії. Всього було зафіксовано 242 таких згадок.
Абсолютна їх більшість припала на нардепа Ігоря Колихаєва та його партію «Нам тут жити». Про нього згадували у матеріалах не менше 64 разів (26% від усіх згадок про політиків і партії). Цей політик заявив про бажання балотуватися на посаду Херсонського міського голови, і очевидно, що більшість згадок про нього і його партію була немаркована політична агітація.
На другому місці за кількістю згадок – один з основних конкурентів Колихаєва, ексмер Херсона Володимир Сальдо. Його в новинах херсонських онлайн-медіа згадували 36 разів (або 15%). Більшість згадок і тут припадали на немарковану політичну агітацію про діяльність Володимира Сальда як депутата міської ради, майбутнього кандидата та лідера іменної партії «Блок Володимира Сальдо».
Голову Херсонської ОДА Юрія Гусєва у досліджуваних ЗМІ згадували 28 разів (або 12% від усіх згадок про політиків і політичні сили). Здебільшого – це його коментарі і інформація про коронавірус, адже голова ОДА так і залишився чи не єдиним і точно основним спікером з цієї теми.
Єдиний із «немісцевих» політиків, кого згадували на досліджуваному тижні, – прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Підготовка його приїзду та сам візит припав на тиждень моніторингу, і, звісно, про нього писали багато, мінімум, 19 разів, що склало 8% від загальних згадок про політиків та політсил.
Особливо журналістів вразив презент від голови Херсонської ОДА. Тож, про такий царський подарунок писали не тільки херсонські ЗМІ.
Серед партій, як вже зазначалося, абсолютна більшість згадок (46% від згадок про партійні сили) припала на місцеві партії. В Херсоні на вибори їх йде три, і всі вони активно присутні у інформаційному просторі. У онлайн-медіа активно фігурували народний депутат Ігор Колихаєв та його партія “Нам тут жити”, ексмер Херсона Володимир Сальдо та його іменний “Блок Володимира Сальдо” та ексдиректор херсонського заводу Смарт Мєритайм Василь Федін зі своєю партією “Херсонці”. Чотири з п’яти сайтів, що ми моніторили, публікували матеріали з ознаками замовності про ці три політичні сили.
Партію «Слуга народа» та людей, що планують від неї потрапити у владу, теж згадували часто. Так, 24% матеріалів із згадками партій припадали саме на цю політсилу. Місцеві онлайн-ЗМІ, зокрема, писали про ініціативи Президента Володимира Зеленського та його місцевої команди, кандидата на посаду мера Херсона Юрія Кирилова і інших представників політсили.
Значно менше херсонські медіа писали про інші політсили. Наприклад, про партію «Опозиційна платформа – За життя» було зафіксовано 6% згадок, про Європейську солідарність – 3%, про Батьківщину та Радикальну партію по 1% згадок про політичні сили.
Загалом, маємо констатувати, що херсонські онлайн-медіа продовжують масово публікувати немарковану політичну рекламу (джинсу). Переважно – це заяви місцевих політиків, які вони роблять на своїх сторінках у фейсбуці або релізи від партійних штабів. Лідерами тут є партії “Нам тут жити” та її голова Ігор Колихав, а також Володимир Сальдо за своїм однойменним Блоком. Тематика матеріалів різна: про ведення бізнесу в Херсоні, ремонт доріг, конференції політичних партій, активність команд кандидатів у мери, привітання зі святами тощо.
Загалом треба відмітити, що місцеві медіа, як і раніше, продовжують публікувати політичні матеріали із ознаками замовності, не маркуючі їх. Звісно, напередодні виборів, кількість цих матеріалів значно зросла. А це означає, що виборцями все складніше буде отримати незаангажовану інформацію.
Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО “Інститут масової інформації” у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.